DIGITAL TRANSFORMATION: ONLINE ENROLLMENTS AND DISTANCE LEARNING THROUGH INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICTS)
DIGITAL TRANSFORMATION: ONLINE ENROLLMENTS AND DISTANCE LEARNING THROUGH INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICTS)
Keywords:
Tecnologia da Informação, SENAC, EAD, Matrículas Online, TICsAbstract
This paper was the result of an extension action and had the objective of exploring the application of Information Technologies and Communications (TIC) at an organizational level, specifically in the SENAC (Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial), with the objective of implementing an online enrollment system and the possibility of implementing distance education (EAD). The importance of ICT in organizations stands out, allowing the efficient collection and processing of data for planning and decision making. In the educational context, ICT can enrich the teaching-learning process, promoting dynamism and facilitating communication between students and teachers. The general objective of the article is to contribute to the use of ICT in the implementation of an online enrollment system and the adoption of EAD in SENAC. To achieve this objective, an analysis of the ICT infrastructure available in the institution will be carried out, identification of the main technologies used, evaluation of the impacts of ICT on work processes, proposals for improvements in the use of technology and the elaboration of action plans based on the 5W2H1I methodology. This study demonstrates the practical relevance and applicability of ICT in the educational environment of SENAC. The actions developed contributed to the modernization of administrative processes, with the objective of promoting a more efficient environment, aligned with the current demands of teaching and management.
Downloads
References
ALENCAR, A.F.N; SOARES, R.C.R.G. Entidades do Sistema S: Iniciativa de parcerias para o desenvolvimento socioeconômico dos municípios brasileiros. Revista Multidisciplinar de Psicologia, vol. 13, n. 45, p. 102-109, 2019. ISSN 1981-1179. acesso em: 20 de abril de 2023.
CAMPOS PEREIRA, D. A.; OLIVEIRA BARBOSA, L. S. de .; MATA LIBORIO FILHO , J. da . O Uso da Plataforma Moodle para o E-LEARNING na Universidade do Estado do Amazonas - UEA: POSSIBILIDADES E DESAFIOS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 4, n. 2, p. e422674, 2023. DOI: 10.47820/recima21.v4i2.2674. Acesso em: 27 abr. 2023.
CORDEIRO, Karolina Maria de Araújo. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino. 2020.
DA COSTA, Jaqueline Brito et al. Entraves e benefícios na utilização do ensino remoto para os acadêmicos do curso de enfermagem durante a pandemia de COVID-19: revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 11, n. 1, p. e44911124883-e44911124883, 2022.
DE SENA, Edna Maria Ferreira et al. A evolução da educação por meio da tecnologia. Disponível em: <https://ayaeditora.com.br/wp-content/uploads/Livros/L138C10.pdf>. Acesso em: 20 de abril de 2023.
DO DISTRITO FEDERAL, Ouvidoria-Geral et al. Sistema Informatizado de Ouvidoria-Ouv/DF. 2019. Disponivel em: https://data.cetic.br/explore/?pesquisa_id=7&unidade=Escolas%20urbanas%20e%20rurais. Acesso em: 20 de abril de 2023.
ETIC.BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação entre as empresas brasileiras: TIC Empresas 2021. Acesso em 1 abr. 2023 .
LEONOR, Cleverson Alberto; PASSONE, Eric Ferdinando Kanai. Tecnologias de Informação na Assistência Estudantil: parâmetros ao enfrentamento do COVID-19. Revista Eletrônica de Sistemas de Informação e Gestão Tecnológica, v. 12, n. 1, 2022. Acesso em: 3 de abril de 2023.
LIMA, L. A. de O.; DE SOUZA, H. Y. S.; KIMURA, D. da P. M.; DE SOUSA, S. N.; DE OLIVEIRA, R. F.; GRAF, L.; DE SOUZA, S. N.; MARQUES, C. D.; PALMA, A. L. G. L.; COSTA, L. D. dos S. A educação pós-pandemia: oportunidades e desafios na utilização de TICs como ferramenta de apoio ao processo de ensino e aprendizagem. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, [S. l.], v. 16, n. 12, p. 30768–30784, 2023. DOI: 10.55905/revconv.16n.12-103. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/3580. Acesso em: 28 jun. 2024.
