For an education of promoting and safeguarding traditional games
interview with Pere Lavega-Burgués
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p430-441Keywords:
Traditional Games, Heritage, Physical Education, EducationAbstract
The following is an interview with Pere Lavega-Burgués, one of the most influential figures in the promotion and safeguard of traditional sports and games (TSGs) in the world. He is a professor at the National Institute of Physical Education of Catalonia, at the University of Lleida, Spain, a member of the Advisory Committee for the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), and President of the European Association for Traditional Sports and Games (AEJeST). The interview focuses on his serving at the helm of AEJeST, a non-governmental organization, with a continental scope, that works towards the recognition of TSGs as Intangible Cultural Heritage of Humanity by establishing local, national and continental networks; of promoting events, festivals and educational training; of research development; of the production the teaching materials; and intervening in global institutions, such as the International Association for Traditional Sports and Games and UNESCO. Recognizing, safeguarding and nurturing cultural heritage is therefore an essential factor in educational processes and in the continuity of ancestral and social minority groups.
Downloads
References
AEJeST. Red Mundial de Profesores e Investigadores de Juegos y Deportes Tradicionales. Disponível em: https://jugaje.com/red-profesores/. Acesso em: 21 fev. 2021.
AEJeST. Verona declaration – September 20th 2015 – Italy. 2015. Disponível em: https://jugaje.com/morbi-lectus-dui-rhoncus-dignissim-neque-vitae-tempor-justo-elementum/?lang=en. Acesso em: 20 jun. 2021.
ARANTES, Antônio Augusto. Sobre o inventário e outros instrumentos de salvaguarda do Patrimônio Cultural Intangível: Ensaio de antropologia pública. Anuário Antropológico, v. 1, n. 1, p. 173-222, 2008. Disponível em: https://www.sumarios.org/artigo/sobre-invent%C3%A1rios-e-outros-instrumentos-de-salvaguarda-do-patrim%C3%B4nio-cultural-intang%C3%ADvel. Acesso em: 21 fev. 2021.
LAGARDERA, Francisco; LAVEGA, Pere. Introducción a la Praxiología motriz. Barcelona: Editorial Paidotribo, 2003.
LAVEGA, Pere. Juegos y Deportes Populares Tradicionales. Múrcia, Espanha: Editorial Indi, 2000.
LAVEGA, Pere et al. Enhancing Multimodal Learning Through Traditional Sporting Games: Marro360◦. Front. Psychol, p.5-25, 2020. Disponível em: https://repositori.udl.cat/handle/10459.1/69487. Acesso realizado em: 11 jun. 2021.
LAVEGA, Pere, PRAT; Queralt, SÁEZ DE OCÁRIZ, Unai; SERNA, Jorge; MUÑOZ-ARROYAVE, Verónica. Reflection-on-action learning through traditional games. The case of la Pelota Sentada (sitting ball). Culture and Education, p.1-17, 2018. Disponível em: https://libgen.ggfwzs.net/book/68445503/17427e. Acesso em: 11 jun. 2021.
PELEGRINI, Sandra de Cássia Araújo; FUNARI, Pedro Paulo. O que é Patrimônio Cultural Imaterial. São Paulo: Brasiliense, 2013.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Convenção para a Salvaguarda do Patrimônio Cultural Intangível. 2003. Disponível em: http://www.Unesco.org. Disponível em: 3 fev. 2021.
UNESCO. Carta Internacional da Educação Física e do Esporte da UNESCO. Conferência Geral da Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Paris, 1978. Disponível em: https://www.confef.org.br/arquivos/235409POR.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
UNESCO. Informe preliminar sobre la conveniencia y el alcance de una carta internacional de juegos y deportes tradicionales. UNESCO. General Conference, 33., 2005. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141146_spa?posInSet=2&queryId=16787e15-3015-43e4-86a5-3b96ac6f427e. Acesso em: 11 jun. 2021.
UNESCO. Terceira Conferência de Ministros e Altos Funcionários Encarregados da Educação Física e do Esporte – MINEPS III. Declaração de Punta del Este. Punta del Este,1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).