The free play in pandemic context
acts to think the curriculum in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp534-545Abstract
In pandemic context, living in the social confinement imposed by COVID-19, many children experience free play in a house that becomes their whole world. In this paper, we problematize the meanings of some pedagogical proposals sent to families, with emphasis on copying, training and repetition as a continuity of the teaching and learning process in Early Childhood Education. In contrast, a 4-year-old child experiences all the senses in free play, with soap bubbles. We speak on behalf of a curriculum conception connected with the culture and committed with the different languages of children. As the inspiration for our methodology, we used the narrative research to speak our personal and collective experiences.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Obras escolhidas I: Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Editora 34, 2002.
BORBA, Ângela Meyer. O brincar como um modo de ser e estar no mundo. In: Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: MEC/SEB, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/ensifund9anobasefinal.pdf. Acesso em 22 ago. 2021.
BRASIL. MEC/SEB. Práticas cotidianas na Educação Infantil: Bases para reflexão sobre as orientações curriculares. Projeto de cooperação técnica MEC e UFRGS para construção de Orientação Curricular para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf. Acesso em 22 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil – Brasília, DF: MEC, SEB, 2009. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em 22 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares.pdf. Acesso em 22 ago. 2021.
FORTUNA, Tânia Ramos. Brincar é aprender: A brincadeira e a escola. Disponível em: http://www.sandrabozza.com.br/wpcontent/uploads/2011/07/BRINCAR_E.pdf. Acesso em 22 ago. 2021.
MAIA, Marta. Currículo, Datas e Tradição – Uma análise necessária. Trabalho apresentado na XI Reunião Regional da ANPEd-Sudeste – São João Del Rei – 2014. Disponível em: https://anpedsudeste2014.files.wordpress.com/2015/04/marta-nidia-varella-gomes-maia.pdf. Acesso em 22 ago. 2021.
MAIA, Marta. “Isso é o que eu não sei responder”: O currículo nas palavras das crianças. In: KRAMER, Sonia (et al.). Ética: pesquisa e práticas com crianças na Educação Infantil. Campinas, São Paulo: Papirus, 2019.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emília: escutar, investigar, aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).