HEALTH LITERACY EXPERIENCES OF PATIENTS WITH LEPROSY

HEALTH LITERACY EXPERIENCES OF PATIENTS WITH LEPROSY

Authors

  • Ana Karla Alves de Almeida Universidade Federal de Alagoas
  • Luzia Karoline Teixeira Leite Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Mairy Edith Batista Sampaio Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Sirlayne Ribeiro Oliveira Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Emanuelle Pereira de Araújo Santos Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Andreivna Kharenine Serbim Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Keywords:

Health literacy. Leprosy. Nursing. Extension. Health.

Abstract

This study aimed to analyze access, understanding and evaluation of health information by patients treated at the Arapiraca Integrated Reference Center and diagnosed with leprosy. This is a qualitative, exploratory and descriptive research carried out with 31 patients being monitored at the Integrated Reference Center of Arapiraca/AL. Data collection was based on guiding questions that covered the understanding of health literacy skills in seeking, understanding and evaluating information about leprosy. Data analysis was carried out through Minayo's thematic analysis, which highlighted 3 categories: search for information about leprosy, understanding information about leprosy and evaluation of information about leprosy. The results showed that health professionals are the main sources of information about leprosy. Regarding understanding the information received, the majority of participants stated that they understood what was being said to them, however, few knew how to explain the information received, in addition, the identification of fake news was not reported. Therefore, interventions that stimulate skills are needed for the health literacy of the assessed population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Karla Alves de Almeida, Universidade Federal de Alagoas

Estudante de graduação

Luzia Karoline Teixeira Leite, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de graduação

Mairy Edith Batista Sampaio, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de graduação

Sirlayne Ribeiro Oliveira, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de graduação

Emanuelle Pereira de Araújo Santos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de graduação

Andreivna Kharenine Serbim, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Docente de graduação

References

ALJASSIM, Noor; OSTINI, Remo. Health literacy in rural and urban populations: a systematic review. Patient Education and Counseling, v. 103, n. 10, p. 2142-2154, 2020.

BATISTA, Marília Jesus et al. Tradução, adaptação transcultural e avaliação psicométrica da versão em português (brasileiro) do 14-item Health Literacy Scale. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, p. 2847-2857, 2020.

BEGORAY, Deborah Leslie; KWAN, Brenda. A Canadian exploratory study to define a measure of health literacy. Health Promotion International, v. 27, n. 1, p. 23-32, 2012.

BEIGUELMAN, Bernardo. Genética e hanseníase. Ciência & Saúde Coletiva, v. 7, p. 117-128, 2002.

BRASILEIRO FILHO, Geraldo. Bogliolo: patologia. In: Bogliolo: patologia. 2011.

CHEHUEN, José Antonio, et al. Letramento funcional em saúde nos portadores de doenças cardiovasculares crônicas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 3, p. 1121-1132, 2019.

DE ABREU TEMOTEO, Rayrla Cristina et al. Hanseníase: avaliação em contatos intradomiciliares. ABCS Health Sciences, v. 38, n. 3, 2013.

de hanseníase, leste da Etiópia: um estudo baseado na comunidade. Dovepress. v. 13, 2020.

DOS SANTOS MAIA, Luiz Faustino; VAZ, Elida Mattos. Consequências negativas das notícias falsas na saúde da população. Revista Recien-Revista Científica de Enfermagem, v. 13, n. 41, p. 949-956, 2023.

DUARTE, Daniela de Almeida Pereira. Letramento em saúde e suas implicações na qualidade de vida da população: uma revisão integrativa. 2015.

EIDT, Letícia Maria. Breve história da hanseníase: sua expansão do mundo para as Américas, o Brasil eo Rio Grande do Sul e sua trajetória na saúde pública brasileira. Saúde e sociedade, v. 13, n. 2, p. 76-88, 2004.

FEMINA, Luana Laís et al. Lepra para hanseníase: a visão do portador sobre a mudança de terminologia. Hansenologia Internationalis: hanseníase e outras doenças infecciosas, v. 32, n. 1, p. 37-48, 2007.

GONÇALVES, Paula Christina Correia; DA SILVA, Basílio Magno Francisco Rodrigues; APOLINÁRIO, Fabíola Vargas. A importância da educação em saúde como ferramenta a favor da vacinação contra o sarampo e o combate ao movimento antivacina e fake news. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 10, p. 2938-2949, 2021.

HAN, Xiang Y.; SILVA, Francisco J. On the age of leprosy. PLoS neglected tropical diseases, v. 8, n. 2, p. e2544, 2014.

HOUWELING, Tanja AJ et al. Socioeconomic inequalities in neglected tropical diseases: a systematic review. PLoS neglected tropical diseases, v. 10, n. 5, p. e0004546, 2016.

LANA, Francisco Carlos Félix et al. Detecção da hanseníase e Índice de Desenvolvimento Humano dos municípios de Minas Gerais, Brasil. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 11, n. 3, 2009.

