Is it worth what comes?

Considerations about musical reproducibility on TikTok in times of Hyperculture

Authors

  • Carlos Lacerda Coelho Universidade Federal de Alagoas
  • Flávio Marcílio Maia e Silva Júnior Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.28998/lte.2022.n.2.13668

Keywords:

Music, TikTok, Reproducibility, Consumption, Internet

Abstract

The consumption of music in the digital environment has undergone several transformations since its digitization at the turn of the century. Currently, music circulation has been highlighted by social media such as Instagram and TikTok, which through the production of content create a reproduction format that borders on experimentation and consumption in an ephemeral way. Therefore, the objective of this article is to start a reflection on how this reproducibility has affected the logic of production, distribution and consumption of cultural products on the internet. To highlight the theme addressed, the theoretical basis presented places Walter Benjamin’s (2014) loss of aura thesis as a starting point for the contemporary reflections posed by Byung-Chul Han (2019) and the hypercultural world, applied in a platform society. To highlight the subject matter, content that went viral on TikTok was brought.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Lacerda Coelho, Universidade Federal de Alagoas

Cientista Social e mestre em sociologia pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL. Membro do Núcleo de Pesquisa sobre a Violência em Alagoas (NEVIAL) e do Núcleo de Estudos em Gênero, Saúde e Direitos Humanos (MANDACARU).

Flávio Marcílio Maia e Silva Júnior, Universidade Federal de Alagoas

Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Sergipe (PPGCOM/UFS) e Graduado em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal). Foi professor Substituto da unidade Santana do Ipanema/Campus Sertão da Universidade Federal de Alagoas (Ufal) na área de Comunicação e Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) entre 2019 e 2021. Tem experiência profissional em Assessoria de Comunicação, Jornalismo Cultural, Webjornalismo, Produção de eventos, Comunicação e Marketing Digital. É membro do grupo de pesquisa OBSCOM/Cepos. Lê e pesquisa sobre: música pop, música na internet, economia política da música, culturas midiáticas e plataformas digitais.

References

AGRELA, Lucas. Brasil é segundo país que mais usa TikTok no mundo. Exame. 28 de setembro de 2021.

ARAUJO, Saulo Nepomuceno Furtado de. Não sou boy, só não sou otário: negócios, diversão e prestígio nos mercados pop periféricos. 2018. 224 f. Tese (Doutorado em Sociologia). Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

AS 50 QUE VIRALIZARAM – BRASIL.

BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

BENJAMIN, Walter; MACHADO, Francisco de Ambrosis Pinheiro. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica: segunda versão. Zouk, 2014.

CASTELL, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

COSTA, Janaína. 'Cool For The Summer', música de Demi Lovato viralizou no TikTok. Lorena. 24 de março de 2022.

DE ALMEIDA, Juliana Gisi Martins. A reprodutibilidade técnica e a mudança de percepção da realidade. Revista Diálogo Educacional, v. 5, n. 15, p. 27-43, 2005.

DE MARCHI, Leonardo. Diversidade cultural nos mercados de comunicação e cultura: um panorama das discussões e métodos de pesquisa na indústria fonográfica. Teoria e Cultura, v. 13, n. 2, 2018.

DOL. Capitão de Areia: a música que virou sucesso 50 anos depois. DOL. 02/05/2022.

FRANCO, Renato. 10 lições sobre Walter Benjamin. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2015.

FABRO, Clara. TikTok ultrapassa WhatsApp e é o aplicativo mais baixado de 2020. Techtudo. 13 de dezembro.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Unesp, 1991.

HAN, Byung-Chul. Hiperculturalidade: cultura e globalização. Editora Vozes, 2019.

HELMOND, A. The platformization of the web: making web data platform ready. Social Media+ Society, Thousand Oaks, v. 1, n. 2, 2015.

JANOTTI JUNIOR, Jéder. Cultura pop: entre o popular e a distinção. In: SÁ, Simone Pereira de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogerio. Cultura pop. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2015, p. 45-56.

LIPOVETSKY, Gilles. Metamorfoses da cultura liberal: ética, mídia, empresa. Porto Alegre: Sulina, 2004.

MACIEL, Rui. Os brasileiros são nossos preferidos. Os planos do TikTok para o país em 2020. Oberlo. 21 de jan de 2020.

MINTZ, A. Midiatização e plataformização. Novos Olhares, v. 8, n. 2, p. 98-109, 6 dez. 2019.

MOSHIN, Maryam. Nova rede social em números: TikTok no Brasil [Infográfico]. CanalTech. 24 de setembro. Disponível em: https://canaltech.com.br/redes-sociais/os-brasileiros-sao-nossos-preferidos-os-planos-do-tiktok-para-o-pais-em-2020-159343/. Acesso em: 06 mai. 2022.

MOURA, Rayane. TikTok resgata “Frozen”, de Madonna, que ganha até um remix novo. Gizmodo. 03 de março de 2022.

O QUE É MASHUP? Tecmundo. 21 de janeiro de 2009.

RÜDIGER, Francisco. A Escola de Frankfurt. In: HOHLFELDT, Antonio; MARTINO, Luiz C.; FRANÇA, Vera Veiga. Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. In: Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. 15 ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

SÁ, Simone Pereira de. Cultura digital, videoclipes e a consolidação da rede de música brasileira pop periférica. In: XXVI Encontro Anual da Compós, Faculdade Cásper Líbero, São Paulo: COMPÓS, p. 1-24, 2017.

SANTOS, Lucas Vinícius. Pulse: TikTok vai dividir receita de anúncios com criadores. 07/05/2022. Tecmundo.

SOFIA HERMOSO, Sofia. Jovem Dionisio alcança o topo do Spotify Brasil com 'Acorda Pedrinho'. Estadão. 22/05/2022.

THE MUSIC JOURNAL BRAZIL. Nelly Furtado viraliza com inusitado vídeo de “Say It Right”. Gente IG. 21 de março de 2022.

VALENTE, Jonas. Apresentação do dossiê temático “Plataformas digitais, economia e poder”. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura, v. 22, n. 1, p. 78-96, 2020.

VAN DIJCK, José. La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI editores, 2019.

Published

2022-01-31

How to Cite

COELHO, Carlos Lacerda; MAIA E SILVA JÚNIOR, Flávio Marcílio. Is it worth what comes? : Considerations about musical reproducibility on TikTok in times of Hyperculture . Latitude, Maceió-AL, Brasil, v. 16, n. 2, p. 71–89, 2022. DOI: 10.28998/lte.2022.n.2.13668. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/latitude/article/view/13668. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: REDES SOCIAIS EM CONTEXTO DA MUDANÇA: AS RELAÇÕES DE SOCIABILIDADE A PAR

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.