Turismo, museologia, universidade e assentamentos de reforma agrária: diálogos possíveis

Authors

  • Leonardo Giovane Moreira Gonçalves Universidade Estadual Paulista-UNESP

DOI:

https://doi.org/10.28998/10.28998/RITURritur.V13.N.A13470pp.209-22513470

Keywords:

tourism, museology, university, Agragrarian Reform Settlements, Heritage Valorization

Abstract

Although there are factors that hinder the development of practices aimed at rural cultural heritage, there are community initiatives, often in symbiosis with the university, that strengthen communities in their local agendas. This article aimed to reflect and exemplify the possibilities of tourism and museology in rural areas as instruments for the valorization of cultural heritage in agrarian reform settlements, based on the cases of the settlements in the municipality of Rosana, São Paulo, Brazil. The possibilities also bring a reflection on the role of a partner of the university in matters of valorization and patrimonial management of neighboring communities, in this case the Universidade Estadual Paulista (UNESP) and the Universidade de São Paulo (USP). As a methodology, an exploratory bibliographic research was carried out in books, magazines and websites that addressed the proposed vertical and horizontal themes. In addition, it was used the empirical report of the works of patrimonial valorization, tourism and museology that have been developed in the settlements of Rosana, since 2014, through research and extension actions. Through this methodology, it became possible to identify tourism in rural areas as a mitigating agent of rural exodus, economic diversifier, maintainer of landscapes and demystified of prejudices. Above all, it was observed that the practice of tourism and museology in rural settlements allows the awakening of the community regarding the valorization, safeguard and empowerment regarding its cultural heritage, and this awakening, at first, provided by the relationship with the university. In addition, it was found that the symbiosis between universities and communities is fruitful as it allows mutual benefits, such as the training of responsible professionals, expansion of theories, recognition of the plurality of knowledge, democratization of knowledge, autonomy and sovereignty in heritage management, among other factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonardo Giovane Moreira Gonçalves, Universidade Estadual Paulista-UNESP

Mestre em Museologia pela Universidade de São Paulo, Brasil. Bacharel em Turismo pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Brasil. 

References

ALMEIDA, Adrielson Furtado; MARTINS, Maria Terezinha Resende. Boas práticas em educação museal: roteiros de memória do Ecomuseu da Amazônia na Ilha de Caratateua, Belém, Pará, Brasil. Cadernos do CEOM, Chapecó, v. 34, n. 54, p. 14-28, jun, 2021.

BARCIELA, Isadora de O. P. Estudo de caso: análise do potencial para implantação da atividade de turismo rural no assentamento Porto Maria/Rosana-SP. 2017. 133f. Monografia (Bacharelado em Turismo), Universidade Estadual Paulista, Rosana, 2017.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1998.

CARVALHO, Paulo. Património e museus em contexto rural: dos lugares de memória aos territórios do lazer e do turismo. Biblos, Coimbra, s/n, p. 293-316, 2012.

CHAGAS, Mario S.; PIRES, Vladimir S. Abertura: Território, Museus e Sociedade. In: CHAGAS, M.; PIRES, V. (orgs.). Território, Museus e Sociedade: práticas, poéticas e políticas na contemporaneidade. Rio de Janeiro: UNIRIO, Instituto Brasileiro de Museus, 2018.

CHAGAS, Mario; BOGADO, Diana. A museologia que não serve para a vida, não serve para nada: o Museu das Remoções como potência criativa e potência de resistência. In: CALABRE, L. et al. (Orgs.). Memória das olimpíadas no Brasil: diálogos e olhares, 1.ed. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 2017, v. 1, p. 139-146.

CURY, Marília Xavier. Circuitos museais para a visitação crítica: descolonização e protagonismo indígena. Revista Iberoamericana de Turismo, Penedo, v. 7, dossiê n. 3, p. 87-113, dez. 2017.

CURY, Marília Xavier. Política de gestão de coleções: museu universitário, curadoria indígena e processo colaborativo. Revista CPC, São Paulo, v. 15, n. 30, p. 165-191, 2021.

DEUS, Sandra. Extensão universitária: trajetórias e desafios. Santa Maria: UFSM, 2020.