LOUREIRO, Luís Manuel de Jesus et al. Literacia em saúde mental de adolescentes e jovens: conceitos e desafios. Revista de enfermagem Referência, n. 6, p. 157-166, 2012.

LOURES, Liliany Fontes et al. Percepção do estigmae repercussões sociais em indivíduos com hanseníase. Psicologia em Estudo, v. 21, n. 4, p. 665-675, 2016.

MACIEIRA, Suzana. Aspectos microbiológicos do Mycobacterium leprae. Biblioteca Virtual de Saúde em Hanseníase (BVS-Hansen),[revista digital] p, p. 13-17, 2000.

MACIEL, Laurinda Rosa; FERREIRA, Isaías Nery. A presença da hanseníase no Brasil-alguns aspectos relevantes nessa trajetória. HANSENÍASE, p. 19, 2014.

MACIEL, Marjorie Ester Dias. Educação em saúde: conceitos e propósitos. Cogitare Enfermagem, v. 14, n. 4, 2009.

MARTINS, Bruna Dacier Lobato; TORRES, Fernanda Nogueira; OLIVEIRA, Maria Leide Wand-Del-Rey de. Impacto na qualidade de vida em pacientes com hanseníase: correlação do Dermatology Life Quality Index com diversas variáveis relacionadas à doença. Anais Brasileiros de Dermatologia, v. 83, p. 39-43, 2008.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 2007. Saúde em debate, v. 46.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Protocolo Clínico e Diretrizes Terapêuticas da Hanseníase. Brasília. 2022.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Guia prático sobre a hanseníase. Brasília. 2017.

NUTBEAM, Don; KICKBUSCH, Ilona. Health promotion glossary. Health promotion international, v. 13, n. 4, p. 349-364, 1998.

PINHEIRO, Alcivaldo Mendes; MELLO, Amanda Gabryelle Nunes Cardoso. Adesão ao tratamento medicamentoso de pacientes hansenianos: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 11, n. 3, p. e23911326485-e23911326485, 2022.

POP, Oana M. et al. Assessing health literacy in rural settings: a pilot study in rural areas of Cluj County, Romania. Global health promotion, v. 20, n. 4, p. 35-43, 2013.

ROSENSTOCK, Karelline Izaltemberg Vasconcelos; NEVES, Maria José das. Papel do enfermeiro da atenção básica de saúde na abordagem ao dependente de drogas em João Pessoa, PB, Brasil. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 63, n. 4, p. 581-586, ago. 2010.

SANCHES, Samyra Haydêe Dal Farra Naspolini; CAVALCANTI, Ana Elizabeth Lapa Wanderley. Direito à saúde na sociedade da informação: a questão das fake news e seus impactos na vacinação. Revista Juridica, v. 3, n. 52, p. 448-466, 2018.

SANTOS, Maria Izabel Penha de Oliveira; PORTELLA, Marilene Rodrigues. Condições do letramento funcional em saúde de um grupo de idosos diabéticos. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 69, n. 1, p. 156-164, 2016.

SCORTEGAGNA, Helenice de Moura et al. Letramento funcional em saúde de idosos hipertensos e diabéticos atendidos na Estratégia Saúde da Família. Escola Anna Nery, v. 25, p. e20200199, 2021.

SERBIM, Andreivna Kharenine; SANTOS, Naiana Oliveira dos; PASKULIN, Lisiane Manganelli Girardi. Efeitos da intervenção Alfa-Saúde na alfabetização em saúde do idoso na atenção primária à saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 75, 2022.

SIMONDS, Scott K. Health education as social policy. Health education monographs, v. 2, n. 1_suppl, p. 1-10, 1974.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista brasileira de educação, p. 5-17, 2004.

SOUZA, Luccas Melo de; WEGNER, Wiliam; GORINI, Maria Isabel Pinto Coelho. Educação em saúde: uma estratégia de cuidado ao cuidador leigo. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 15, p. 337-343, 2007.

URGESA, Kedir et al. Knowledge of and attitude toward leprosy in a leprosy endemic district, Eastern Ethiopia: A community-based study. Risk Management and Healthcare Policy, p. 1069-1077, 2020.

YIN, H. Shonna et al. Health literacy: an educationally sensitive patient outcome. Journal of general internal medicine, v. 30, p. 1363-1368, 201

Published

2025-02-12

How to Cite

Alves de Almeida, A. K., Leite, L. K. T., Sampaio, M. E. B., Oliveira, S. R., Santos, E. P. de A., & Serbim, A. K. (2025). HEALTH LITERACY EXPERIENCES OF PATIENTS WITH LEPROSY: HEALTH LITERACY EXPERIENCES OF PATIENTS WITH LEPROSY. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 14(21). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/18361

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.