ATIVIDADE CURRICULAR DE EXTENSÃO

UNIFICAÇÃO DIALÉTICA ENTRE FORMAÇÃO ACADÊMICA E TRABALHO PROFISSIONAL

Authors

  • Sueli Maria do Nascimento UFAL - Universidade Federal de Alagoas.
  • Camila Laura Ventura dos Santos Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Daniele de Oliveira Santos Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Maria Rafaela Porfírio Dias Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Keywords:

Atividade Curricular de Extensão, Educação, Serviço Social

Abstract

This text presents an experience report in an Extension Curricular Activity - ACE developed as one of the pioneering initiatives of this modality of compulsory curricular component instituted from the revision of the Pedagogical Project of the Graduation Course of the Faculty of Social Service of UFAL - PPC/FSSO (effective since 2019). This is the project entitled “Social Service and Continuing Professional Training – Assistance to CRESS/AL in the implementation of the Permanent Education Policy of the CFESS-CRESS Set in Alagoas”, which gave rise to the elaboration, organization and execution of the Extension Course “Policy and Basic Education Organization in Brazil", held virtually and online during emergency remote teaching regulated by the University, due to the requirements of preventive social distancing resulting from the COVID-19 pandemic. The challenges and learning shared by the authors as a result of the ACE project implementation trajectory are summarized here, with emphasis on knowledge about Brazilian education policy. The objective is to expose the relevant contribution of the extensionist activity in the dialectical unification between academic training (undergraduate) and professional practice (in permanent education), in compliance with the constitutional principle of inseparability between teaching, research and extension in the relationship of university with society at large.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sueli Maria do Nascimento, UFAL - Universidade Federal de Alagoas.

Docente da Faculdade de Serviço Social/FSSO/UFAL.

Camila Laura Ventura dos Santos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Discente de graduação da Faculdade de Serviço Social

Daniele de Oliveira Santos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Discente de graduação da Faculdade de Serviço Social

Maria Rafaela Porfírio Dias, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Discente de graduação da Faculdade de Serviço Social

References

BRASIL. Lei n° 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Brasília, 2019.

CONSELHO Federal de Serviço Social – CFESS. Política de Educação Permanente do Conjunto CFESS-CRESS. CFESS, 2014.

FACULDADE de Serviço Social da UFAL – FSSO/UFAL. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Serviço Social. Maceió, 2019.

FÓRUM de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras – FORPROEX. Extensão Universitária: organização e sistematização. Organização: Edison José Corrêa. Coordenação Nacional do FORPROEX. Belo Horizonte: Coopmed, 2007.

FÓRUM de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras – FORPROEX. Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. I Encontro de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Brasília, UNB, 4 e 5 de novembro de 1987. Disponível em: <https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf>. Acesso em: 5 set. 2021.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; NASCIMENTO, Sueli Maria do. Programa de Extensão Curricular da Faculdade de Serviço Social. Extensão em Debate. Revista da Pró-Reitoria de Extensão da Universidade Federal de Alagoas/UFAL. Edição Especial. Vol. 06, nº. 05, ano 2019. Maceió, 2019.

NASCIMENTO, Sueli Maria do; et al. Política e Organização da Educação Básica no Brasil. Curso de Extensão Universitária (Registro SIGAA/UFAL CR009-2021). Maceió, UFAL, 2021.

NASCIMENTO, Sueli Maria do. Serviço Social e Formação Profissional Continuada – Assessoria ao CRESS/AL na implantação da Política de Educação Permanente do Conjunto CFESS-CRESS em Alagoas. Projeto de Extensão Universitária (Registro SIGAA/UFAL PJ010-2021). Maceió, UFAL, 2021.

UNIVERSIDADE Federal de Alagoas – UFAL. Resolução CONSUNI Nº 04/2018, de 19 de fevereiro de 2018. Regulamenta as ações de extensão como componente curricular obrigatório nos projetos pedagógicos dos cursos de graduação da UFAL. Maceió, 2018.

Published

2022-12-29

How to Cite

Nascimento, S. M. do, Santos, C. L. V. dos ., Santos, D. de O., & Dias, M. R. P. (2022). ATIVIDADE CURRICULAR DE EXTENSÃO: UNIFICAÇÃO DIALÉTICA ENTRE FORMAÇÃO ACADÊMICA E TRABALHO PROFISSIONAL. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 11(10). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/14607

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.