RELATO DE EXPERIÊNCIA DA ATIVIDADE CURRICULAR DE EXTENSÃO II NO CURSO DE CIENCIAS SOCIAIS

EXPERIENCE REPORT OF EXTENSION CURRICULAR ACTIVITY II IN THE SOCIAL SCIENCES COURSE

Authors

  • Tatyane Tais Nascimento Marques dos Santos Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Luís Fernando de Oliveira Santos Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Joyce Miranda Leão Martins Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Keywords:

Práticas de Extensão; Audiovisual; Desigualdade; Ciência Política; Educação.

Abstract

The Discipline of Extension Practices in Social Sciences 2 chose to utilize audiovisuals as a powerful tool for addressing important themes such as social inequality, gender inequality, and sexism. Through visual and auditory resources, audiovisual materials have the potential to emotionally impact and effectively raise awareness among the audience. By conveying relevant messages and fostering reflections, short videos, documentaries, and films become instruments of social transformation. This initiative aims to establish dialogical relationships between the Federal University of Alagoas and society, integrating with the curriculum framework and research organization, as per Resolution No. 7 of December 18, 2008. With the capacity to reach and engage diverse audiences, the selection of the documentary "Inequality Kills!", produced by journalists from Curitiba-PR and the short film "Purl" from Pixar, was based on methodological criteria, seeking a connection with the reality experienced by the students. Following the screening of these audiovisual contents, debates were promoted, and students were asked to develop critical analyses of the presented themes.

Keywords: Extension Practices, Audiovisual, Inequality, Political Science, Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatyane Tais Nascimento Marques dos Santos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Graduanda, Instituto de Ciências Sociais - UFAL

Luís Fernando de Oliveira Santos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Graduando, Instituto de Ciências Sociais - UFAL

Joyce Miranda Leão Martins, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutora em Ciência Política (UFRGS), Pós-doutorado em Ciência Política (PUC/SP), Professora do Instituto de Ciências Sociais - UFAL

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018

CIGALES, Marcelo; BODART, Cristiano das Neves. O que ler sobre o ensino de Sociologia no Brasil? Pensar Educação em Revista. Ano 5, vol. 5, n. 4, dez 2019 - fev. 2020.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1989.

LANNERT, Ana Lúcia. Condições de trabalho do professor de Sociologia. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 31, n. 85, p. 383-403, set.-dez. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v31n85/05v31n85.pdf&gt> Acesso em: 10 de maio de 2023.

RAWLS, John. Uma Teoria da Justiça. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2016.

TAYLOR, Charles (org). A Política de Reconhecimento. In: ______. Multiculturalismo. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

Published

2024-03-19

How to Cite

dos Santos, T. T. N. M., Santos, L. F. de O. ., & Martins, J. M. L. (2024). RELATO DE EXPERIÊNCIA DA ATIVIDADE CURRICULAR DE EXTENSÃO II NO CURSO DE CIENCIAS SOCIAIS: EXPERIENCE REPORT OF EXTENSION CURRICULAR ACTIVITY II IN THE SOCIAL SCIENCES COURSE. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 13(17). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/16820

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.