Comics in Science Teaching
a bibliometric analysis of works indexed in the OASISBR database from 2017 to 2021
DOI:
https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e16643Keywords:
comics, science teaching, bibliometricsAbstract
Comic books are multimodal means of communication that offer countless possibilities for con-structing narratives, fostering the development of readers, and enhancing creativity, abstraction and critical thinking among children, teenagers and adults. As such, they serve as auxiliary tools for teaching and learning scientific content as well as sources of information. This study aims to map Brazilian scientific production on the use and creation of comics in Science Teaching from 2017 to 2021, indexed in the OASISBR database. Among the 73 documents surveyed, dissertations, theses, course completion works, journal articles, conference proceedings and book chapters were predom-inant. These were analyzed based on a set of bibliometric indicators. The results highlight that com-ics addressed a variety of scientific contents, primarily used in Science classes in Elementary Educa-tion, followed by Chemistry, Biology, Physics and Mathematics, respectively. Most of the authors’ affiliated institutions were found to be public, with federal universities standing out. A stark similari-ty was noted between keywords and title words, along with a predominance of works authored by a single individual. Lastly, the study revealed an established body of literature on comic books, un-derscoring their relevance as a didactic tool for teaching in general, as well as a source of infor-mation. This finding underlines the pressing need for comics to be appropriately handled and dis-seminated, mainly in school libraries.
Downloads
References
ALCÂNTARA, Claudia Sales. Histórias em Quadrinhos e Educação: Inovando o currículo. Livro 1, Fortaleza: EdUECE, 2014. Disponível em: https://docplayer.com.br/22663019-Historias-em-quadrinhos-e-educacao-inovando-o-curriculo-palavras-chave-historias-em-quadrinhos-curriculo-cultura.html. Acesso em: 04 fev. 2023.
ARAÚJO, Carlos Alberto. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/16. Acesso em: 02 dez. 2022.
BORGES, Ronaldo da Silva; SÁ, Ézio Raul Alves de; LUZ JÚNIOR, Geraldo Eduardo da. O “sim” do ensino de química às histórias em quadrinhos: um recorte do estado da arte. Revista In-signare Scientia - RIS, v. 4, n. 6, p. 205-227, 2021. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/ RIS/article/view/12274/8171. Acesso em: 12 abr. 2023.
CANBULUT, Durdane; KILIÇ, Remzi. Impact of educational comics on division concept in pri-mary schools. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), v. 9, n. 4, p.1900-1915, 2022. Disponível em: https://iojet.org/index.php/IOJET/issue/view/42. Acesso em: 26 mar. 2023.
CARCERES RECHE, Maria Pilar; RAMOS NAVAS-PAREJO, Magdalena; SANTOS VILLALBA, Ma-ría Jesús; SALAZAR RUIZ, María Rosario. Active methodologies and ICT to prevent bullying. Main study background and contributions. International Journal of Educational Research and Innovation, [S. l.], n. 18, p. 151-169, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.46661/ijeri.5222. Acesso em: 18 nov. 2024.
CATUNDA, Márcia Antônia Dias. O papel das HQ`S na alfabetização. Revista Práticas de Linguagem, Juiz de Fora, v. 8, p. 262-273, 2019. Disponível em: https://www.ufjf.br/praticasdelinguagem/files/2019/01/ART-18-262-273-O-papel-das-HQ.pdf. Acesso em: 04 fev. 2023.
CORRÊA, Anderson Domingues; RÔÇAS, Giselle; LOPES, Renato Matos; ALVES, Luiz Anastá-cio. A utilização de uma história em quadrinhos como estratégia de ensino sobre o uso raci-onal de medicamentos. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 1, p. 83-102, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n1p83. Aces-so em: 05 abr. 2023.
FERRACIOLI, Laércio. O V epistemológico como Instrumento Metodológico para o processo de Investigação. Revista Didática Sistêmica, Rio Grande, v. 1, p. 106-125, 2005. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/ view/1191. Acesso em: 20 nov. 2022.