OLIVEIRA , J. P, et al; Using of Information and Communication Technologies in Higher Education During COVID-19 Pandemic. SciELO Preprints, 2023. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.5813. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/5813. Acesso em: 27 apr. 2023.
PEREIRA, A. C.; CLEMENTE THOM DE SOUZA, R. . Otimização do Método DISC de Seleção de Pessoas Baseadas em Algoritmo Genético e Naive Bayes: um estudo de casa em uma empresa “Sistema S” do Paraná. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 234–251, 2021 acesso em: 15 de abril de 2023.
PEREIRA DA SILVA, J. C., BRITO AMARAL, M. F., LOPES NASCIMENTO, A., & FELIX CARVALHO, I. C. (2019). O Impacto da Tecnologia da Informação na Gestão de Pequenas Empresas. Revista Formadores, 12(6), 47. acesso em: 24 de abril de 2023.
PINTO, D.; GORRI MOLINA, L.; PALETTA, F. C. Uso das tecnologias da informação e comunicação na gestão da informação e do conhecimento nas organizações. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 80–96, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/60226. Acesso em: 1 abr. 2023.
SEBRAE – Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas – Site Disponível em: https://sebrae.com.br. Acesso em 10 abr. 2023.
SOUSA, J. R. de, et al. O uso da gamificação no ensino de educação financeira com alunos de um projeto de extensão. Administração: princípios de administração e suas tendências - ISBN 978-65-5360-104-8 - Editora Científica Digital - https://www.editoracientifica.com.br/artigos/o-uso-da-gamificacao-no-ensino-de-educacao-financeira-com-alunos-de-um-projeto-de-extensao - Ano 2022. página 119-128 Acesso em: 28 abr. 2023.
SOUTO-MAIOR, Joel. Planejamento estratégico e comunicativa. João Pessoa: Editora Universitária de UFPB. 2012.
XAVIER, B. D. ; MELLO, D. A. A. de; Jogos , Gamificação e Ensino Médio Sob a Perspectiva Histórico.Cultural: UMA REVISÃO DE TESES E DISSERTAÇÕES DE 2015 A 2020. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 67-89, 2022. DOI: 10.36524/profept.v6i2.1027. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1027. Acesso em: 28 abr. 2023.
ZILLI, Leandro Ferreira. O profissional da tecnologia da informação (TI): a importância do profissional de TI dentro da empresa Budny. Tecnologia em Gestão da Tecnologia da Informação-Unisul Virtual, 2019.
SANTOS, George França dos; MEDEIROS, Thalita Melo de Souza; RIBEIRO, Josivânia Costa Sousa. TICs e Educação: desafios e perspectivas no século XXI. TICs & EaD em Foco. São Luís, v. 3, n. 2, jul./dez. 2017. Acesso em: 05 maio 2024.
SEBRAE SC. 5W2H: o que é, para que serve e por que usar na sua empresa. Disponível em: https://www.sebrae-sc.com.br/blog/5w2h-o-que-e-para-que-serve-e-por-que-usar-na-sua-empresa. Acesso em: 19 jun. 2024.
WE ARE SOCIAL. Digital 2024: 5 billion social media users. 25 jan. 2024. Disponível em: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/. Acesso em: 10 mai. 2024.
SISTEMA COMÉRCIO DE ALAGOAS discute novas parcerias e ações integradas com a SECTI. Senac Alagoas, 26 jan. 2024. Disponível em: https://al.senac.br/noticias/sistema-comercio-de-alagoas-discute-novas-parcerias-e-acoes-integradas-com-a-secti. Acesso em: 10 mai. 2024.
Pohlmann, M. N. et al. Uma análise do método pesquisa-ação na engenharia de produção. Revista Científica On-line Tecnologia – Gestão – Humanismo, Guaratinguetá, v. 13, n. 1, abr. 2023. ISSN 2238-5819.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.