Psychoeducation of emotions in old age

an experience report with elderly people in Primary Care

Authors

  • Jeferson Pereira Batista Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Cintia Ricaele Ferreira da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Vanda Silva de Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Sebastião Elan dos Santos Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Eulália Maria Chaves Maia Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Maria José Nunes Gadelha Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.28998/rpss.e02308005

Abstract

Old age is a phase of human development marked by important biopsychosocial changes that imply gains and challenges for the elderly person. Loneliness and depression are processes present in this phase that intensified with the period of isolation in the COVID-19 pandemic, reverberating the need for actions that promote health for the elderly. With this in mind, this paper aimed to report an experience of psychoeducational intervention based on Emotional Schema Therapy (EST) with a group of elderly in CRAS/Paraíso in the municipality of Santa Cruz in Rio Grande do Norte. The intervention was directed to 21 elderly people between 65 and 90 years old and included two meetings, with themes related to emotional aspects and maladaptive and adaptive strategies of emotional regulation. From the meetings, it was observed that the participants showed low awareness about their emotional experience. Good results were observed in relation to the bond with the elderly, for, besides psychoeducation, relaxation moments were offered, with dances and conversations, providing shelter to their demands and resulting in positive feedbacks. Thus, it is pointed out that group EST is a strong tool that can be used to meet the needs of the elderly.

Keywords: Aging; Primary Care; Cognitive-Behavioral Therapy; Emotions; Elder Support Group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cintia Ricaele Ferreira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduanda em Psicologia pela FACISA/UFRN. É membro do Grupo de Pesquisa Aplicada em Cognição e Comportamento Humano (GPACC/UFRN) e voluntária no Instituto Internacional de Neurociências Edmond e Lily Safra (IIN-ELS/ISD), com as linhas de pesquisa relacionadas à processamento de sinais biológicos, cognição e neurociência computacional.

Vanda Silva de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Psicóloga formada pela FACISA/UFRN. É membro do Grupo de Pesquisa Aplicada em Cognição e Comportamento Humano (GPACC/UFRN) e atualmente é residente na área de concentração de atenção materno-infantil (HUAB/UFRN). Tem sua atuação norteada pela perspectiva da terapia cognitivo-comportamental (TCC).

Sebastião Elan dos Santos Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Psicólogo e Docente do Magistério Superior na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (FACISA-UFRN). Especialista com Residência em Terapia Intensiva Neonatal pela UFRN. Mestre em psicologia (linha práticas clínicas e saúde) - UFRN.

Eulália Maria Chaves Maia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Psicóloga. Doutora em Psicologia pela USP. Professora Titular e bolsista de produtividade (CNPq) na UFRN, vinculada ao Curso de Graduação em Psicologia e Orientadora credenciada para Mestrado e Doutorado nos Programas de Pós-graduação em Ciências da Saúde e Pós-graduação em Psicologia. É líder do Grupo de Pesquisa - Grupo de Estudos: Psicologia e Saúde. Tem experiência na área de Psicologia da Saúde-Hospitalar, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento.

Maria José Nunes Gadelha, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Psicóloga e doutora em Psicologia pela UFPB. É docente e líder do Grupo de Pesquisa Aplicada em Cognição e Comportamento Humano (GPACC/UFRN). Atua como colaboradora do Programa de Pós-graduação em Neurociência Cognitiva e Comportamento (PPGNeC/UFPB). Tem experiência na área de Psicologia Clínica com ênfase na Terapia Cognitivo-comportamental (TCC), atuando como coordenadora de projetos de pesquisa e extensão na área de processos psicológicos básicos e clínicos.

Published

2024-05-11

How to Cite

Pereira Batista, J., Ricaele Ferreira da Silva, C. ., Silva de Araújo, V., Elan dos Santos Lima, S. ., Maria Chaves Maia, E. ., & José Nunes Gadelha, M. (2024). Psychoeducation of emotions in old age: an experience report with elderly people in Primary Care. Revista Portal: Saúde E Sociedade, 8(unico). https://doi.org/10.28998/rpss.e02308005