FERRUGINE, Samira Santos; SILVA, Marta Vieira; EVANGELISTA, Dilson Henrique Ramos; EVANGELISTA, Cristiane Johann. Construção de HQs no ensino de Matemática: relato de ex-periência com alunos do Ensino Fundamental. The Journal of Engineering and Exact Sci-ences, Viçosa, v. 8, n. 5, p. 1-11, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/ jcec/article/view/14311. Acesso em: 11 abr. 2023.
GUEDES, Vania Lisboa da Silveira. Bibliometria e a gestão da informação e do conhecimento científico e tecnológico: uma revisão da literatura. Ponto de Acesso, Salvador, v. 6, n. 2, p. 74-109, 2012. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/81547. Acesso em: 19 mar. 2023.
KAUARK, Fabiana da Silva; MANHÃES, Fernanda Castro; MEDEIROS, Carlos Henrique. Meto-dologia da Pesquisa: um guia prático. Itabuna: Via Litterarum, 2010.
KAWAMOTO, Elisa Mári; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi. Histórias em quadrinhos como recurso didático para o ensino do corpo humano em anos iniciais do ensino fundamental. Ciênc. Educ., Bauru, v. 20, n. 1, p. 147-158, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/hWkRW45NLsyg7zTsPVG hVwb/?lang=pt. Acesso em: 27 mar. 2023.
KOBASHI, Nair Yumiko; SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos. Arqueologia do trabalho imaterial: uma aplicação bibliométrica à análise de dissertações e teses. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 106–115, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2008v13nesp1p106. Acesso em: 22 mar. 2023.
KUNDLATSCH, Aline; CORTELA, Beatriz S. C. Uma revisão de base cienciométrica sobre as Histórias em Quadrinhos no Ensino de Química: uma análise do ENPEC, ENEQ e RASBQ. Re-vista eletrônica Ludus Scientiae, Foz do Iguaçu, v. 2, n. 2, p. 1-13, 2018. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/relus/article/view/1480. Acesso em: 23 mar. 2023.
LEBOEUF, Henry Araújo; BATISTA, Irinéa de Lourdes. O uso do “V” de gowin na formação docente em ciências para os anos iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 18, n. 3, p. 697-721, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/348937015. Acesso em: 20 nov. 2022.
MCCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.
PAVARINA, Etefania Cristina. Histórias em quadrinhos e Ciência da Informação: uma análise da comunidade discursiva. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, Curitiba, v. 12, p. 1–11, 2023. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/90160. Acesso em: 21 nov. 2024.
PAVARINA, Etefania Cristina; ZAFALON, Zaira Regina. Catalogação de histórias em quadri-nhos à luz da semiótica da cultura. Palabra Clave, La Plata, v. 12, n. 1, e169, 2022. Disponí-vel em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=350572237001. Acesso em: 13 abr. 2023.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; ALCÂNTARA, Claudia Sales (org). Histórias em Quadrinhos na Educação: possibilidades de uma prática. 1. ed., Fortaleza: EdUECE, 2021, ebook. Disponí-vel em: https://www.uece.br/eduece/wp-content/uploads/sites/88/2013/07/Hist%C3%B3rias-em-quadrinho-na-educa%C3%A7%C3%A3o-possibilidades-de-uma-pr%C3%A1tica.pdf. Acesso em: 13 abr. 2023.
PEREIRA, Moisés Lobo D’Almada Alves; OLENKA, Laudileni; OLIVEIRA, Paloma Emanuelle Duarte Fernandes. Física em Ação através de Tirinhas e Histórias em Quadrinhos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 3, p. 896-926, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p896. Acesso em: 17 abr. 2023.
PINA, Patrícia Kátia da Costa; OYZRZÚ, Gonzalo; HERNANDEZ, Vicente Funes. Gibiteca. São Paulo: Secretaria da Cultura do Governo do Estado de São Paulo, Unidade de Bibliotecas e Leitura, SP Leituras, 2014. Disponível em: https://siseb.sp.gov.br/arqs/Notas%208_web.pdf. Acesso em: 17 abr. 2023.
PORFÍRIO, Silvio; SOUZA, Francisco E. B. de; CIPRIANO, Luis Carlos. Textos multimodais: a nova tendência na comunicação. Observatório da Imprensa – Laboratório de Estudos Avan-çados em Jornalismo da Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, São Paulo, SP, ano 23, n. 1225, 2015. Disponível em: https://www.observatoriodaimprensa.com.br/diretorio-academico/textos-multimodais-a-nova-tendencia-na-comunicacao. Acesso em: 14 fev. 2023.
