Product Portfolio Management Guide

an approach based on Competitive Intelligence and Customer Knowledge Management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e16697

Keywords:

competitive intelligence, customer knowledge management, information and knowledge management, product portfolio management

Abstract

The objective of the study is to develop a Product Portfolio Management Guide for Serviço de Apoio às Micro e Pequenas Empresas do Estado de Sergipe (SEBRAE/SE), guided by the principles of Competitive Intelligence and Customer Knowledge Management. To achieve this, an applied, exploratory, propositional, and qualitative research was employed. The methodological framework was based in Design Science Research, encompassing the following stages: problem identification and motivation, solution objective definition, version preliminary solution construction, solution application, final guide elaboration, and results communication. Data collection and analysis methods included literature research, organizational diagnosis, integrative systematic literature review, document analysis, non-systematic observation and content analysis. The final outcome of this intervention was the creation of the Guide for Product Portfolio Management at SEBRAE/SE, encompasses the following processes: identification, selection, collection, analysis, application, sharing, and updating. To implement these processes, methods and tools were defined, including: Product Portfolio Workshop, Customer Knowledge Map, BCG Matrix, Product Portfolio Committee, and Performance Indicators. The results underscore the synergy between the approaches of Competitive Intelligence and Customer Knowledge Management, demonstrating their integrated application in product portfolio management within a knowledge-intensive organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alisson Lima Santos, Universidade Federal de Sergipe

Mestrando em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe.  Especialista em Engenharia da Qualidade pela Universidade Cândido Mendes. Graduado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Sergipe. Analista Técnico do Serviço de Apoio às Micro e Pequenas Empresas do Estado de Sergipe.

Emerson Cleister Lima Muniz, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Graduado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Sergipe e em Tecnologia em Informática e Gestão da Informação pela Universidade Tiradentes. Professor do Departamento de Engenharia de Produção e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Sergipe.

References

AMARAL, R. M.; GARCIA, L. G.; ALIPRANDINI, D. H. Mapeamento e gestão de competências em inteligência competitiva. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 9, n. 6, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/6400. Acesso em: 28 ago. 2023.

AZEVEDO, Alexander Willian; ARAÚJO, Wagner Junqueira de; DUARTE, Emeide Nóbrega. Prospecção de cenários para competências em informação como instrumento de inteligên-cia competitiva. InCID: revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 8, n. 2, p. 42-68, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v8i2p42-68. Acesso em: 28 ago. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

CARPINETTI, Luiz Cezar Ribeiro. Gestão da qualidade: Conceitos e Técnicas. 3. ed. São Pau-lo: Atlas, 2017.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto, tradu-ção Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DALLAGNOL, Débora; BERTOLINI, Adriana Locatelli; RECHE, Ricardo Antonio. Análise estra-tégica do portfólio de produtos de uma empresa do setor moveleiro com base na matriz BCG. Revista Eletrônica de Ciências Sociais Aplicadas, Garibaldi, v. 1, n. 8, p. 148-171, 2019. Disponível em: https://revista.fisul.edu.br/index.php/revista/article/view/117/111. Acesso em: 06 out. 2023.

FREIRE, Patrícia de Sá. Aumente a qualidade e a quantidade de suas publicações científi-cas: manual para elaboração de projetos e artigos científicos. Curitiba: CRV, 2013.

GIL. Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

HE, Wu; SHEN, Jiancheng; TIAN, Xin; LI, Yaohang; AKULA, Vasudeva; YAN, Gongjun; TAO, Ran. Gaining competitive intelligence from social media data. Industrial Management & Data Systems, [s. l.], v. 115, n. 9, p. 1622-1636, 19 out. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1108/imds-03-2015-0098. Acesso em: 28 ago. 2023.

JORGE, Carlos Francisco Bitencourt; VALENTIM, Marta Lígia Pomim. O processo de inteli-gência competitiva como ferramenta estratégica para os clubes de futebol. Ciência da In-formação, Brasília, v. 47, n. 2, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/99219. Acesso em: 28 ago. 2023.

