LIBRAS INSTRUMENTAL: BASIC NOTIONS AND ACTIVE METHODOLOGY IN PROMOTING ACCESSIBILITY

LIBRAS INSTRUMENTAL: BASIC NOTIONS AND ACTIVE METHODOLOGY IN PROMOTING ACCESSIBILITY

Authors

  • Iranides Silva Melo Neto Universidade Federal de Alagoas
  • William Santos Silva UFAL
  • Darlene Seabra de Lira UFAL

Keywords:

Educação, Inclusão, Comunidade Surda, Extensão

Abstract

Brazilian Sign Language (Libras) is the language used by the deaf community in Brazil. The extension project "Instrumental Libras: basic notions" developed at the Federal University of Alagoas (UFAL) had as its main objective to promote recognition and respect for Libras as a legitimate language. The dissemination of this language is crucial for the inclusion and full participation of deaf people in society, ensuring respect for their rights in accordance with current laws. This text provides an overview of the project's execution based on a descriptive exposition of one of the courses of this action.

In the form of a report, it addresses the methodology adopted for its execution (of the course) such as expository, practical, participatory and interactive classes, as well as seeking to present perceptions about the learning acquired by the people trained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 abr. 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 05 de ago. de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 8 dez. 2023.

CHAVEIRO, Neuma et al. ATENDIMENTO À PESSOA SURDA QUE UTILIZA A LÍNGUA DE SINAIS, NA PERSPECTIVA DO PROFISSIONAL DA SAÚDE. Cogitare Enfermagem, [S.l.], v. 15, n. 4, dez. 2010. ISSN 2176-9133. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/20359. Acesso em: 08 dez. 2023.

GARCÍA, Matilde Bolaño; Acosta, Nixon Duarte; Castro, Keguin González . Producción científica sobre el uso de las TIC como herramienta de inclusión social para personas sordas: un análisis bibliométrico. Salud, Ciencia y Tecnología, [S. l.], v. 3, p. 318, 2023. DOI: 10.56294/saludcyt2023318. Disponível em: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/318. Acesso em: 8 dez. 2023.

GRANEMANN, Jussara Linhares. Língua Brasileira de Sinais–Libras como L1 para estudantes surdos nos anos iniciais do ensino fundamental. REVELLI-Revista de Educação, Linguagem e Literatura (ISSN 1984-6576), v. 9, n. 2, p. 270-282, 2017. Acesso em: 08 dez. 2023.

HARTMANN, Andressa Corcete; Maronn, Tainá Griep; Santos, Eliane Gonçalves. A importância da aula expositiva dialogada no Ensino de Ciências e Biologia. II Encontro de Debates sobre Trabalho, Educação e Currículo Integrado, v. 1, n. 1, 2019. Acesso em: 8 dez. 2023.

NUNES, Valeria Fernandes; Bernardo, Sandra Pereira. COMUNICAÇÃO EM LIBRAS: UM ESTUDO COM BASE NA REDE DE ESPAÇOS COMUNICATIVOS BÁSICOS / Communication in LIBRAS: a study based on Basic Communicative Spaces Network. Pensares em Revista, [S. l.], n. 12, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/pensaresemrevista/article/view/33827. Acesso em: 8 dez. 2023.

SANTOS, Adriel Viera et al. Rede neural artificial convolucional aplicada ao reconhecimento de configuração de mão nos símbolos de 0 a 9 da língua brasileira de sinais (LIBRAS). In: Anais Estendidos do XV Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação. SBC, 2019. p. 21-24. Acesso em: 05 de ago. de 2023.

SILVA, Julieta Beserra da. A IMPORT NCIA DAS ATIVIDADES PRÁTICAS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS. 2019. Link: 186.227.201.58/artigo/visualizar/58453 Acesso em: 8 dez. 2023.

Published

2024-07-24

How to Cite

Silva Melo Neto, I., Santos Silva , W. ., & Seabra de Lira, D. (2024). LIBRAS INSTRUMENTAL: BASIC NOTIONS AND ACTIVE METHODOLOGY IN PROMOTING ACCESSIBILITY: LIBRAS INSTRUMENTAL: BASIC NOTIONS AND ACTIVE METHODOLOGY IN PROMOTING ACCESSIBILITY. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 13(17). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/16988

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.