PRADO, Carolina Conceição; SOUSA JUNIOR, Carlos Eduardo; PIRES, Mariana Leal. Histórias em quadrinhos: uma ferramenta para a educação e promoção da saúde. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, v. 11, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.29397/reciis. v11i2.1238. Acesso em: 05 abr. 2023.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013
SANTOS, Mariana Oliveira dos; GANZAROLLI, Maria Emília. Histórias em quadrinhos: for-mando leitores. TransInformação, Campinas, v. 23, n. 1, p. 63-75, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/D9KdmXLWyZcPhMcvH 5cgpSg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2023.
SANTOS, Victor João da Rocha Maia; GARCIA, Rosane Nunes. Histórias em quadrinhos: breve histórico, conceitos e utilização no ensino das ciências da natureza. Brazilian Journal of Ed-ucation, Technology and Society, v. 12, n. 2, p. 90-100, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339936888_. Acesso em: 28 mar. 2023.
SANTOS, Roberto Elísio; VERGUEIRO, Waldomiro. Histórias em quadrinhos no processo de aprendizado: da teoria à prática. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 27, p. 81-95, 2012. Dis-ponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/3498. Acesso em: 04 fev. 2023.
SETUBAL, Flávia Meneguelli Ribeiro; REBOUÇAS, Moema Lúcia Martins. Quadrinhos e edu-cação: uma relação complexa. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 15, n. 1, p. 301-334, abr. 2015. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918/pdf_59. Acesso em: 04 fev. 2023.
SOUZA, Helen Almeida; SOARES, Adriana. A inserção de histórias em quadrinhos no ambien-te escolar para o aprimoramento da qualidade e eficácia do ensino da língua estrangeira. Revista EnsiQlopédia – FACOS/CNEC, Osório, v. 9, n.1, p. 6-15, 2012. Disponível em: http://facos.edu.br/publicacoes/revistas/ensiqlopedia/outubro_2012/pdf/. Acesso em: 14 fev. 2023.
SUGIMOTO, Cassidy; LARIVIERE, Vincent. Measuring research: what everyone needs to know. New York: Oxforf University Press, 2028. 169 p.
TESTONI, Leonardo André; LOCATELLI, Solange Wagner; MARTORANO; Simone Alves de As-sis; SANTOS, Marco Antônio dos. Histórias em quadrinhos e o ensino de química: percepção docente de uma proposta investigativa. Comunicações, Piracicaba, v. 28, n. 1, p. 261-277, 2021. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/ article/view/4571/2531. Acesso em: 12 abr. 2023.
VERGUEIRO, Waldomiro (org). Como usar os quadrinhos na sala de aula?. São Paulo: Edi-tora Contexto, 2004.
VERGUEIRO, Waldomiro. Histórias em quadrinhos e serviços de informação: um relaciona-mento em fase de definição. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p.A04, 2005. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/5643. Acesso em: 28 mar. 2023.
VIEIRA, Luciano José Martins; CAVEDON, Neusa Rolita. Uma pesquisa que não está no gibi: um estudo com colecionadores de revistas em quadrinhos. Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, Recife, v. 11, n. 1, p. 1-33, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/gestaoorg/article /view/21871. Acesso em: 07 abr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Os autores são detentores dos direitos autorais e concedem à Ciência da Informação em Revista o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons 4.0 Internacional.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Ciência da Informação em Revista se reserva o direito de realizar, nos originais, verificação da (in)existência de plágio, utilizando, para tanto, o auxílio de software ou outro meio de detecção de plágio em suas diferentes manifestações.
O periodido reserva ainda o direito de realizar, nos originais, alterações de caráter normativo e gramatical, visando à manutenção de padrão, respectivamente, na estrutura e na norma culta da língua adotada.
As provas finais, em nenhum momento, serão enviadas aos autores, sendo diretamente publicadas.
Os originais, em nenhuma circunstância, serão devolvidos aos autores.
A opinião emitida pelos autores é de sua inteira e exclusiva responsabilidade.
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem à Ciência da Informação em Revista o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.