Fatores determinantes da oferta turística de Natal-RN

Um olhar de agências de viagens e guias de turismo

Authors

  • Mellyssa Layla Barbosa Damasceno Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Andrea Virginia Souza Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Islaine Cristiane Oliveira Gonçalves da Silva Cavalcante Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Lissa Valéria Fernandes Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Keywords:

Oferta Turística, Natal/RN, Agências de Receptivo, Guias de Turismo

Abstract

 Tourism, considered a phenomenon, can be approached in several spheres in view of the integration capacity that the activity enables. Regarding this integration and more precisely in the formation of tourism offer, this research aimed to study the determining factors in the formation of components of tourism offered by receptive agencies and tourism guides of destination Natal / RN. In searches about the theme in journals and annals, it was possible to observe the scarcity of studies related to the theme, as well as about the actors that have the greatest influence on the inclusion and exclusion of these factors. From the little production that addresses the theme, and from the perspective of the author who experiences these means, the need to explore this field in a qualitative research was triggered. The methodological procedures used for data collection were bibliographic research and interviews with the mentioned actors, through semi-structured questions, aiming to find the determining elements in the formation of the offer from the eyes of representatives of travel agencies and tour guides, as well as talk about the theme. It was observed that there are factors that determine the formation of the components of tourism offer, and that these are in fact related to travel agencies and tourism guides, in addition to the integration of tourism activity as a whole, and may conclude that Hypotheses addressed are affirmed from the interviews, agreeing with authors who approach the theme.

Author Biographies

Andrea Virginia Souza Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutora em Ciência Política, com especialidade em Relações Internacionais, pelo Institut d'Études Politiques de Paris (IEP/Sciences-Po Paris). Bacharel em Publicidade e Propaganda (UnP), Turismo (UFRN) e Filosofia (UFRN). Professora do Departamento de Turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Islaine Cristiane Oliveira Gonçalves da Silva Cavalcante, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Turismo - PPGTUR da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Gestão e desenvolvimento do Turismo pelo PPGTUR/UFRN. Bacharel em Turismo pela UFRN. Bacharel em Administração pela UFRN. Técnica em Gerência de produção pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial - SENAI/RN/Natal/Brasil. Membro do Grupo de Pesquisas em Marcas e Marketing (GPMAR/CNPq/UFRN) da linha de pesquisa Criatividade e Inovação em Marketing na área de Comunicação.

Lissa Valéria Fernandes Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Pós-Doutorado em Comunicação Estratégica pela Universidade Autônoma de Barcelona. Doutorado em Administração de Empresas pela Universidade de Barcelona, revalidado pela Universidade de Brasília. Mestrado em Comunicação e Estratégia Política pela Universidade Autônoma de Barcelona. Membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Turismo Stricto Sensu (PPGTUR/UFRN). Membro pesquisadora do Grupo de Estudos em Gestão do Turismo GESTUR/CNPq. Membro pesquisadora do Laboratório de Análise Instrumental da Comunicação LAICOM/UFMS-CNPq. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Marcas e Marketing GPMAR/CNPq. Membro pesquisadora da Associação Científica para a Avaliação e Medição de Valores Humanos AEVA/Barcelona-Espanha.

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Published

2023-06-22

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