Condorcet and professional education in the genesis of contemporary society

Authors

  • Marcos Pereira Coelho Universidade Estadual de Maringá
  • João Paulo Pereira Coelho Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14173

Keywords:

Condorcet, Professional instruction., Brazilian education

Abstract

The article analyzes the proposals of the philosopher Condorcet (1743 – 1794) for the organization of professional instruction in revolutionary France and establishes a dialogue with current Brazilian education. It was concluded that Condorcet thought of professional instruction as an instrument for conforming individuals to the nascent society. In addition, the liberal values that guided him are re-signified and adapted to the Brazilian reality in a context of crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Pereira Coelho, Universidade Estadual de Maringá

http://lattes.cnpq.br/9995511506899095

Professor no Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá. Graduado em História pela Universidade Estadual de Maringá e Pedagogia pela  FAINSEP - Faculdade Instituto Superior do Paraná. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). 

João Paulo Pereira Coelho, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

http://lattes.cnpq.br/3777276328383781

Graduado em História (Universidade Estadual de Maringá, 2006) e em Pedagogia(Faculdade Instituto Superior de Educação do Paraná, 2012), doutor em Educação na área de História e Historiografia da Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2016). Atualmente é professor adjunto IV da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS). Tem experiência na área de Educação, com ênfase nos temas Políticas Públicas e o Financiamento e a Gestão da Educação Básica; Teoria de Estado e Educação no Mundo Antigo; História das Ideias Políticas e Educação. Professor pesquisador do GEPEFI/CNPq - Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação. Professor pesquisador do GEPTSPE/CNPq - Transformações Sociais e Pensamento Educacional.

References

BOTO, Carlota. A escola do homem novo. Entre o Iluminismo e a Revolução Francesa. São Paulo: Editora da Unesp, 1996.

CASSIRER, Ernst. A filosofia do Iluminismo. Tradução de Álvaro Cabral. Campinas: Unicamp, 1992.

COELHO, Marcos Pereira. Condorcet - educação e instrução: a busca da perfectibilidade humana como sentido da vida. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2006.

COGGIOLA, Osvaldo. A primeira internacional operária e a comuna de Paris. Revista Aurora, Marília, Ano V, v. 08, p. 165 – 183, ago. 2011.

CONDORCET, Marie Jean Antoine Nicolas de Caritat. Cinco memórias sobre a instrução pública. Tradução Maria das Graças Souza. São Paulo: Editora Unesp, 2008.

______. Escritos sobre a instrução pública. Tradução Maria Auxiliadora Cavazzotti, Ligia Regina Klein e Fani Goldfarb Figueira. Campinas: Autores Associados, 2010.

FRANÇA. Lei Le Chapelier, de 14 de Junho de 1791. UFMG, S/D. Disponível em: < https://www.fafich.ufmg.br/hist_discip_grad/LeiChapelier.pdf >. Acesso em: 10 Jun. 2022.

HOBSBAWM, Eric. A Era das Revoluções 1789-1848. Tradução Maria Tereza Lopes Teixeira e Marcos Penchel. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012.

MACEDO, José Rivair. Viver nas Cidades Medievais. São Paulo: Moderna, 1999.

MARCANTONIO, Jonathan Hernardes. Modernidade e secularização. Revista do Curso de Direito da Universidade Metodista de São Paulo. São Paulo, v.8, n.8, 2011. Disponível em: < https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/RFD/article/view/2605>. Acesso em: 12 ago. 2022.

MARX, Karl. O Capital. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989. v. 02.

RUDÉ, George: A multidão na história: Estudo dos movimentos populares na França e na Inglaterra 1730-1848. Tradução Waltensir Dutra. Rio de janeiro: Ed Campus, 1991.

RUGIO, Antonio Santoni. Nostalgia do Mestre Artesão. Tradução Maria de Lourdes Menon. Campinas: Editora Autores Associados, 1998.

SILVA, Sidney Reinaldo. Instrução Pública e Formação Moral – A gênese do sujeito liberal segundo Condorcet. Campinas: Autores Associados, 2004.

Published

2023-06-05

How to Cite

COELHO, Marcos Pereira; COELHO, João Paulo Pereira. Condorcet and professional education in the genesis of contemporary society. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14173, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14173. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14173. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.