V Bienal do Sertão: Art and Off-Axis Curating
DOI:
https://doi.org/10.28998/rm.2022.n.12.13318Keywords:
Bienal do Sertão, Art, Memory, Northeast, ExhibitionsAbstract
This article analyzes the curatorial narrative of the IV Bienal do Sertão de Artes Visuais, held in 2019, and investigates from the perspective of “invention of the (brazilian) Northeast” how this “out of hegemonic axis” artistic event relates to themes such as the history of exhibitions, memory/power and identity and how the brazilian Northeast and Sertão categories are mobilized by the curatorial discourse and artistic poetics. When considering exhibitions as political devices, the article questions what is/are the image/s of the Northeast/Sertão propagated within spaces of Contemporary Art, specifically in the IV Bienal do Sertão de Artes Visuais and how the poetics of some of the artists in this edition of the Bienal dialogue with these issues.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JR, Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. 4ª ed. Recife: FJN; Ed. Massangana; São Paulo: Cortez, 2009.
ARRAES, Jarid. Redemoinho em dia quente. Alfaguara, 2019.
BARBOSA, Ana-Mae. Artes plásticas no Nordeste. Estudos Avançados, v. 11, n. 29, p. 241-255, 1997. https://doi.org/10.1590/S0103-40141997000100013
BERGER, Peter. Perspectivas sociológicas. Petrópolis, Editora Vozes, 1986.
CHAGAS, Mário. Memória e poder: dois movimentos. Cadernos de sociomuseologia, v. 19, n. 19, p. 43-81, 2002.
GALERIA, Lona. Higo Joseph. Disponível em: https://www.lonagaleria.com/higo-joseph. Acesso em: 22 jan. 2022.
GOFFMAN, Erving. Estigma - Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro:Zahar Editores, 1982.
HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. Rio de Janeiro: Editora 34, 2003.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo quotidiano. Orfeu Negro, 2020.
LIMA, Pedro Ernesto Freitas. Nordestes, curadoria e identidade: Moacir dos Anjos e o uso estratégico da “nordestinidade”. MODOS: Revista de História da Arte, v. 5, n. 1, p. 33-52, 2021. https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8663904
MEAD, George. H. Mind, self and society: from the standpoint of a social behaviorism. Chicago: The University of Chicago Press, 1962.
MOUFFE, Chantal. Quais espaços públicos para práticas de arte crítica? Artes & Ensaios: revista do ppgav/eba/ufrj, Rio de Janeiro, v. 27, p.181-199, dez. 2013.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Revista estudos históricos, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.
SAID, Edward W. Orientalismo: O Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia de Bolso, 2007.
SANTANA, Denilson (Org.). VISUAIS, Bienal do Sertão de Artes. Bienal do Sertão de Artes Visuais. Disponível em: https://bienaldosertao.wixsite.com/bienaldosertao/bienal. Acesso em: 14 jan. 2022.
SANTANA, Denilson (Org.). Catálogo I Bienal do Sertão de Artes Visuais (Catálogo). 2013. Disponível em: https://bienaldosertao.wixsite.com/bienaldosertao/inicio. Acesso em 26 jan. 2022
SANTANA, Denilson (Org.). Catálogo II Bienal do Sertão de Artes Visuais (Catálogo). 2015. Disponível em: https://bienaldosertao.wixsite.com/bienaldosertao/sobre. Acesso em 26 jan. 2022
SANTANA, Denilson (Org.). Catálogo III Bienal do Sertão de Artes Visuais (Catálogo). 2017. Disponível em: https://bienaldosertao.wixsite.com/bienaldosertao/iv. Acesso em: 14 jan. 2022.
SANTANA, Denilson (Org.). Catálogo IV Bienal do Sertão de Artes Visuais (Catálogo). 2019. Disponível em: https://bienaldosertao.wixsite.com/bienaldosertao/iv. Acesso em: 14 jan. 2022.
SANTANA, Denilson (Org.). Catálogo V Bienal do Sertão de Artes Visuais (Catálogo). 2021. Disponível em: https://bienaldosertao.wixsite.com/bienaldosertao. Acesso em: 26 jan. 2022.
SANTOS, Nivalter Aires dos. Elementos para crítica à tese de invenção do Nordeste. REVES-Revista Relações Sociais, v. 2, n. 3, p. 0447-0459, 2019.