Extension in a Hospital Playroom: Interface with the National Humanization Policy.

Extension in a Hospital Playroom: Interface with the National Humanization Policy.

Authors

  • Vanessa Ferry de Oliveira Soares HUPAA/EBSERH/UFAL
  • Claísa França de Lima Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas - UNCISAL
  • Sarah Lins de Barros Moreira HUPAA/EBSERH/UFAL
  • Maria Aryssia Layanne Barbosa dos Santos Silva Universidade Federal de Alagoas - UFAL/Hospital Universitário (HU)
  • Maria Isabel Fernandes Calheiros Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Ingrid Martins Leite Lúcio Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Keywords:

Brinquedoteca Hospitalar, Extensão Universitária, Política Nacional de Humanização

Abstract

This is an experiential report aimed at analyzing the actions of a university extension program carried out in a hospital playroom and its implications in the implementation of the National Humanization Policy. The experience indicates that academic practice adds value to education while the contact of extensionists with children receiving care in the pediatric clinic helps alleviate suffering and cope with the uncertainties generated by illness. Additionally, free and protected play during medical procedures enhances the sense of security and confirms the positive effects of ambiance and welcoming as proposals for humanized care. In this context, the reflections triggered by this report underscore the importance of hospital playrooms for children's treatment, through play as a suspension of reality and welcoming of companions who, without such a facility, would be enveloped in anxieties and distress due to the hospitalization process.

Keywords: Hospital Playroom; University Extension; National Humanization Policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Isabel Fernandes Calheiros, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Empregada do Hospital Universitário/Ufal.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas.Atenção hospitalar. Cadernos HumanizaSUS. Brasília: Ministério da Saúde, 2011.268 p., il. Série B. Textos Básicos de Saúde. Cadernos HumanizaSUS ; v. 3.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Humanização - PNH. Brasília: Ministério da Saúde, 2013c.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. Ambiência. Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. – 2. ed. – Brasília : Editora do Ministério da Saúde, 2010.

BRASIL. Ministério da Saúde. Biblioteca Virtual em Saúde. Acolhimento. Brasília: MS, 2008. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/dicas/167acolhimento.html>. Acesso em: 24 set. 2016.

DIEHL, R.; MARASCHIN, C.; TITTONI, J. Ferramentas para uma Psicologia Social. Psicologia em Estudo, Maringá, v.11, n.2, p.407-415, 2006.

FERREIRA, J. D. O et al. Estratégias de humanização da assistência no ambiente hospitalar: uma revisão integrativa. Revista Ciência Plural, v. 7, n. 1, p. 147-163, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/23011/13726. Acesso em: 25 out. 2022.

GADOTTI, Moacir. Extensão universitária: para quê. Instituto Paulo Freire, v. 15, p. 1-18, 2017.

GIARDIN, A. R. D. S. B.; MARTINI, E. C.; DA CRUZ, J. A.; MONI, L. O.; RUIZ, L. M.; RODRIGUES, P.; PEREIRA, T. A importância da atuação da terapia ocupacional com a população infantil hospitalizada: a visão de profissionais da área da saúde. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, [S. l.], v. 17, n. 1, 2010. Disponível em: https://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/119. Acesso em: 27 out. 2022.

GOMES, I. L. V. et al. A hospitalização no olhar de crianças e adolescentes: sentimentos e experiências vivenciadas. Cogitare Enfermagem, v. 17, n. 4, p. 703-709, out./dez. 2012. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30378/19654. Acesso em: 27 out. 2022.

MEDRADO, B.; SPINK, M.J.; MÉLLO, R.P. Diários como atuantes em nossas pesquisas: narrativas ficcionais implicadas. In: SPINK, M.J.P. et al. A produção de informação na pesquisa social: compartilhando ferramentas. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2014.

MOITA, F. M. G. S. C.; ANDRADE, F. C. B. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista brasileira de educação, v. 14, n. 41, p. 269-280, ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gmGjD689HxfJhy5bgykz6qr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 out. 2022.

SILVA, D.O. et al. A importância do lúdico no contexto da hospitalização infantil. Revista de Enfermagem da UFPE on line, Recife, v. 12, n. 12, p. 3484-3491, dez. 2018. Disponivel em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/234923. Acesso em 25 out. 2022.

SILVA, M. R.; SAMPAIO, J. F.; SANTOS, E. A. O nivel de empatia de participantes do projeto de extensão universitária Sorriso de Plantão e sua contribuição para formação em saúde. Revista Contexto & Saúde, [S. l.], v. 19, n. 36, p. 79–90, 2019. DOI: 10.21527/2176-7114.2019.36.79-90. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoesaude/article/view/8325. Acesso em: 9 out. 2022.

SOARES, Vanessa Ferry de Oliveira. A extensão universitária no processo de formação profissional: experiência da TECA. 2019. 68 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de Alagoas. Instituto de Psicologia. Maceió, Alagoas, 2019.

SPINK, M.J.; MEDRADO, B. Produção de Sentidos no Cotidiano. In: SPINK, M.J. (org). Práticas Discursivas e Produção de Sentido no Cotidiano: aproximações teóricas e metodológicas. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2013.

TEIXEIRA, S. R. O; KISHIMOTO, T. M. Brinquedoteca hospitalar na cidade de São Paulo: humanização e assistência à saúde. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, p. 263 -286. jan./mar. 2021. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reed. Acesso em 26 out. 2022.

Published

2024-08-07

How to Cite

Ferry de Oliveira Soares, V., França de Lima, C., Lins de Barros Moreira, S., Barbosa dos Santos Silva, M. A. L., Fernandes Calheiros, M. I., & Martins Leite Lúcio, I. (2024). Extension in a Hospital Playroom: Interface with the National Humanization Policy.: Extension in a Hospital Playroom: Interface with the National Humanization Policy. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 13(18). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/14413

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.