Teachers’ understanding about the self-regulation of learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p257-274

Keywords:

Self-regulation, Teacher training, Learning

Abstract

This research presents a diagnosis about teachers' understanding about the concept of self-regulation and its implications in the context of learning and teaching. It uses as a theoretical framework the assumptions of self-regulation of learning from a perspective of cognitive psychology studies and its applications in the field of teaching. Methodologically, the exploratory and descriptive strategy is used in a training environment as a result of a mini-course on the subject at a scientific congress, from which the pedagogical test instrument was used in order to investigate the conceptual knowledge of teachers on this subject. The results are discussed and problematized according to the need to understand self-regulation as a necessary knowledge for teaching, from which a gap is perceived between the knowledge necessary for teaching and the curricular contents present in teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Gonçalo Farias Gonçalves, Universidade Federal do Cariri

Doutor em Educação pela UFRN (2020), Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela UFRN (2013) e Licenciado em Matemática pela UECE (2011). É professor da Universidade Federal do Cariri (UFCA), campus Brejo Santo. Compõe o Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis) do INEP. Tem experiência como docente e pesquisador de Educação Matemática, atuante nas seguintes linhas de pesquisa: Formação de Professores, Etnomatemática e Didática Desenvolvimental.

Alessandro Augusto de Barros Façanha, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor Adjunto do Departamento de Educação UFRN/CERES, Doutor em Educação e pesquisador nas áreas do ensino de ciências, educação química e didática desenvolvimental. 

References

BARRIOS, A. H.; URIBE, A. C. Autorregulación del aprendizaje en la educación superior en Iberoamérica: una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Psicología, v. 49, n. 2, p.146- 160, 2017.

BORUCHOVITCH, E. Autorregulação da aprendizagem: Contribuições da psicologia educacional para a formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, n. 3, p. 401- 409, 2014.

BUFREM, Leilah Santiago; SILVEIRA, Murilo; FREITAS, Juliana Lazzarotto. Políticas de Ciência, Tecnologia e Inovação no Brasil: panorama histórico e contemporâneo. P2P E INOVAÇÃO, v. 5, n. 1, p. 6-25, 2018.

CORTE; E. de; VERSCHAFFEL, L.; EYNDE, P. O. T. Self-regulation: a characteristic and a goal of mathematics education. In: BOEKAERTS, M.; PINTRICH, P. R.; ZEIDNER, M. (Org.). Handbook of Self-regulation. San Diego: Academic Press, p. 687- 727, 2000.

DA VEIGA SIMÃO, Ana Margarida; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM: abordagens teóricas e desafios para as práticas em contextos educativos. Cadernos de Educação, n. 45, p. 02-20, 2013.

DELORS, J. et. al. Educação: um tesouro a descobrir. Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. Brasília: UNESCO, 2000.

DIAS, C.; SANTOS, L. Portifólio reflexivo de matemática enquanto instrumento de autorregulação das aprendizagens de alunos do ensino secundário. Revista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa, v. 19, n. 2, p.187- 216, 2016.

DIAS, Paulo; SANTOS, Leonor. Práticas avaliativas para a promoção da autorregulação da aprendizagem matemática: O feedback escrito em relatórios escritos em duas fases. Quadrante, v. 22, n. 2, p. 109-136, 2013.

FANTINEL, P. DA C. A autorregulação da aprendizagem na formação de um educador matemático na modalidade à distância: uma proposta de articulação curricular. 2015. Tese (Doutorado em Informática na Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

FREIRE, L. G. L. Auto-regulação da aprendizagem. Ciências & Cognição, v. 14, n. 2, p. 276- 286, 2009.

FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; DA VEIGA SIMÃO, Ana Margarida. Abordagem (auto) biográfica-narrativa de formação e de AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM reveladas em portfólios reflexivos. Educação, v. 34, n. 2, p. 198-206, 2011.

FLUMINHAN, Carmem Silvia Lima; MURGO, Camélia Santina. Autorregulação acadêmica e estratégias de aprendizagem avaliadas em estudantes do ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, v. 23, 2019.

GANDA, Danielle Ribeiro; BORUCHOVITCH, Evely. A AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação. ISSN 2175-3520, n. 46, 2018.

GARCÍA, T. et al. On-line assessment of the process involved in maths problem-solving in fifth and sixth grade students: self-regulation and achievement. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, v. 19, n. 2, p.165-186, 2016.

GONÇALVES, P. G. F. A orientação da ação de controle na resolução de problemas matemáticos em professores: uma experiência formativa à luz da Teoria de P. Ya. Galperin. 2020. 205f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

GONÇALVES, P. G. F.; NÚÑEZ, I. B. A AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM em Matemática: Um Estado da Questão. In: III CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISA E ENSINO EM CIÊNCIAS, 2018, Campina Grande. Anais. Campina Grande, 2018. p. 1- 12.

