Information architecture in educational systems

contributions of evaluation of data visualization property

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2025v12e17838

Keywords:

knowledge organization, information organization, information architecture, data visualization, evaluation and inspection methods

Abstract

This study aimed to investigate the organization of information in digital information environments through the evaluation using five different methods. Additionally, a comparative analysis of the results of the methods was conducted in conjunction with Information Architecture concepts. The established methodology consisted of four stages and was designed to ensure the usability quality of data visualization in a system supporting teaching, research, and extension activities. In the first stage, an inspection with experts was performed using Nielsen's heuristics and a usability observation test, followed by user interviews. In the second stage, the Semiotic Inspection Method was applied with experts, along with the Communicability Evaluation Method with users. Subsequently, a heuristic inspection of data visualization was conducted with experts in the third stage. Moving forward, in the fourth stage, a contrast was developed between evaluation and inspection methods in three consecutive moments through Content Analysis, comprising pre-analysis, material exploration, and results treatment steps. The three moments of Content Analysis development reflect distinct periods of results processing through the analysis of the mapping of attributes' absence related to findability in Information Architecture. This final stage identified the types of expected results and the method selection according to the evaluator's project objective. Thus, the contrast between methods provided insight into the types of results expected in data visualization evaluation as a contribution to organizing information in educational information environments

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júnio Soares Dias, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Gestão e Organização do Conhecimento e Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Especialista em Desenvolvimento Web Full Stack pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Graduado em Sistemas de Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais e Tecnólogo em Normalização e Qualidade pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais.

Célia da Consolação Dias, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais. Professora associada do Departamento de Organização e Tratamento da Informação da Escola de Ciência da Informação e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

AGNER, Luiz. Ergodesign e arquitetura da informação. 2. ed. Rio de Janeiro: Quartet, 2009.

BARBOSA, Simone D. J. et al. Interação Humano-Computador e Experiência do Usuário. [S.l.]: Autopublicação, 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

DIAS, Júnio Soares; DIAS, Célia da Consolação. Contribuições da Avaliação da Visualização de Dados para a Organização da Informação: Um Estudo de Caso em Sistema Educacional. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2023, São Cristóvão, SERGIPE. Anais [...]. São Cristóvão: ANCIB, 2023. Disponível em: https://enancib.ancib.org/index.php/enancib/xxxiiienancib/paper/view/1436. Acesso em: 24 jun. 2024.

DRUMOND, Karine Coutinho. Usabilidade do repositório institucional da UFMG em tempos de mobilidade digital. 2021. 213 f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Organização do Conhecimento), Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minhas Gerais, Belo Horizonte, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/49014. Acesso em: 23 jun. 2024.

EINHARDT, Luan; TAVARES, Tatiana; CECHINEL, Cristian. Moodle analytics dashboard: a learning analytics tool to visualize users interactions in moodle. In: LATIN AMERICAN CONFERENCE ON LEARNING OBJECTS AND TECHNOLOGY, 11., 2016, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: IEEE, 2016. p. 01-06. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/7751805. Acesso em: 24 jun. 2024.

FERNANDES, Wesley Macedo. Encontrabilidade da informação no repositório institucional da unesp: um estudo de eye tracking em dispositivos móveis. 2018. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciência, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/154361. Acesso em: 23 jun. 2024.

FERNANDES, Wesley Macedo; VECHIATO, Fernando Luiz. Encontrabilidade da informação no repositório institucional da Unesp: uma avaliação com dispositivos móveis. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., 2017, Anais [...]. Marília: ANCIB, 2017. p. 01-08. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/104997. Acesso em: 23 jun. 2024.

HOFFMAN-CÂMARA, Rosana. Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas à organização. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 179-191, jul. 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1983-82202013000200003. Acesso em: 24 jun. 2024.

KIRK, Andy. Data Visualisation. 2. ed. California: Sage Publications Ltd, 2019.

LIMA, Gercina Ângela de . Organização e representação do conhecimento e da informação na web: teorias e técnicas. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.25, n. esp., p. 57-97, fev/2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22283/17900. Acesso em: 24 jun. 2024.

LIU, Zhi-Jiang; LEVINA, Vera; FROLOVA, Yuliya. Information Visualization in the Educational Process: Current Trends. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), [S.l.], v. 15, n. 13, p. 49-62, dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.3991/ijet.v15i13.14671. Acesso em: 24 jun. 2024.

MACEDO, Maylon Pires et al. Building information visualization of e-learning data with Vis2Learning guidelines. Journal on Interactive Systems. v. 13, n. 1, p. 42-53, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5753/jis.2022.1967. Acesso em: 24 jun. 2024.

MENEZES, Douglas Afonso Tenório de. Visualização de dados como suporte ao design instrucional. 2017. 167 f. Tese (Doutorado em Ciência da Computação) - Centro de Engenharia Elétrica e Informática, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2017. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/571. Acesso em: 22 jun. 2024.

