Analysis of the social networks of the Integrated Library System of the Federal Uni-versity of Sergipe from the perspective of the digital marketing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e15847

Keywords:

digital marketing, university libraries, social networks, SIBIUFS

Abstract

Digital transformations have a significant impact on the internal administration of information units, as well as on their visualization and use by the community. With this in mind, the purpose of this article is to analyze the social networks of the Integrated Library System of the Federal University of Sergipe (SIBIUFS), from the perspective of communication and interaction with its users. This research has an applied nature and a qualitative approach. In terms of objectives, it is characterized as bibliographical and descriptive research, which was developed through data collection by means of non-participant systemic observation and a case study on the social networks of the university's library system. The identification and analysis of the system's social networks revealed the importance and evidence of the use of social networks in university libraries to broaden and democratize access to information, as well as strengthening interaction and communication with users. However, it was observed that the number of followers, publications and engagement on the system's platforms is very low when looking at the community served by the system. The conclusion is that, although the units are present on digital social networks, it is still necessary to develop a marketing plan that is appropriate to their objectives and the information needs of their users, so that there is effective communication between the two.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luani Messias da Costa, Universidade Federal de Sergipe

Mestranda em Ciênica da Informação e Graduada em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal de Sergipe.

Alessandra dos Santos Araujo, Universidade Federal de Sergipe

Doutora e Mestra em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília. Especialista em Gestão de Arquivo pela Universidade Federal de Santa Maria. Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará. Professora do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe. Professora do Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe.

Pablo Boaventura Sales Paixão, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Complutense de Madri com título revalidado pela Universidade de Brasília. Mestre em Educação, Especialista em Comunicação e Mídia Digital, e Graduado em Comunicação Social pela Universidade Tiradentes. Graduado em Biblioteconomia pelo Centro Universitário Claretiano.  Professor permanente do Programa de Pós-Graduação e Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe.

References

AHIMED, Beatriz. O Bibliotecário está atuando nas redes sociais com o marketing digital? 57f. 2022. Monografia (Graduação em Biblioteconomia) - Centro de Ciências Sociais Aplica-das, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48574 Acesso em: 18 mar. 2023.

ALBUQUERQUE, Márcio Thiago dos Santos; PAIXÃO, Pablo Boaventura Sales. O Instagram como canal de interação entre as bibliotecas e os usuários da Universidade Federal de Ala-goas. Folha de rosto: revista de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Juazeiro do Nor-te, v. 6, n. 1, p. 50-58, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/475 Acesso em: 18 jan. 2023.

AMARAL, Sueli Angélica. Estudos de usuários e marketing da informação. BJIS, Marília, SP, v. 7, n. esp., p.3-25, 2013. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/3114 Acesso em: 18 jan. 2023.

ARAUJO, Ronaldo Ferreira; ARAUJO, Janiele Oliveira. O uso de redes sociais como estratégia de marketing em unidades de informação: estudo de caso da Biblioteca Pública Estadual Graciliano Ramos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 14, n. 2, p. 1-21, 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/738/1042. Acesso em: 18 jan. 2023.

BRAGANÇA, Fábio Ferreira Coelho; ZACCARIA, Rosana Borges; GIULIANI, Antonio Carlos Giu-liani; PITIMBA, Tereza Cristina Dias de Toledo. Marketing, Criatividade e Inovação em Uni-dades de Informação. Revista Brasileira de Marketing, v. 15, n. 2. abr./jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/12128/5773. Acesso em: 18 nov. 2022.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em rede. 6 ed. Editora Paz e Terra S/A: São Paulo, 2002.

CLASSIFICAÇÃO BRASILEIRA DE OCUPAÇÕES. CBO 2612. Disponível em: https://www.ocupacoes.com.br/cbo-mte/2612-profissionais-da-informacao. Acesso em: 18 jul. 2023.

FAZZIONE, Dilva Páscoa de Marco; PINTO, Marli Dias de Souza. Marketing para Unidades de informação. In: NEVES, Barbara Coelho; PINTO, Marli Dias de Souza; SPUDEIT, Daniela. Mar-keting na Ciência da Informação: método, perspectivas e desafios. Salvador, EDUFBA, p. 145-163, 2021.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed., São Paulo: Atlas, 2017.

GIROTO, Luan; FORMENTINI, Rosangela. Estratégia de marketing digital para unidades in-formacionais: estudo dos websites de Arquivos e Bibliotecas Públicas Estaduais. InCID: Revis-ta de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 8, n. 2, p. 144-162, 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/54339. Acesso em: 28 jan. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRÁFIA E ESTATÍSTICA. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais. Rio de Janeiro: IBGE, 2022. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101979. Acesso em: 28 jan. 2023.

INSTITUTO SEMESP. Mapa do ensino superior no Brasil. 12 ed. [s.l.]: SEMESP, 2022. Dispo-nível em: https://www.semesp.org.br/mapa/edicao-12/brasil/. Acesso em: 28 jan. 2023.

JESUS; Deise Lourenço de; CUNHA, Murilo Bastos da. A biblioteca do futuro: um olhar em direção ao presente. Informação e Informação., Londrina, v. 24, n. 3, p. 311–334, 2019. Dis-ponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/38022/pdf. Acesso em: 28 jan. 2023.

KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan (Org.). Marketing 4.0: do tradicio-nal ao digital. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.

MORAIS, Marizangela Gomes; MOREIRA, Franciele Pereira. Marketing digital como es-tratégia para as unidades de informação. In: CPNGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECO-NOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 29., 2019, Vitória. Anais [...]. Vitória: FEBAB, 2019. Disponí-vel em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/2325. Acesso em: 20 nov. 2022.

NUNES, Martha Suzana Cabral; CARVALHO, Kátia de. As bibliotecas universitárias em perspectiva histórica: a caminho do desenvolvimento durável. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 173-193, 2016. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2572. Acesso em: 09 maio 2022.

OLIVEIRA, Ely Francina Tannuri de. Estudos métricos da informação no Brasil: indicado-res de produção, colaboração, impacto e visibilidade. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2018. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Publicacoes/estudos-metricos-da-informacao-no-brasil---e-book.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022

PACHECO, Regina Silvia. Mensuração de desempenho no setor público: os termos do debate. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, São Paulo, v. 14, n. 55, 2009.

PIERCE, Dennis. Tech Tools: critical for access to Library Resources. Library Journal, Es-tados Unidos, 2023. Disponiovel em: https://www.libraryjournal.com/story/tech-tools-critical-for-access-to-library-resources-lj230316. Accessed at: 20 nov. 2022.

PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro; FERREZ, Helena Dodd. Tesauro Brasileiro de Ciência da Informação. Rio de Janeiro, Brasília: Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, 2014. Disponível em: http://sitehistorico.ibict.br/publicacoes-e-institucionais/tesauro-brasileiro-de-ciencia-da-informacao-1/copy_of_TESAUROCOMPLETOFINALCOMCAPA24102014.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.

PRADO, Jorge Moisés Kroll do; CORREA, Elisa Cristina Delfini. Bibliotecas universitárias e presença digital: estabelecimento de diretrizes para o uso de mídias sociais. Perspecti-vas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p.165-181, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/mKS4hjmm99Tt5p4vKwbmWhK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2022.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Ci-entífico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2 ed. p. 276. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROCHA, Ednéia Silva Santos; SILVA, Márcia Regina da; MAIA, Margareth Barros. Es-tratégia de marketing em unidades de informação: o uso de ferramentas da web 2.0. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 349-364, jul./dez., 2012. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/849. Acesso em: 20 nov. 2022.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernándes; LUCIO, Maria del Pilar-Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, Jovenilda Freitas dos; LUBISCO, Nídia Maria Lienert. O desenvolvimento do marke-ting e sua aproximação com os paradigmas da Ciência da Informação. RDBCI: revista digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 16, n. 2, p. 380-396, 2018. Dispo-nível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649765/pdf. Acesso em: 19 dez. 2022.

SILVA FILHO, Rubens da Costa; MANGAN, Patrícia Kayser Vargas. Biblioteca universitária híbrida no contexto da WEB 2.0. Canoas, RS: Unilasalle, 2019. Disponível em: https://repositorio.unilasalle.edu.br/bitstream/11690/2576/1/silvafilho.mangan.pdf. Acesso em: 09 maio 2022.

STATISTA. Brazil: social media visit share 2022, based on share of visits. The Statista portal, 2022a. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/290220/market-share-of-the-most-popular-social-media websites-in-brazil/. Acesso em: 01 fev. 2022.

STATISTA. Most popularsocial networks worldwide as of january 2022, ranked by number of onthly active users. The Statista portal, 2022b. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of users/. Acesso em: 01 fev. 2023.

STATISTA. Number of social media users worldwide from 2017 to 2027. The Statista por-tal, 2023. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/#statisticContainer. Acesso em: 01 fev. 2023.

TERRA, Carolina Frazon. Usuário-mídia: a relação entre a comunicação organizacional e o conteúdo gerado pelo internauta nas mídias sociais. 207f. 2011. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Programa Pós-graduação em Ciências da Comunicação, Es-cola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2011. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-02062011-151144/pt-br.php. Acesso em: 22 fev. 2023.

TORRES, Claudio. Guia prático de marketing na internet para pequenas empresas. [s.l.]: [s.n.], 2010. Disponível em: https://www.faneesp.edu.br/site/documentos/Marketing_Internet.pdf. Acesso em: 28 jan. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Superintendência de Indicadores de Desempenho Insti-tucional. UFS em números 2023. Sergipe: SIDI, 2023. Disponível em: https://indicadores.ufs.br/pagina/20165-ufs-em-numero. Acesso em: 01 fev. 2023.

WEBSITERATING. Mais de 25 estatísticas, fatos e tendências de mídia social para 2023. Disponível em: https://www.websiterating.com/pt/research/social-media-statistics-facts/ Acesso em: 01 jun. 2023.

Published

2024-02-03

How to Cite

Costa, L. M. da, Araujo, A. dos S., & Paixão, P. B. S. (2024). Analysis of the social networks of the Integrated Library System of the Federal Uni-versity of Sergipe from the perspective of the digital marketing. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e15847. https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e15847

Issue

Section

Artigos | Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.