JUGEND, Daniel; LEONI, Juliene Navas. Product Portfolio Management in Brazilian Technolo-gy-based Companies: case studies in medium and large companies. Procedia Manufactu-ring, [s. l.], v. 3, p. 6528-6535, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.947. Acesso em: 28 ago. 2023.

JUGEND, Daniel; SILVA, Sérgio Luis da; SALGADO, Manoel Henrique; LEONI, Juliene Na-vas. Decision making in the product portfolio: methods adopted by Brazil's innovative com-panies. Dyna, v. 82, n. 190, p. 208-213, 11 maio 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15446/dyna.v82n190.43916. Acesso em: 28 ago. 2023.

KHOSRAVI, Arash; HUSSIN, Ab Razak Che. Customer Knowledge Management Antecedent Factors: A Systematic Literature Review. The Journal of Corporate Transformation, [s. l.], v. 25, n1, p. 12-30, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1002/kpm.1557. Acesso em: 28 ago. 2023.

KHOSRAVI, Arash; HUSSIN, Ab Razak Che; DAHLAN, Halina Mohamed. Toward a survey ins-trument for investigating customer knowledge management in software companies. Jounal of Theoretical and Applied Information Technology, v. 95, n. 23, p. 6494-6509, 2017.

LAPES. StArt - State of the Art through Systematic Review. 2022. Disponível em: http://lapes.dc.ufscar.br/tools/start_tool. Acesso em: 28 ago. 2023.

LEONI, Juliene Navas; JUGEND, Daniel; SILVA, Mila Gibran; SALGADO, Manoel Henrique; SILVA, Sérgio Luis da. Gestão do portfólio de produtos em pequenas empresas de base tecno-lógica. Revista Espacios, [s. l.], v. 35, n. 4, p. 10-19, 2014.

LIMA, Rinaldo José Barbosa. Gestão de Negócios. Londrina: UNOPAR, 2014.

LIN, Ching-Torng; YANG, Yuan-Shan. A Linguistic Approach to Measuring the Attractiveness of New Products in Portfolio Selection. Group Decision and Negotiation, [s. l.], v. 24, n. 1, p. 145-169, 26 mar. 2014. Springer Science and Business Media LLC. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1007/s10726-014-9384-8. Acesso em: 28 ago. 2023.

LUIZ, Octaviano Rojas; SOUZA, Fernando Bernardi de; LUIZ, João Victor Rojas; JUGEND, Da-niel; SALGADO, Manoel Henrique; SILVA, Sergio Luis da. Impact of critical chain project ma-nagement and product portfolio management on new product development performance. Journal of Business & Industrial Marketing, v. 34, n. 8, p. 1692-1705, 7 out. 2019. Disponí-vel em: http://dx.doi.org/10.1108/jbim-11-2018-0327. Acesso em: 28 ago. 2023.

MIAKE, Alessandro Henrique de Souza; CARVALHO, Rodrigo Baroni de; PINTO, Marcelo de Rezende; GRAEM, Alexandre Reis. Customer Knowledge Management (CKM): Model Propo-sal and Evaluation in a Large Brazilian Higher Education Private Group. Brazilian Business Review, v. 15, n. 2, p. 135-151, 2018.

MUNIZ, Emerson Cleister Lima. Gestão do Conhecimento do Cliente e Destinos Turísticos Inteligentes: um framework para a gestão inteligente da experiência turística - SMARTUR. 2020. Tese (Doutorado) - Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Federal de San-ta Catarina, Florianópolis, 2020.

MUNIZ, Emerson Cleister Lima; DANDOLINI, Gertrudes Aparecida; BIZ, Alexandre Augusto. A customer knowledge management framework. Journal of Information & Knowledge Man-agement, [s. l.], v. 20, n. 3, June, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1142/S0219649221500283. Acesso em: 28 ago. 2023.

