The free play in pandemic context

acts to think the curriculum in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp534-545

Abstract

In pandemic context, living in the social confinement imposed by COVID-19, many children experience free play in a house that becomes their whole world. In this paper, we problematize the meanings of some pedagogical proposals sent to families, with emphasis on copying, training and repetition as a continuity of the teaching and learning process in Early Childhood Education. In contrast, a 4-year-old child experiences all the senses in free play, with soap bubbles. We speak on behalf of a curriculum conception connected with the culture and committed with the different languages of children. As the inspiration for our methodology, we used the narrative research to speak our personal and collective experiences.

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Author Biographies

Cristiana Callai, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professora Associada vinculada ao departamento de Ciências Humanas do Instituto do Noroeste Fluminense de Educação Superior da Universidade Federal Fluminense - INFES/UFF.

Marta Nidia Varella Gomes Maia, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professora Adjunta do Departamento Sociedade, Educação e Conhecimento da Universidade Federal Fluminense na área de Educação da Infância

Andrea Serpa, Universidade Federal Fluminense (UFF)

 Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, desenvolve projetos de ensino, pesquisa e extensão no Campo de Estudos do Cotidiano Escolar, com enfase em Alfabetização, Avaliação, Currículo e Formação de Professores.

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Published

2022-06-10

How to Cite

CALLAI, Cristiana; MAIA, Marta Nidia Varella Gomes; SERPA, Andrea. The free play in pandemic context: acts to think the curriculum in early childhood education. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 534–545, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp534-545. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12667. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)