Bibliometric analysis in scientific production published in scientific journals in Brazil on Open Educational Resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e1698

Keywords:

Open Educational Resources; OER; brazilian scientific production.

Abstract

The theme Open Educational Resources (OER) has been increasingly discussed in academia since 2012, when the World Congress on OER took place in Paris. At this event, UNESCO called on governments to implement open education policies as an incentive and promotion of OER. The objective of this research is to present a bibliometric analysis of Brazilian production on OER. The methodology adopted is a qualiquantitative approach and uses bibliometric study, through the content analysis technique, carried out by collecting data from the Scopus and Web of Science Databases. As a result, it was possible to identify 168 Brazilian productions about OER in the period between 1999 and 2022. The data were used to explore relevant aspects of this scientific production, such as: number of publications in the period between 1999 and 2020; the authors who produced the most during this period; titles and academic performance of the authors who produced the most; documental typology and area of knowledge of these productions. It is hoped that this article will contribute to fortifying the idealization of OER at the national level, as well as fortifying the movement to plan public policies in the educational sphere.

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Author Biographies

Vilma Machado, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação da Universidade Federal do Paraná (PPGGI/UFPR), Mestra pelo Programa em Gestão de Políticas Públicas da Universidade do Vale do Itajaí (PGPP/Univali), Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Bibliotecária-documentalista da UFPR.

Egon Walter Wildauer, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutor em Ciências Florestais pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), mestre em mestrado em Engenharia de Produção e Qualidade pela Universidade Federal de Santa Catariana (UFSC) e graduado em em Informática pela UFPR.

Paula Carina de Araújo

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita (UNESP), mestra em Mestra em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e graduada em Biblioteconomia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Professora do Departamento de Ciência e Gestão da Informação e do Programa de Pós-graduação em Gestão da UFPR. 

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Published

2024-10-06

How to Cite

Machado, V., Wildauer, E. W., & Araújo, P. C. de. (2024). Bibliometric analysis in scientific production published in scientific journals in Brazil on Open Educational Resources. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e1698. https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e1698

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