The contribution of active problematizing methods in health education: an integrative overview

Authors

  • Carla Pacheco Teixeira Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ)
  • Adriana Medeiros Braga Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ)
  • Kênia Suzana de Azevedo Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ)
  • Maria Cristina Rodrigues Guilam Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ)
  • Diana Paola Gutierrez Diaz de Azevedo Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ)

DOI:

https://doi.org/10.28998/rpss.e02409005esp

Abstract

Introduction: Active problem-solving methods enable a student-centered teaching-learning process that contributes to the formation of more critical, reflective, and creative professionals, expanding their capacity to understand reality and the problems it contains. Objective: To analyze the scientific production on active problem-solving methods, their contribution in the context of healthcare education and the challenges associated with their implementation. Methods: This is an integrative literature review. Searches were conducted in the Virtual Health Library (Biblioteca Virtual em Saúde - BVS), the National Library of Medicine (PubMed), Scopus, and Scientific Electronic Library Online (SciELO). Articles in Portuguese and English published between 2017 and 2022 were included. Results: From the analysis of the six selected articles, the following categories emerged: Contributions of problematization methodology and problem-based learning in the context of healthcare education; Challenges in the implementation of these methodologies in the teaching-learning process in healthcare; and Pedagogical strategies anchored in problematization methodology and problem-based learning in the healthcare education process. Conclusions: Several contributions were highlighted as well as different pedagogical strategies that can be developed based on the teaching-learning objective. However, the evidence points to many challenges that confirm the importance of behavior that favors the adaptation of teachers and students to the methods and strategies used. This text is the result of the stricto sensu postgraduate program Professional Master's Degree in Family Health (PROFSAÚDE).

Keywords: Professional Health Education; Universities; Problem-Based Learning; Brazil

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Pacheco Teixeira, Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ)

Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ, mestra em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) e graduada em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) . Coordenadora Acadêmica Adjunta Nacional do PROFSAÚDE, responsável nacional pela Disciplina de Seminários de Acompanhamento e docente permanente do PROFSAÚDE. CV: http://lattes.cnpq.br/8361839543321549 / ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5683-8430

Adriana Medeiros Braga, Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ)

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Assessora da Coordenação Acadêmica Nacional do Mestrado Profissional em Saúde da Família (PROFSAÚDE) na Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ). CV: http://lattes.cnpq.br/4577994388375056 / ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5250-5623

Kênia Suzana de Azevedo, Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ)

Graduanda de Enfermagem na Universidade Federal Fluminense (UFF ).Assessora da Coordenação Acadêmica Nacional do Mestrado Profissional em Saúde da Família (PROFSAÚDE) na Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ). CV: http://lattes.cnpq.br/0538263709116894 / ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2532-3343

Maria Cristina Rodrigues Guilam, Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ)

Graduada em Medicina pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), mestra e doutora em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). É tecnologista da Fundação Oswaldo Cruz. Coordenadora Geral de Pós-Graduação da Fiocruz. CV: http://lattes.cnpq.br/5112943881740599  / ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4242-3530

Diana Paola Gutierrez Diaz de Azevedo, Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ)

Graduada em Enfermagem pela Universidad Nacional de Colombia, Bogotá (UNA), mestra em Educación pela Universidad Militar Nueva Granada (UMNG), Colômbia, e doutora em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF).  Docente Permanente da Fundação Oswaldo Cruz - RJ (FIOCRUZ-RJ). CV:  http://lattes.cnpq.br/3231946905823780 / ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2865-7824

Published

2024-05-14

How to Cite

Teixeira, C. P., Braga, A. M., Azevedo, K. S. de, Guilam, M. C. R., & Azevedo, D. P. G. D. de. (2024). The contribution of active problematizing methods in health education: an integrative overview. Revista Portal: Saúde E Sociedade, 9(Especial). https://doi.org/10.28998/rpss.e02409005esp

Most read articles by the same author(s)