Information, knowledge and technology in the educational context

Authors

  • Angela Vicente Alonso Watari Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Oswaldo Francisco de Almeida Júnior São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho Faculty of Philosophy and Sciences - Campus de Marília https://orcid.org/0000-0003-3629-7435

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2025v12e12988

Keywords:

appropriation of Information, digital information and communication technology, knowledge

Abstract

Currently, the development of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) is noto-rious for the evolution of all sectors of society. In the school context, technologies appear as an at-tractive means for information to be consolidated. Technological devices facilitate access and the acquisition of knowledge, but they are not decisive, since the mediation of information is funda-mental for the construction of knowledge. However, for information to become knowledge, it is necessary to understand, have a critical sense and make sense for the lives of individuals. In this sense, the study aims to discuss contributions of knowledge construction, appropriation of infor-mation and the use of digital information technologies (TDIC) for contemporary society, especially the educational context. With the development of a bibliographic review based on the production of researchers who develop studies on this theme, it was possible to elaborate the concepts of in-formation, knowledge and digital technologies and correlate them to the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Vicente Alonso Watari, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Mestranda em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Especialista em Educação Escolar pela Faculdade de Tecnologia do Vale do Iva, e Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Oswaldo Francisco de Almeida Júnior, São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho Faculty of Philosophy and Sciences - Campus de Marília

Doutor e Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, Graduado em Biblioteconomia e Documentação pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e Professor Colaborador do Mestrado Profissional da Universidade Federal do Cariri.

References

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londri-na: Abecin, 2015.

ALMEIDA JUNIOR, O. F. Informação e Conhecimento. E os dados? In: PRADO, Jorge do (Org.). Ideias emergentes em Biblioteconomia. São Paulo: FEBAB, 2016. 116p. p.15-19. Disponível em: https://ideiasemergentes.files.wordpress.com/2016/03/ideiasemergentesembiblioteconomia2.pdf. Acesso em: 09 set. 2020.

CAVALCANTE, L. DE F. B.; VALENTIM, M. L. P. Informação e conhecimento no contexto de ambientes informacionais. In: VALENTIM, M. L. P. (org.). Gestão, mediação e uso da infor-mação. São Paulo: cultura acadêmica, 2010. P .235-254. Disponível em: http://www.repositoriobib.ufc.br/000006/00000603.pdf. Acesso em: Acesso em: 09 set. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed., São Paulo: Paz e Terra, 2011.

HESSEN, J. Teoria do Conhecimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000. Disponível em: http://files.ensinodecienciasnaamazonia.webnode.com/20000016655ef456e4d/JOHANNES_HESSEN_-_teoria_do_conhecimento.pdf Acesso em: set. 2020.

ILHARCO, F. Filosofia da Informação: uma introdução à informação como fundação da ac-ção, da comunicação e da decisão. Universidade Católica: Lisboa, 2003.

MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Cam-pinas, SP: Papirus, 2013. p. 141-171.

MORIN, E. O Método 3 – o conhecimento do conhecimento. tradução Juremir Machado da Silva. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015. P.286. Disponível em: http://docplayer.com.br/43444339-O-metodo-3-o-conhecimento-do-conhecimento.html Acesso em: 13 set. 2020.

PRIOSTE, C; RAIÇA, D. Inclusão digital e os principais desafios educacionais brasileiros. Re-vista online de Política e Gestão Educacional, [S.l.], p. 860-880, oct. 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10457. Acesso em: set. 2020.

SMOLKA, A. L. B. O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cad. CEDES [online]. 2000, vol.20, n.50, pp.26-40. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s010132622000000100003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 set. 2020.

SMOLKA, A. L. B; GOES, M. C. R. A linguagem e o outro no espaço escolar. Vygotsky e a construção do conhecimento. [livro eletrônico]. Papirus: campinas, 2020. (Coleção Magisté-rio: Formação e trabalho Pedagógico) 1.025Kb; ePub

VALENTIM, M. L. P.; GELINSKI, J. V. V. Gestão do conhecimento como parte do processo de inteligência competitiva organizacional. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 15, n. 2, 2005. Disponível em: https://1library.org/document/yr3px0jy-conhecimento-inteligencia-competitiva-organizacional-management-organizational-competitive-intelligence.html?utm_%20source=search_form. Acesso em: 09 set. 2020

Published

2025-02-03

How to Cite

Watari, A. V. A., & Francisco de Almeida Júnior, O. (2025). Information, knowledge and technology in the educational context. Ciência Da Informação Em Revista, 12, e12988. https://doi.org/10.28998/cirev.2025v12e12988

Issue

Section

Artigos de Revisão | Review Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.