MORVILLE, Peter; ROSENFELD, Louis. Information Architecture for the World Wide Web. O`Reilly Media, 2006.

NICOLACI-DA-COSTA, Ana Maria; LEITÃO, Carla Faria; ROMÃO-DIAS, Daniela. Como conhecer usuários através do método de explicitação do discurso subjacente (MEDS). In: SIMPÓSIO SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS, 6., 2004, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2004. p. 49-59. Disponível em: http://www3.serg.inf.puc-rio.br/docs/MEDS-IHC2004.pdf. Acesso em: 22 jun. 2024.

NIELSEN, Jakob. Usability Engineering. Mountain View: Morgan Kaufmann, 1994.

OLIVEIRA, Henry Poncio Cruz de. Arquitetura da informação pervasiva: contribuições conceituais. 2014. 202 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/110387. Acesso em: 23 jun. 2024.

OLIVEIRA, Maurício Rossi de; SILVA, Celmar Guimarães da. Adapting Heuristic Evaluation to Information Visualization: a Method for Defining a Heuristic Set by Heuristic Grouping. In: INTERNATIONAL JOINT CONFERENCE ON COMPUTER VISION, 12., 2017, Porto. Actas [...] Porto [S.n.], 2017. p. 225-232, 2017. Disponível em: https://www.scitepress.org/papers/2017/61332/61332.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.

PRATES, Raquel Oliveira; BARBOSA, Simone; SOUZA, Clarisse Sieckenius de. Methods and tools: a method for evaluating the communicability of user interfaces. Interactions, [S.l.], v. 7, n.1, p. 31-38, jan./jun. 2000. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/328595.328608. Acesso em: 24 jun. 2024.

SANTOS, Rafael Ferreira dos; COELHO, Taiane Ritta. Proposta de um modelo de visualização de dados: impacto social da extensão do ensino superior sob à ótica de Campus Inteligente. Revista Informação na Sociedade Contemporânea, Natal, v. 5, n. 1, p. 01-20, jan. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/23416. Acesso em: 20 jun. 2024.

SILVA, Fabiano Couto Corrêa da. Visualização de dados: passado, presente e futuro. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 205-223, jul./dez. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v15i2.4812. Acesso em: 20 jun. 2024.

SOUZA, Clarisse et.al. The Semiotic Inspection Method. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTING SYSTEMS, 7., 2006, Natal. Anais [...]. Natal: IHC, 2006. p. 148-157. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/1298023.1298044. Acesso em: 24 jun. 2024.

SOUZA, José Raul de; SANTOS, Simone Cabral Marinho dos. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 10, n. 2, p. 1396-1416, jul./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31559. Acesso em: 24 jun. 2024.

TARRELL, Alvin et al. Toward visualization-specific heuristic evaluation. In: FIFTH WORKSHOP ON BEYOND TIME AND ERROS, 5., 2014, New York. Anais [...]. New York: [S.n.], 2014. p. 110-117. Disponível em: https://doi.org/10.1145/2669557.2669580. Acesso em: 21 jun. 2024.

VECHIATO, Fernando Luiz; OLIVEIRA, Henry Poncio Cruz; VIDOTTI, Silvana Aparecida Borcetti Gregorio. Arquitetura da informação pervasiva e encontrabilidade da informação: instrumento para a avaliação de ambientes informacionais híbridos. Informação & Tecnologia, v. 3, n. 1, p. 47-65, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/40790. Acesso em: 21 jun. 2024.

VIDOTTI, Silvana Aparecida borsetti Gregorio; CUSIN, Cesar Augusto; CORRADI, Juliane Adne Mesa. Acessibilidade digital sob o prisma da Arquitetura da Informação. In: GUIMARÃES, J. A. C.; FUJITA, M. S. L. (Orgs.). Ensino e pesquisa em Biblioteconomia no Brasil: a emergência de um novo olhar. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008. Disponível em: https://ebooks.marilia.unesp.br/index.php/lab_editorial/catalog/book/344. Acesso em: 21 jun. 2024.

ZHANG, Gefei et al. Towards a better understanding of the role of visualization in online learning: A review. Visual Informatics. p. 01-13, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.visinf.2022.09.002. Acesso em: 24 jun. 2024.

ZUK, Torre et al. Heuristics for information visualization evaluation. In: WORKSHOP ON BEYOND TIME AND ERRORS, 1., 2006, New York. Anais [...]. New York: Association for Computing Machinery, 2006. p. 01-06. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/1168149.1168162. Acesso em: 24 jun. 2024.

Published

2025-02-07

How to Cite

Dias, J. S., & Dias, C. da C. (2025). Information architecture in educational systems: contributions of evaluation of data visualization property. Ciência Da Informação Em Revista, 12, e17838 . https://doi.org/10.28998/cirev.2025v12e17838

Issue

Section

Relatos de Pesquisa | Research Reports

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.