Historical learning in History teaching: some considerations

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DOI:

https://doi.org/10.28998/rchvl8n15.2017.0020

Resumo

This article presents some reflections on the understanding of History teaching, its relation between the past and the present, a relation with daily life and the formation of a historical history of students from two classes of basic education in the municipality of Assis, state of São Paulo, in 2013. An activity with application of questionnaires, with open questions and some with alternative answers, being yes or no, and need to justify them. The selected classes were 7th Year of Elementary School, with a participation of 35 students and a 1st Year of High School, with eleven (11) participating students. It was used as a theoretical basis, such as Schmidt (2004), Cainelli (2006), Rüsen (1992), Guimarães (2003), Monteiro (2001) and Bittencourt (2005). As results, it is pointed out that the teaching of History develops as a central objective to instrument the student to produce his own knowledge. The social function of History must be to approximate its contents with the daily life of the student, thus providing a formation of Historical Critical-Genetic Consciousness (Rüsen, 1992).

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Biografia do Autor

Lídia Baumgarten, Universidade Federal de Alagoas

Doutora pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Unesp (2010). As pesquisas têm contemplado os temas sobre Memória, Cultura e Ensino de História. Atualmente é professora da Universidade Federal de Alagoas, atuando na área de Ensino de História e Estágio Supervisionado. Coordena o Laboratório de Pesquisas e Práticas de Ensino de História – LAPPEHis, cadastrado no CNPq em 2017, inicialmente como Projeto de Pesquisa, mas desde o início de 2019, passou a desenvolver atividades relacionadas às pesquisas-ação, que são pensadas a partir do que eu passei a chamar de pesquisa “reflexão-ação-avaliação-(re)ação”. Ou seja, um processo que, primeiramente propicia conhecer e refletir sobre a realidade escolar, em seguida, elaborar e aplicar as práticas de ensino na sala de aula ou em outros espaços, para, em seguida, repensar as atividades de ensino, como forma de (re)ação às práticas que “não deram certo” e como forma de ressignificar o Ensino de História. Entre outras ações, o LAPPEHis passou a organizar, anualmente o Seminário Nacional de Ensino de História e o Curso de Formação Continuada e Colaborativa de Professores de História da rede pública de ensino. Também está vinculada ao grupo de pesquisa Grupo de Estudo Ensino, História e Docência (GEEHD) da mesma Universidade.

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Publicado

2022-06-27

Como Citar

Baumgarten, L. (2022). Historical learning in History teaching: some considerations. Revista Crítica Histórica, 8(15). https://doi.org/10.28998/rchvl8n15.2017.0020

Edição

Seção

Dossiê Temático