Analytical thinking in the management of scientific journals: Google Analytics as a tool for targeted analysis by data

Authors

  • Kamilla Pereira Silva Universidade Federal do Amazonas https://orcid.org/0000-0002-3911-8300
  • Letícia Gomes dos Santos Faculdade Integrada de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e17167

Keywords:

analytical thinking, data analysis, Open Journal System, Journal Management, Google Analytics

Abstract

The article discusses how data analytics thinking can be applied to the management of digital scientific journals based on reports and metrics available in Google Analytics. Its specific objectives are: a) to identify the main metrics used in the analysis of Google Analytics reports from a digital journal hosted on the Open Journal Systems software; b) to point out how these metrics help in strategic decision-making in the scientific context and; c) to propose good practices for streamlining the management of journals and journal portals based on data analytical thinking. The research is of an applied, bibliographical and descriptive nature, aiming to explain the 9 metrics divided into 4 groups of reports generated by Google Analytics and related to events generated by users accessing the OJS. The result is a detailed breakdown of this set of reports, indicating functionality and good practices inherent in site access, visitor behavior and conversions. It is hoped that editorial teams will continually carry out intelligent analysis of the available metrics, proposing improvements and necessary changes based on analytical thinking and data analysis with the help of available technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kamilla Pereira Silva, Universidade Federal do Amazonas

Mestranda em Marketing Digital pela MUST University, Estados Unidos da América, Especialista em Marketing Digital pela Metropolitan Educação, e Graduadao em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Amazonas. Bibliotecária-Documentalista da Universidade Federal do Amazonas.

Letícia Gomes dos Santos, Faculdade Integrada de Santa Maria

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestra em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, e Graduada em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora da Faculdade Integrada de Santa Maria.

References

AMBROSIO, L. C. Biblioteconomia de dados: perspectivas da atuação bibliotecária na ciência de dados. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação) - Faculdade de Administração e Ciências Contábeis. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/bitstream/11422/19456/1/LCAmbrosio.pdf. Acesso em: 20 dez. 2023.

AVIS, M. C. Marketing digital baseado em dados: Métricas e performance. Intersaberes, 2021.

BATISTA, G. T. Abrangência geográfica de periódicos científicos. Revista Ambiente e Água, [S. l], v. 2, n. 3, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Getulio-Batista/publication/26490938_Abrangencia_geografica_de_periodicos_cientificos/links/02e7e51a3a92b6197d000000/Abrangencia-geografica-de-periodicos-cientificos.pdf?_sg%5B0%5D=started_experiment_milestone&origin=journalDetail. Acesso em: 10 nov. 2023.

BEGAULT, B. O periódico científico, um papel para a mediação de informação entre pesquisadores: Qual seu futuro no ambiente digital? Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 3, p. 284-337, 2009. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/796. Acesso em: 7 dez. 2023.

BRITO, R. F. D. et al. Guia do usuário OJS: versão 3. Brasília: Ibict, 2018. Disponível em: https://seer.uenp.edu.br/docs/tutorial/ojs3-autores.pdf. Acesso em: 10 dez. 2023.

BOTELHO, F. R.; RAZZOLINI FILHO, E. Conceituando o termo business intelligence: origem e principais objetivos. International Institute of Informatics and Cybernetics, [S.l], v. 11, n. 1, p. 55-60, 2014. Disponível em: https://www.iiisci.org/journal/PDV/risci/pdfs/CB793JN14.pdf. Acesso em: 15 dez. 2023.

CARAVEO, A. V.; URBANO, C. Analítica web en revistas académicas de acceso abierto: Justificación, planificación y aplicaciones. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, Barcelona, v. 45, 2020. Disponível em: https://bid.ub.edu/es/45/vitela.htm. Acesso em: 22 dez. 2023.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GOWARD, C. Você Deve Testar!: Otimização de Conversão Para Mais Leads, Vendas e Lucro, ou a Arte e a Ciência da Otimização de Websites. Novatec editora, 2016.

MARICATO, J. M.; FERNANDES, D. B. Monitoramento de revistas científicas na web com a ferramenta Google Analytics: reflexões da Revista Comunicação & Informação. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Santa Catarina, v. 42, p. 63-78, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/147/14738258006.pdf. Acesso em: 13 dez. 2023.

MENEZES, A. H. N. et al. Metodologia científica: teoria e aplicação na educação a distância. Petrolina: Universidade Federal do Vale do São Francisco, 2019. p. 1-84. Disponível em: https://portais.univasf.edu.br/noticias/univasf-publica-livro-digital-sobre-metodologia-cientifica-voltada-para-educacao-a-distancia/livro-de-metodologia-cientifica.pdf. Acesso em: 15 nov. 2023.

MORAES, L. L.; KAFURE, I. Bibliometria e ciência de dados: um exemplo de busca e análise de dados da Web of Science (WoS). Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, São Paulo, v. 18, p. e020016, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8658521. Acesso em: 21 dez. 2023.

MORETTIN, P. A.; SINGER, J. M. Introdução à Ciência de Dados: fundamentos e Aplicações. São Paulo: USP, 2020. Disponível em: https://www.ime.usp.br/~jmsinger/MAE0217/cdados2020mai14.pdf. Acesso em: 19 dez. 2023.

NASCIMENTO, R. Marketing na era dos dados: o fim do achismo. São Paulo: Editora Évora, 2019.

PEÇANHA, V. Obrigado pelo Marketing. São Paulo: Saraiva, 2017.

PKP. Open Journal Systems 3. 2021. Disponível em: https://docs.pkp.sfu.ca/#appojs3. Acesso em: 15 dez. 2023.

PROVOST, F.; FAWCETT, T. Data Science para Negócios: o que você precisa saber sobre mineração de dados e pensamento analítico de dados. [S.l]: Alta Books, 2016.

SERRADAS, A.; SANTOS, P. R. D.; SOARES, S. D. B. C. Guia do usuário do OJS 3. Brasília: Ibict, 2018. Disponível em: https://labcotec.ibict.br/omp/index.php/edcotec/catalog/book/57. Acesso em: 13 dez. 2023.

SILVA, F. C. C. Gestão de dados científicos. Rio de Janeiro: Editora Interciência, 2019.

SILVEIRA, L. D.; SANTOS, G. C.; BUENO, C. O. D. M. Dez boas práticas para portais de periódicos. Bu Publicações: Edições do Bosque, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/208697/Capitulo%206.pdf?sequence=3. Acesso em: 20 dez. 2023.

SHINTAKU, M.; ABADAN, D.; MACÊDO, D. J. Aprendendo o OJS 3.3: um guia visual para o Open Journal Systems (OJS). Tradução Ibict e Lepidus Tecnologia. Brasília: Ibict, 2021. Disponível em: https://ridi.ibict.br/handle/123456789/1189. Acesso em: 14 dez. 2023.

VISSIRINI, C. C.; SILVA, R. E.; ANDREIS, G. D. S. L.; ARCARO, K. REMAT: análise do perfil de seus usuários por meio da ferramenta Google Analytics e difusão do conhecimento científico entre professores e estudantes de matemática. Ciência da Informação em Revista, Alagoas, v. 6, p. 48-61, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/download/6872/5024. Acesso em: 15 dez. 2023.

Published

2024-12-28

How to Cite

Silva, K. P., & Santos, L. G. dos. (2024). Analytical thinking in the management of scientific journals: Google Analytics as a tool for targeted analysis by data. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e17167. https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e17167

Issue

Section

Artigos | Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.