Problematização na Atenção Primária à Saúde durante a pandemia Covid-19: percepção de acadêmicos de medicina

Authors

  • Tatiana Huvos Fava Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB / UNESP)
  • Lélia Cápua Nunes Universidade Federal de Juiz de Fora, campus Governador Valadares (UFJF-GV)
  • Tiago Rocha Pinto Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)
  • Eliana Goldfarb Cyrino Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.28998/rpss.e02308005esp

Abstract

Introduction: Faced with the scenario of the pandemic, educational institutions were induced to rethink their methodologies in the conformation of new teaching-learning strategies. Objective: To apprehend the perception of students of an undergraduate course in Medicine in relation to Problematization in the teaching-learning process in Primary Health Care during the Covid-19 Pandemic. Methodology: A qualitative, descriptive and exploratory research was conducted through semi-structured interviews with ten students from a private university in the interior of the State of São Paulo. The information was analyzed through content analysis in the thematic modality. Results: It was possible to construct three categories: The method of Problematization as a teaching process; The experience of the potentialities and challenges of the Unified Health System  in the daily life of health services and contradictory views on the presence of the pandemic in medical education. Conclusions: It was concluded that the Problematization method brought the student closer to the reality of the Unified Health System, stimulated critical reflection and the assumption of an active and autonomous attitude in the teaching-learning process. The methodology of Problematization brought benefits to the undergraduates, with meaningful, dynamic and assertive learning with regard to the understanding of the content.

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Author Biographies

Tatiana Huvos Fava, Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB / UNESP)

Graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), especialista em Enfermagem do Trabalho pelo Centro Universitário Sagrado Coração (UNISAGRADO) e em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (USP); mestranda em Saúde da Família (PROFSAÚDE) na Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB / UNESP). CV: http://lattes.cnpq.br/1741707451097043   / ORCID: https://orcid.org/0009-0001-7962-2464

Lélia Cápua Nunes, Universidade Federal de Juiz de Fora, campus Governador Valadares (UFJF-GV)

 Graduada em Nutrição pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), mestra em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) e doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professora Adjunta do Departamento de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora, campus Governador Valadares. CV: http://lattes.cnpq.br/5541837351347280  /  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2651-7572

Tiago Rocha Pinto, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Graduado em Psicologia e em Formação de Psicólogos  pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Bauru), mestre e doutor em Saúde Coletiva (2013) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FMB/UNESP). Professor efetivo da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). CV: http://lattes.cnpq.br/5009623573258829  /  ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4834-2897

Eliana Goldfarb Cyrino, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Graduada em Medicina pela Faculdade de Medicina de Jundiaí (FMJ), mestra em Medicina Preventiva pela Universidade de São Paulo (USP) e em Educação Para Profissionais de Saúde pela University of Illinois - System, UILLINOIS, Estados Unidos; doutora em Pediatria pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP).  Professora Titular da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita (UNESP). CV: http://lattes.cnpq.br/7172724495907723  /  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6526-3528

Published

2023-12-20

How to Cite

Fava, T. H., Nunes, L. C. ., Pinto, T. R. ., & Cyrino, E. G. . (2023). Problematização na Atenção Primária à Saúde durante a pandemia Covid-19: percepção de acadêmicos de medicina. Revista Portal: Saúde E Sociedade, 8(Especial). https://doi.org/10.28998/rpss.e02308005esp