Brasil Alfabetizado Program and linguistic policies

a bibliographic research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p174-185

Keywords:

Brasil Alfabetizado Program, public policies, lingistic policies

Abstract

In this article, the Linguistic Policies in the documents of the Brasil Alfabetizado (PBA) are analyzed and, specifically, it is observed which of them are present in that Program and, also, the need for the effective implementation of such policies to the process of cognitive and social development of the social actor. Thus, in this work, we outline an overview of the PBA, explain the definition of public and linguistic policies, highlight an analysis in which we expose information contained in the PBA document and compare the numbers published by the Functional Literacy Index (INAF) and the program proposals. Finally, we make explicit some suggestions for improving the project's practice, based on the analyzes found in the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Darlice da Silva Monte, Universidade Federal do Piauí

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí. Docente da Escola Família Agrícola Baixão do Carlos, em Teresina-PI.

Fabrício de Oliveira Nobre, Universidade Federal do Piauí / Instituto Federal do Sertão Pernambucano

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí. Docente do Instituto Federal do Sertão Pernambucano - Campus Salgueiro.

Juscelino Francisco do Nascimento, Universidade Federal do Piauí / Universidade Estadual da Paraíba

Doutor em Linguística pela Universidade de Brasília. Docente da Universidade Federal do Piauí (CSHNB) e docente colaborador do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba.

References

BAGNO, Marcos. Políticas Públicas. Youtube. 2020. 1 vídeo (1h39min). Publicado pelo canal Parábola Editorial. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wKVqI0idxlk&t=4s. Acesso em: 20 dezembro de 2020.

BRASIL. Brasil alfabetizado: marco referencial para avaliação cognitiva. Ricardo Henriques, Ricardo Paes de Barros, João Pedro Azevedo (Org.). Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL, INEP. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. – BRASÍLIA, DF: INEP, 2015. 404 p.: IL.

BRASIL, INAF. Relatório do indicador de alfabetismo funcional. Instituto Paulo Montenegro: ação social do IBOPE. 2018. Disponível em: https://ipm.org.br/relatorios. Acesso em 27 de dezembro de 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 26 de dezembro de 2020.

BRASIL. MEC. Resolução nº 44, de 5 de setembro de 2012. Fundo Nacional De Desenvolvimento Da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=13799&Itemid. Acesso em 27 de dezembro de 2020.

BRASIL. MEC/SEF. Princípios, Diretrizes, Estratégias e Ações de apoio ao Programa Brasil Alfabetizado: Elementos para a formação de coordenadores de turmas e de Alfabetizadores. 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10022-diretrizes-principios-pba-secadi&Itemid=30192. Acesso em: 27 de dezembro de 2020.

FERNANDES, Fernando Roque. Diretório dos Índios. [s.d.]. Disponível em: https://www.infoescola.com/historia/diretorio-dos-indios/. Palhoça, SC. Acesso em: 23 de dezembro de 2020.

GERALDI. João Wanderley. Alfabetização e Letramento: Perguntas de um alfabetizado que lê. In: Alfabetização e Letramento: O que muda quando o nome muda?. Rio de Janeiro: Rovele, 2011.

MOREIRA, Rejane Mary. Programa Brasil Alfabetizado na UECE: a alfabetização como mediação de inclusão social. 2010. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2831.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Manual de Pesquisa em Estudos Linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.

RODRIGUES, F. C. Direitos linguísticos, legislação e educação: formação em línguas no Brasil. In: SOUSA, S. C. T.; ROCA, M. D. P.; PONTE, A. S. (Org.). Temas de política linguística no processo de integração regional. São Paulo: Pontes, 2018. p. 67-80.

SEVERO, Cristine Gorski. Política(s) linguística(s) e questões de poder. Alfa, São Paulo, 57 (2): 451-473, 2013.

SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, nº 16, jul/dez 2006, p. 20-45. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/soc/n16/a03n16.pdf. Acesso em 27 de dezembro de 2020.

Published

2022-04-27

How to Cite

MONTE, Darlice da Silva; NOBRE, Fabrício de Oliveira; NASCIMENTO, Juscelino Francisco do. Brasil Alfabetizado Program and linguistic policies: a bibliographic research. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 174–185, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p174-185. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12248. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 33 34 

You may also start an advanced similarity search for this article.