Freire and Gramsci's contributions to think EJA in the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp175-199

Keywords:

Youth and Adult Education, Pandemic, Paulo Freire, Antonio Gramsci

Abstract

The article shares reflections from students of Youth and Adult Education (EJA) in Goiás, in the context of the COVID-19 Pandemic, based on the assumptions of Antonio Gramsci and Paulo Freire about the subject who learns and the role of education. Based on the voices of the students, in dialogue with Gramscian and Freirean conceptions, it is discussed how historically produced knowledge is accessed under the special regime of non-presence classes (Reanp) adopted in Goiás. The challenges and limitations identified in the study reinforce the need to ensure that EJA students have access to knowledge, in a transformative, conscientious and liberating perspective, in line with a "disinterested" school that is not submitted to the interests of the capital.

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Author Biographies

Maria Margarida Machado, Universidade Federal de Goiás

Licenciada em História, Mestre e Doutora em Educação. Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás.

Renato Ribeiro, Secretaria de Estado da Educação de Goiás

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (UFG-2018); Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (UEG-2014); Especialização em Tecnologias aplicadas ao ensino de Biologia (UFG-2011); Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura (UEG-2005)

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Published

2021-09-29

How to Cite

MACHADO, Maria Margarida; RIBEIRO, Renato. Freire and Gramsci’s contributions to think EJA in the pandemic. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 175–199, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp175-199. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12054. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Paulo Freire, cidadão do mundo: 100 anos de contribuições, diálogos, histórias e memórias.

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