JORBA, J.; SANMARTÍ, N. Enseñar, aprender y evaluar: um processo de evaluación contínua. Barcelona: Ministerio de Educaciín y Cultura, 1994.

KOSOUR OLIVEIRA, M. F. de. Autorregulação: o uso de diários de estudo por alunos do 5o ano do ensino fundamental. 2015. Mestrado (Educação), Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas.

LEAL JUNIOR, L. C.; ONUCHIC, L. de la R. Ensino e Aprendizagem de Matemática Através da Resolução de Problemas Como Prática Sociointeracionista. Bolema, v. 29, n. 53, p. 955- 978, dez., 2015.

LEÓN, Rolando Alfredo Hernández; GONZÁLEZ, Sayda Coello. El proceso de investigación científica. Editorial Universitaria (Cuba), 2020.

MACHADO, Amélia Carolina Terra Alves; BORUCHOVITCH, Evely. Promovendo a autorregulação da aprendizagem em sala de aula: considerações sobre modelos de intervenção e a formação de professores| Promoting self-regulated learning in the classroom: Considerations on intervention models and teacher education. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 23, n. 3, p. 337-348, 2018.

MARTÍN, M. G. La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Profesorado Revista de currículum y formación del professorado, v. 16, n. 1, p. 203- 221, 2012.

MEZQUITA, Julio Cerezal; RODRÍGUEZ, Jorge Fiallo. Cómo investigar en Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación, 2009.

MONTALVO, F. T.; TORRES, M. C. G. El aprendizaje autorregulado: presente y futuro de la investigación. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, v. 2, n. 1, 2004, p.1- 34.

MONTERO, I. G. La autorregulación del aprendizaje escolar. La Habana: Centro de Investigaciones Psicológicas y Sociológicas, 2003.

MOOS, D. C.; RINGDAL, A. Self-Regulated Learning in the Classroom: A Literature Review on the Teacher’s Role. Education Research International, p. 2- 15, 2012.

NÚÑEZ, I. B.; MELO, M. M. P. de; GONÇALVES, P. G. F. Controle e AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM na teoria de P. Ya. Galperin. Linhas Críticas, v. 24, p. 322- 341, 2019.

OLIVEIRA, M. C. de. Uma prática de avaliação formativa em ambientes virtuais: processos de regulação e AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM em um curso de matemática à distância. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

PAIVA, M. O. A. de; LOURENÇO, A. A. A influência da aprendizagem autorregulada na maestria escolar. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 12, n. 2, p. 501- 520, 2012.

PERES, G. J. Um objeto de apoio à aprendizagem autorregulação em problemas de máximo e mínimo. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática), Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.

PEETERS, J. et al. The Role of Teachers’ Self-regulatory Capacities in the Implementation of Self-regulated Learning Practices. Procedia- Social and Behavioral Sciences, v. 116, p. 1963- 1970, 2014.

PINTRICH, P. R. The Role of goal orientation in self-regulated learning. In: BOEKAERTS, M.; PINTRICH, P. R.; ZEIDNER, M (Org.). Handbook of Self-regulation. San Diego: Academic Press, 2000, p. 452- 502.

POLYDORO, S. A. J.; AZZI, R. G. AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da Educação, v. 29, n. 2, p. 75- 94, 2009.

PRANKE, A.; FRISON, L. M. B. Potencialização da Aprendizagem Autorregulada de Bolsistas do PIBID / UFPel do curso de Licenciatura em Matemática através de Oficinas Pedagógicas. Bolema, v. 29, n. 51, p. 223- 240, 2015.

PRANKE, A. PIBID/UFPel: Oficinas pedagógicas que contribuíram para a AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM e formação docente das bolsistas de matemática. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Pelotas, Pelotas.

ROSÁRIO, P. S. L. et al. Autorregulación del aprendizaje: Una revisión sistemática en revistas de la base SciELO. Universitas Psychologica, v. 13, n. 2, p. 781- 798, 2014.

SALGADO OLIVEIRA, S. B. A. Avaliação do processo de autorregulação de desempenho escolar de alunos do 5o ano do ensino fundamental. 2015. Mestrado (Educação) Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas.

SCHUNK, Dale H.; ZIMMERMAN, Barry J. (Ed.). Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications. Routledge, 2012.

SUMANTRI, Mohamad Syarif et al. The Roles of Teacher-Training Programs and Student Teachers’ Self-Regulation in Developing Competence in Teaching Science. Advanced Science Letters, v. 24, n. 10, p. 7077-7081, 2018.

ZIMMERMAN, Barry J.; SCHUNK, Dale H. (Ed.). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. Routledge, 2001.

ZIMMERMAN, B. J. Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, v. 45, n. 3, p. 239- 248, 2002.

Published

2021-08-31

How to Cite

GONÇALVES, Paulo Gonçalo Farias; FAÇANHA, Alessandro Augusto de Barros. Teachers’ understanding about the self-regulation of learning . Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 257–274, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p257-274. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10931. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.