Historical learning in History teaching: some considerations
DOI:
https://doi.org/10.28998/rchvl8n15.2017.0020Resumen
This article presents some reflections on the understanding of History teaching, its relation between the past and the present, a relation with daily life and the formation of a historical history of students from two classes of basic education in the municipality of Assis, state of São Paulo, in 2013. An activity with application of questionnaires, with open questions and some with alternative answers, being yes or no, and need to justify them. The selected classes were 7th Year of Elementary School, with a participation of 35 students and a 1st Year of High School, with eleven (11) participating students. It was used as a theoretical basis, such as Schmidt (2004), Cainelli (2006), Rüsen (1992), Guimarães (2003), Monteiro (2001) and Bittencourt (2005). As results, it is pointed out that the teaching of History develops as a central objective to instrument the student to produce his own knowledge. The social function of History must be to approximate its contents with the daily life of the student, thus providing a formation of Historical Critical-Genetic Consciousness (Rüsen, 1992).
Descargas
Citas
ANDRÉ, Marli (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 11ª edição. Campinas: Papirus, 2010.
BITTENCOURT, Circe (Org.). Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2005.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CABRINI, Conceição et al. Ensino de História. Revisão Urgente. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
CAINELLI, M. Educação histórica: perspectivas de aprendizagem em História no ensino fundamental. Educar. Curitiba. Número especial, 2006.
FERNANDES, J. R. O. Ensino de história e diversidade cultural: desafios e possibilidades.
Cadernos CEDES, Campinas, v. 25, n. 67, p. 378-388, set./dez. 2005. Available at:
<http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v25n67/a09v2567.pdf>. Access in: Monday, May 13, 2013. FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas-SP: Papirus, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido.12a edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GARRIDO, Elsa.; FUSARI, Maria.F.R.; MOURA, Manoel. O.; PIMENTA, Selma.G. A
pesquisa colaborativa na escola como abordagem facilitadora para o desenvolvimento da profissão do professor. In: MARIN, Alda Junqueira (Org.). Educação continuada. Campinas: Papirus, 2000.
IBIAPINA, Maria Lopes de Melo. Pesquisa Colaborativa. Brasília, LIBER, 2008.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. Professores: entre saberes e práticas. Educ. Soc.
[online].2001, vol.22, n.74 [cited 2010-05-27], pp. 121-142 .
MOREIRA, Maria de Fátima S. A criança e a história: quem ensina o quê? Revista Nuances, vol. II. pp. 51-54. Presidente Prudente, 1996.
PIMENTA, Selma G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 1994.
PINSKY, J. (org.). O Ensino da História e a Criação do Fato. 4a. ed. São Paulo: Contexto, 1992. SCHMIDT, M. A. A formação do professor de História e o cotidiano da sala de aula. In: BITTENCOURT, Circe (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2009.
RÜSEN, J. O desenvolvimento da competência narrativa na aprendizagem histórica: uma hipótese ontogenética relativa à consciência moral. In: SCHMIDT, M. A. ; BARCA, I.; MARTINS, E. R. (Orgs.) Jörn Rüsen e o ensino de História. Editora UFPR, 2010.
SCHIMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004.
SCHMIDT, M. A. M. S.; GARCIA, T. M. F. B. A formação da consciência histórica de alunos e professores e o cotidiano em aulas de História. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 25, n. 67, p. 297-308, set./dez. 2005.
THOMPSON, Edward Palmer. A miséria da Teoria. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
ZAMBONI, Ernesta. Representações e linguagens no ensino de história. Revista Brasileira de História. vol.18, n°.36, p.89-102, 1998.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Lídia BaumgartenEste trabalho está licenciado sob uma licença
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/br/
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.