DURAN, Naira Rosemery Zambrana. Eventos mais sustentáveis: o significado da inclusão social da AMANP no XVIII ENEJUNESP. 2013. 76f. Monografia (Bacharelado em Turismo), Universidade Estadual Paulista, Rosana, 2013.

FLORÊNCIO, Sônia Regina R. Educação patrimonial: um processo de mediação. In: TOLENTINO, A. B. (org). Educação patrimonial: reflexões e práticas. João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012.

FOLLMANN, José Ivo. Dialogando com os conceitos de transdisciplinaridade e de extensão universitária: caminhos para o futuro das instituições educacionais. R. Inter. Interdisc. INTERthesis, Florianopolis, v. 11, n. 1, p. 23-42, jan./jun, 2014.

GONÇALVES, Humberto Leite. Turismo no espaço rural para o desenvolvimento de Assentamentos Rurais: estudo de caso Assentamento Nova Pontal, Rosana/SP. 2015. 64 f. Monografia (Bacharelado em Turismo), Universidade Estadual Paulista, Rosana, 2015.

GONÇALVES, Leonardo Giovane Moreira. Afinal, o que é museu? Reflexões introdutórias sobre a nova museologia, museologia social e o Museu do Assentado. VIII MOSTRA CIENTÍFICA DE TURISMO, 2019, Anais... Unesp, Rosana, 2019.

GONÇALVES, Leonardo Giovane Moreira. Nova Museologia, Museologia Social e colaboração: em discussão o museu dos assentamentos de reforma agrária de Rosana (São Paulo, Brasil). 2021. 198f. Dissertação (Mestrado em Museologia), Programa de Pós-graduação Interunidades em Museologia da Universidade de São Paulo, 2021.

GONÇALVES, Leonardo Giovane Moreira. Os saberes, fazeres e dizeres do campo: o futuro Museu do Assentado no município de Rosana/SP. 2018. 113f. Monografia (Turismo). Unesp, Rosana, São Paulo, 2018.

GONÇALVES, Leonardo Giovane Moreira; SILVA, Filipe Rossato; RIBEIRO, Renata Maria. A caminhada como roteiro de turismo no espaço rural: um estudo para roteirização no Assentamento Nova Pontal. 8º CONGRESSO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, Anais... Unesp, Rosana, 2015.

IOKOI, Zilda Márcia Grícoli. São Paulo: lutas pela terra, um conflito secular. In: IOKOI, Z. M. G. et al. Vozes da terra: histórias de vida dos assentamentos rurais de São Paulo. São Paulo: Fundação Itesp. 2005.

ITESP. Caderneta de Campo Social: safra: 2017/2018. Fundação Instituto de Terras de São Paulo: São Paulo, 2019.

KIEFFE, Maxime. Conceptos claves para el estudio del Turismo Rural Comunitario. El Periplo Sustentable, Toluca, n. 31, p. 1-15, jan-jun, 2018.

KRENAK, Lidiane Damaceno. Museu Akãm Orãm Krenak – História, informação, exposição e atividade. Museologia & Interdisciplinaridade, n. 10, v. 19, p. 44-51, 2021.

LIMA, Lívia M. G. Turismo, história oral e velhice: o contexto do patrimônio cultural rural paulista (São Paulo, Brasil). Turismo e Sociedade, Curitiba, v. 8, n. 2, p. 218-233, mai-ago. 2015.

LIMAVERDE, Rosiane. Arqueologia social inclusiva: a Fundação Casa Grande e a gestão do patrimônio cultural da Chapada do Araripe. 2015. 474 f. Tese (Doutorado em Letras), Universidade de Coimbra, Portugal, 2015.

MIGNOLO, Walter. Museus no horizonte colonial da modernidade: garimpando o museu (1992) de Fred Wilson. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 7, n.13, p. 309-324, 2018.

MOREIRA GONÇALVES, Leonardo Giovane. La génesis y los processos de un museo comunitario: O Museo do Assentado en el municipio de Rosana, São Paulo, Brasil. COLOQUIO INTERNACIONAL: Museología Participativa, Social y Crítica, Santiago do Chile, 2020, Anais... Santiago do Chile, 2020.