OTTONICAR, S.L.C., VALENTIM, M.L.P. and MOSCONI, E. A competitive intelligence model based on information literacy: organizational competitiveness in the context of the 4th Indus-trial Revolution. Journal of Intelligence Studies in Business, [s. l.], v. 8, n. 3, p. 55-65, 2018. Disponível em: https://ojs.hh.se/index.php/JISIB/article/view/329. Acesso em: 28 ago. 2023.

PEFFERS, K. et al. A design science research methodology for information systems research. Journal of management information systems, [s. l.], v. 24, n. 3, p. 45-77, 2007.

PEREIRA, Frederico Cesar Mafra; CARVALHO, Rodrigo Baroni de; JORDÃO, Ricardo Vinícius Dias. Análise do ciclo da Inteligência Competitiva em arranjos produtivos locais: estrutura-ção e implantação do bureau de inteligência do APL de software de belo horizonte. Revista Inteligência Competitiva, São Paulo, v. 1, n. 6, p. 139-164, mar. 2016. Disponível em: https://ric.emnuvens.com.br/rev/article/view/145/pdf_50. Acesso em: 28 ago. 2023.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científi-co: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feeva-le, 2013.

RANJAN, Jayanthi; FOROPON, Cyril. Big Data Analytics in Building the Competitive Intelli-gence of Organizations. International Journal of Information Management, [s. l.], v. 56, p. 102231, fev. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102231. Acesso em: 28 ago. 2023.

RIESENER, Michael; DÖLLE, Christian; DIERKES, Christopher; JANK, Merle-Hendrikje. Apply-ing Supervised and Reinforcement Learning to Design Product Portfolios in Accordance with Corporate Goals. Procedia Cirp, [s. l.], v. 91, p. 127-133, 2020. Elsevier BV. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.procir.2020.02.157. Acesso em: 28 ago. 2023.

SANTOS, Juliana Cardoso dos; SANTOS NETO, João Arlindo dos. Mediação da informação no contexto da memória organizacional. In: SANTOS NETO, João Arlindo dos; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; BORTOLIN, Sueli. Perspectivas em Mediação no âmbito da Ciência da Informação. São Paulo: ABECIN Editora, 2020. p. 224-247. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/editora/issue/view/32. Acesso em: 28 ago. 2023.

SEBRAE. Diretrizes do Plano Anual 2023 Sistema Sebrae. Brasília: SEBRAE, 2022.

SHIH, Wen-Lung; WEI, Chiu-Chi; LIN, Hsien-Hong; CHANG, Pin-Hsiang. Selecting and balanc-ing market portfolio using artificial intelligence and fuzzy multiobjective decision-making model. Concurrent Engineering, [s. l.], p. 1-17, 17 ago. 2022. SAGE Publications. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1177/1063293x221115768. Acesso em: 28 ago. 2023.

SILVA, Cassiane Barbosa da; PEREIRA, Frederico Cesar Mafra; CARVALHO, Rodrigo Baroni de; JORDÃO, Ricardo Vinícius Dias. Proposição e validação de um modelo de inteligência competitiva específico para Instituições de Ensino Superior (IES) privadas. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 175-195, jan. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/3002. Acesso em: 28 ago. 2023.

TORRACO, R. J. Writing Integrative Literature Reviews: Guidelines and Examples. Human Resource Development Review, v. 4, n. 3, p. 356-367, 2005.

XUELIAN, L.; CHAKPITAK, N.; YODMONGKOL, P. A novel two-dimension’ customer knowledge analysis model. Asian Social Science, [s. l.], v. 11, n. 16, p. 257-266, 2015.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2024-02-04

How to Cite

Santos, A. L., & Muniz, E. C. L. (2024). Product Portfolio Management Guide: an approach based on Competitive Intelligence and Customer Knowledge Management. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e16697. https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e16697

Issue

Section

Artigos | Articles