O ENSINO DE LITERATURA NO PAESPE

AS AULAS TEMÁTICAS COMO ALTERNATIVA DE ENSINO

Authors

  • Alessandra Nunes da Costa Universidade Federal de Alagoas- Ufal
  • Eliana Kefalás Oliveira

Keywords:

Teaching Literature, Thematic Units, Literary Literacy.

Abstract

This paper aims to present a proposal for teaching literature that defends the teaching of literature through pre-established themes, in addition to reporting the experiences achieved in the process. The corpus of the research was composed of class diaries produced from classes taught to students of the Paespe by scholarship holders of the PET of the Faculdade de Letras of the Universidade Federal de Alagoas (Ufal) and students' responses to a questionnaire about their experiences in literature classes. The theoretical framework for reflections on the situation of teaching literature in Brazil and the work based on thematic classes came from, among others, the researches of the authors: Alves (2006, 2008, 2014); Cereja (2004); Cosson (2009, 2011); Rangel (2003); Rezende (2013) and Zumthor (2000). Thus, the approach of this work has used three aspects: first, a survey on the perspectives of teaching literature and literary literacy based, among other texts, on the OCMs (2006) and PCNs (2002); second, in the discussion of thematic classes as the main means for literary reading; and, thirdly, the contextualization and analysis of the data. It was concluded that, although more challenging, by prioritizing the appreciation of the literary text the students began to see it also through a new perspective and began to allow themselves to take a critical stance towards literary texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, J. H. P. Teoria da literatura, crítica literária e ensino. In: José Hélder Pinheiro Alves; Marta Nóbrega. (Org.). Literatura: da crítica à sala de aula. 1ed.Campina Grande: Bagagem, v. 1, p. 1-181, 2006.

ALVES, J. H. P. Vivências do tempo: uma possibilidade de abordagem da poesia. In: Hélder Pinheiro, Marta Nóbrega. (Org.). Literatura e Ensino: aspectos metodológicos e críticos. 1ed.Campina Grande - PB: EDUFCG, 2014, p. 41-60, 2014

ALVES, J. H. P. Caminhos da abordagem do poema em sala de aula. Graphos, João Pessoa, v. 10, n.1, p. 19-31, 2008.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/ SEMTEC, 2002

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações. Curriculares para o Ensino Médio – Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, 2006.

BARBOSA, Begma Tavares. Letramento literário: sobre a formação escolar do leitor jovem. Educação foco, Juiz de Fora, v. 16, n. 1, p. 145-167, mar. / ago. 2011.

CÂNDIDO, A. O direito à literatura. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

CEREJA, William Roberto. Ensino de literatura: uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. São Paulo: Atual, 2004.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2009.

COSSON, Rildo; SOUZA, Renata Junqueira de. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. UNESP, agosto-2011. Disponível em: http://www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40143/1/01d16t08.pdf Acesso em: 07/10/2020.

FERREIRA, Hugo Monteiro. A literatura na sala de aula: uma alternativa de ensino transdisciplinar. Tese (Doutorado em Literatura) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal – RN, 2007.

FISCHER, Luís Augusto. Ensinar Literatura na era do ENEM. Novembro, 2015. Disponível em: . Acesso em: 12 de abril de 2019.

OLIVEIRA, Eliana Kefalás. Corpo a corpo com o texto literário. Campina [s.n.], 2009.

PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania (Orgs.). Escola e leitura: velha crise; novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

RANGEL, Egon de Oliveira. Letramento literário e livro didático de Língua Portuguesa: “Os Amores Difíceis”. In: PAIVA, A.; MARTINS, A.; PAULINO, Z. V. (Orgs.). Literatura e letramento: espaços, suportes e interfaces – O jogo do livro. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

REZENDE, Neide Luzia de. O ensino de literatura e a leitura literária. In: Maria Amélia Dalvi, Neide Luzia de Rezende, Rita Jover-Faleiros. (Org.). Leitura de literatura na escola. 1ed.São Paulo: Parábola, p. 99-112, 2013. 24

ROUXEL, Annie. O ensino de literatura e a leitura literária. In: Maria Amélia Dalvi, Neide Luzia de Rezende, Rita Jover-Faleiros. (Org.). Aspectos metodológicos do ensino da literatura. 1ed.São Paulo: Parábola, p. 17-33, 2013

STROGENSKI, Maria José Ferreiro; SOARES, Susane. Ensino de Literatura: uma proposta por unidade temática. Revista ao pé da letra. Recife. v. 13.2. p. 99-113. Julho-Dezembro, 2011.

SEGABINAZI, Daniela Maria; LUCENA, Josete Marinho de. Aulas de língua portuguesa e literatura: concepções e orientações para uma metodologia de ensino integradora. Linguagens & Letramentos. Campina Grande, v.1, no.1, p. 118-138, 2016.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. São Paulo: Ubu, 2000

Published

2022-05-30

How to Cite

DA COSTA, Alessandra Nunes; KEFALÁS OLIVEIRA, Eliana. O ENSINO DE LITERATURA NO PAESPE: AS AULAS TEMÁTICAS COMO ALTERNATIVA DE ENSINO. Revista Areia, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 21–40, 2022. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/rea/article/view/13211. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)