“BREASTFEED, HUPAA”: A PROJECT THAT SUPPORTS BREASTFEEDING.
“BREASTFEED, HUPAA”: A PROJECT THAT SUPPORTS BREASTFEEDING.
Keywords:
promoção da saúde, amamentação, mídias sociaisAbstract
Abstract: Exclusive breastfeeding for the first 6 months of life brings benefits to both babies and mothers. However, in Brazil the exclusive breastfeeding rate is around 45.7%, below the recommended target. In this sense, the Baby-Friendly Hospital Initiative (IHAC) seeks to improve this situation, promoting pre-, during- and post-partum care, with a focus on breastfeeding. Therefore, the objective of the work was to describe the activities developed by the Extension Project entitled “Breastfeeding, HUPAA” of the Faculty of Nutrition of the Federal University of Alagoas (UFAL), in partnership with the Professor Alberto Antunes University Hospital. Activities included support for postpartum/lactating women and use of social media (WhatsApp and Instagram) to disseminate information. Materials were produced covering various topics related to breastfeeding, posts, videos and a WhatsApp group to clarify mothers' doubts with health professionals in an instant and participatory way. The results indicated a positive impact on the postpartum women and health professionals involved, highlighting the relevance of extension projects for practice and knowledge exchange with the community and contributing to the academic development of those involved.
Keywords:health education; health promotion; social media; breast-feeding.
Downloads
References
BEZERRA, M. K. A. et al., Apoio ao aleitamento materno: Um guia acolhedor para mães, familiares e profissionais de saúde. Alagoas: APEAL, 2024.
CAVALCANTI, D. S. et al. Online participatory intervention to promote and support exclusive breastfeeding: Randomized clinical trial. Maternal & Child Nutrition, v. 15, n. 3, 11 abr. 2019.
CIRINO, A. G. et al.,. Mídias sociais como ferramenta de apoio e incentivo ao aleitamento materno no pós-parto: uma revisão sistemática. Gep News, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 220–227, 2023. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/gepnews/article/view/16112. Acesso em: 12 jan. 2024.
CHARLOT, V. A. S.-B.; LIMA, I. P.; FERRETE, A. A. S. S. Whatsapp em práticas de ensino e aprendizagem em tempo de pandemia. Anais Educon 2020, São Cristóvão/SE, v. 14, n. 8, p. 1-15, set. 2020. Disponível em: https://www.coloquioeducon.com/
CLEMENTI, J. A. et al. Mídias sociais e redes sociais: conceitos e características. SUCEG - Seminário de Universidade Corporativa e Escolas de Governo, v. 1, n. 1, p. 455–466, 5 dez. 2017.
CRUZ, D. I., PAULO, R. R. D., DIAS, W. S., MARTINS, V. F. & Gandolfi, P. E. O uso das mídias digitais na educação em saúde. Cadernos da FUCAMP, v. 10, n. 13, p. 130-142, 2011
ENANI-2019. Estudo Nacional de Alimentação e Nutrição Infantil – ENANI-2019.: Resultados preliminares – Indicadores de aleitamento materno no Brasil. UFRJ: Rio de Janeiro, 2020. 10 p.
LIMA, A. P., NASCIMENTO, D. S., & MARTINS, M. M. (2018). A prática do aleitamento materno e os fatores que levam ao desmame precoce: Uma revisão integrativa. Journal of Health & Biological Sciences, v, 6, n. 2, p. 189-196, 2018.
Ministério da Saúde. (2015). Saúde da criança: Aleitamento materno e alimentação complementar (2ª ed.). Brasília, Brasil: Autor. Recuperado de https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/saude_crianca_aleitamento_materno_cab23.pdf
SOARES, J.C et al. Aleitamento materno na prevenção do câncer de mama: uma revisão integrativa da literatura. Rev. UNINGÁ, Maringá, v. 56, n. S6, p. 13-22, jul./set. 2019
STRECK, D. R.. Metodologias participativas de pesquisa e educação popular: reflexões sobre critérios de qualidade. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 20, n. 58, p. 537–547. https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0443
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.