MOREIRA-GONÇALVES, Leonardo Giovane. Turismo no espaço rural como instrumento de valorização patrimonial em assentamentos de reforma agrária: o caso de Rosana, São Paulo. Turismo e Sociedade, Curitiba, v. 13, n. 3, p. 121-142, set-dez, 2020.

MOREIRA-GONÇALVES, Leonardo Giovane; THOMAZ, Rosangela Custodio Cortez. A simbiose entre universidades e museus comunitários na extensão universitária: o Museu dos Assentados, metodologias, passado, presente e apontamentos futuros. In: MAGALHÃES, Fernando. et al. (orgs). Museologia e Património: volume 8. Portugal: Instituto Politécnico de Leiria, 2021.

OLIVEIRA, Carlos Augusto de. A musealização do território como estratégia de gestão do patrimônio e administração da memória. Revista Memorare, Tubarão, v. 2, n. 2, p. 34-51, jan-abr, 2015.

PINHO, Silvia Aparecida da Silva. Histórico do Câmpus. Universidade Estadual Paulista. 2019. Disponível em: https://www.rosana.unesp.br/#!/sobre-o-campus/historico-do-campus. Acesso 15 de jul. de 2021.

PREFEITURA DE ROSANA. Convênios MIT. Disponível em: https://www.rosana.sp.gov.br/turismo/convenios-mit/. Acesso: 10 mar. 2021.

PREFEITURA DE ROSANA. Poder executivo participa do I colóquio sobre memória de assentados realizado pela Unesp Rosana. Prefeitura de Rosana, 2018. Disponível em: http://www.rosana.sp.gov.br/noticia/?id=1002. Acesso em: 28 set. 2019.

QUIJANO, Anibál. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: Lander, E. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005.

SANTOS, Boaventura de Souza. Epistemologías del Sur. Utopía e Praxis Latinoamericana, Venezuela, v.16, n. 54, p. 17-39, 2011.

SANTOS, Boaventura de Souza. Épistémologies du Sus. Études Rurales, França, n. 187, p. 21-49, 2011.

SANTOS, Suzy Silva. Ecomuseus e Museus Comunitários nos Brasil: estudo exploratório de possibilidades museológicas. 2017. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação Interunidades em Museologia, Universidade São Paulo, São Paulo, 2017.

SECRETARIA DE TURISMO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Água em abundância movimenta o turismo de Rosana, agora MIT. 2018. Disponível em: https://www.turismo.sp.gov.br/publico/noticia.php?codigo=1363. Acesso: 10 mar. 2021.

SOBREIRO FILHO, José. A luta pela terra no Pontal do Paranapanema: história e atualidade. Geografia em Questão, v. 5, n. 1, p. 83-114, 2012.

TEIXEIRA, Sandra Maria de S. Museu das Remoções: moradia e memória. In: BRULON, Bruno (org.). Descolonizando a museologia: Museus, ação comunitária e descolonização. Paris: ICOM/ICOFOM, 2020.

THOMAZ JUNIOR, Antônio. Agronegócio Alcoolizado e Culturas em Expansão no Pontal do Paranapanema: legitimação das Terras Devolutas/Improdutivas e Neutralização dos Movimentos Sociais. Relatório de Pesquisa FAPESP, Presidente Prudente, 2007.

THOMAZ, Rosangela Custodio Cortez; GONÇALVES, Leonardo Giovane Moreira. As sementes do passado e os frutos do amanhã: as influencias e transformações do tempo nos traços culturais do acampamento dos agregados do município de Rosana, São Paulo. Geosaberes: revista de estudos geoeducacionais, Ceará, v. 10, p. 1-16, 2019.

VARINE, Hugues de. El ecomuseo singular y plural: un testimonio de cinqüenta años de museología comunitaria en el mundo. Chile: ICOM, 2020.

VARINE, Hugues de. O museu comunitário como processo continuado. Cadernos do CEOM, v. 27, n. 41, p.25-35, 2014.

Published

2023-02-10

How to Cite

Gonçalves, L. G. M. (2023). Turismo, museologia, universidade e assentamentos de reforma agrária: diálogos possíveis. RITUR - Revista Iberoamericana De Turismo, 13, 209–225. https://doi.org/10.28998/10.28998/RITURritur.V13.N.A13470pp.209-22513470

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.