On the Edge of the Border

updating the dialogue on the inclusion of the history, culture and national languages of Angola's in the official teaching curriculum

Authors

  • Mille Caroline Rodrigues Fernandes Universidade do Estado da Bahia (UNEB/PROMEBA/NGEAALC)
  • Boubakar Namory Keita Faculdade de Ciências Sociais da Universidade Agostinho Neto (FCS-UAN)
  • Abreu Castelo Vieira dos Paxe Departamento de Línguas e Literaturas Africanas-Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED-Luanda)

Keywords:

Teaching in Angola; Decolonization; Curriculum; Teacher Training.

Abstract

This article aims to discuss the urgency of including history, culture, memory and national languages in the official curriculum of Angola. In an attempt to replace Angolan men and women as subjects of their own histories, cultures and memories, we reflect on how the neocolonial-imperialist curriculum silences, erases and creates stereotypes about the histories of formation of the Angolan soil, its culture and downgrades the languages of the various existing ethnic groups. Thus, this article presents a brief contextualization of Education in Angola from the colonial period to the current situation of the Angolan education system in the face of the educational reform initiated in 2002. Then, we discuss the importance of decolonizing education and the inclusion of history local, the memory of the elderly and the national languages in the official teaching curriculum and, consequently, we also point out the challenge of critical teacher training capable of supporting this inclusion and impacting/mobilizing children and young people towards valuing of its roots.

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Author Biographies

Mille Caroline Rodrigues Fernandes, Universidade do Estado da Bahia (UNEB/PROMEBA/NGEAALC)

Pós-doutoranda em Educação (IEA/USP). Doutora em Educação e Contemporaneidade (PPGEduc/UNEB). Foi Bolsista PDSE/CAPES no Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED/Luanda) (2018-2020). Professora de História da África (Ensino Fundamental II/Município de Nazaré/BA); Professora Colaboradora no Departamento de Línguas e Literaturas Africanas (ISCED/Luanda) e na Cátedra Unesco de Estudios Afro-Andinos de La Universidad Andina Simón Bolívar (UASB/Quito). Pesquisadora do Grupo Memória da Educação na Bahia (PPGEduc/UNEB), do Núcleo de Estudos Africanos e Afro-brasileiros em Línguas e Culturas (NGEALC/UNEB) e do Grupo de Pesquisa Formação de Professores/as, Currículo(s), Interculturalidade e Pedagogias Decoloniais (GFPPD/UNIRIO). Desenvolve pesquisas no âmbito da Educação Kilombola, Currículo e Formação Docente para as Relações Étnico-raciais, História e Cultura dos Povos Bantu-Kongo nos Kilombos do Território de Identidade do Baixo-Sul/Bahia/Brasil.

Boubakar Namory Keita, Faculdade de Ciências Sociais da Universidade Agostinho Neto (FCS-UAN)

Doutor em Ciências Históricas pela Universidade Estatal de Leningrado (SPBU/Rússia). Professor Catedrático de História e Antropologia Africanas na Faculdade de Ciências Sociais da Universidade Agostinho Neto (FCS-UAN) e Chefe do Departamento de História da mesma Universidade. Coordenador da Comissão de Harmonização Curricular dos Cursos de Graduação nas IES de Angola, em Humanidades e Artes. Membro do Conselho Científico dos Cursos de Pós-graduação da Faculdade de Ciências Sociais (UAN) e do Mestrado de Ensino de História da África do Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED). Integra à Comissão Inter-ministerial de preparação de Dossiê para “Cuito-Cuanavale: Património Mundial” à UNESCO. Desenvolve pesquisas no âmbito da História, Historiografia e Antropologia da África, Colonização europeia de África Negra, Tradição Oral e Antropogénese

Abreu Castelo Vieira dos Paxe, Departamento de Línguas e Literaturas Africanas-Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED-Luanda)

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Ensino de Literaturas em Língua Portuguesa pela Universidade Agostinho Neto (UAN-Luanda). Professor e Chefe do Departamento de Línguas e Literaturas Africanas-Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED-Luanda) e Presidente do Conselho Científico do mesmo Departamento. Diretor do Centro de Estudos Literários Angolanos (CELA). Poeta. Membro da União dos Escritores Angolanos e do Colégio dos Estudos Literários do (ISCED-Luanda). Desenvolve pesquisas na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária, Ensino de Literatura e nas áreas de Comunicação e Semiótica com ênfase em processos de criação na Comunicação e na Cultura.

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Published

2024-03-25

How to Cite

RODRIGUES FERNANDES, Mille Caroline; NAMORY KEITA, Boubakar; CASTELO VIEIRA DOS PAXE, Abreu. On the Edge of the Border: updating the dialogue on the inclusion of the history, culture and national languages of Angola’s in the official teaching curriculum. Latitude, Maceió-AL, Brasil, v. 18, n. 01, p. 30–47, 2024. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/latitude/article/view/16446. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático