A proposal for the teaching spatial geometry

solids of revolution and geogebra

Authors

  • Maria Graciene Moreira Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE
  • Francisco Régis Vieira Alves IFCE
  • Francisco José de Lima IFCE

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14232

Keywords:

Geometric Visualization, Mathematics Teaching, GeoGebra, Solids of Revolution

Abstract

Given the students' difficulties in understanding three-dimensional figures when sketched in the two-dimensional plane in the classroom, such as the blackboard or whiteboard, we saw the need to propose this study. The objective of this work is to present a didactic proposal for the introduction of the teaching of solids of revolution with the contribution of GeoGebra software, guided by the dialectics of the Theory of Didactic Situations. As a methodology, we adopted Didactic Engineering in its first two phases – preliminary analysis and a priori analysis – given the fact that this is a work in progress. As a result, we bring a construction that can be used by the teacher to explore geometric concepts of area and the visualization of the passage from 2D to 3D figures, stimulating the student's geometric visualization through the manipulation of commands in GeoGebra. In this way, we seek to collaborate with the practice of the mathematics teacher. This study is the result of ongoing research carried out in the Postgraduate Course in Science and Mathematics Teaching (PGECM), so we aim to develop this construction in the classroom and continue the two later phases of Didactic Engineering, with data collection empirical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Régis Vieira Alves, IFCE

Francisco Régis Vieira Alves ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3710-1561

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista de produtividade do CNPQ – PQ2. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do IFCE, Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Ceará. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação profissional tecnológica. Professor titular do IFCE – departamento de Matemática e Física. Coordenador acadêmico do Doutorado em rede RENOEN, polo IFCE. Líder do Grupo de Pesquisa CNPQ Ensino de Ciências e Matemática. Página pessoal: https://ifce.academia.edu/RegisFrancisco/Journal-Articles. Endereço para correspondência: Avenida Treze de Maio, 2081, 60040-215, Fortaleza, Ceará, Brasil. E-mail: fregis@ifce.edu.br .

Francisco José de Lima, IFCE

Doutor em Educação (UNIMEP). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, IFCE campus Cedro. Cedro, Ceará, Brasil. Rua 01, s/n, Conjunto habitacional, Distrito de Várzea da Conceição, Cedro, Ceará, Brasil, CEP: 63.400-00. E-mail: franciscjose@ifce.edu.br.
ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-5758-5159.

References

ABAR, Celina A. A. P. A Transposição Didática na criação de estratégias para a utilização do GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 9, n. 1, p. 59-75, 2020.

ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da Didática da Matemática. Paraná: Universidade Federal do Paraná. 2007.

ALMOULOUD, S. A.; COUTINHO, C. Q. S. Engenharia Didática: características e seus usos em trabalhos apresentados no GT-19 / ANPEd. REVEMAT - Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 3, n. 1, p. 62-77, 2008.

ALMOULOUD, S. A.; SILVA, M. J. F. Engenharia didática: evolução e diversidade.

Revemat, v. 7, n. 2, p. 22-52, 2012.

ARTIGUE, M. Engenharia Didáctica. In: BRUN, Jean (Org.). Didáctica das matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. p. 193-217.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. p. 528. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 nov. 2020.

BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. São Paulo: Ática, 2008.

MEDEIROS, D. M.; COSTA, P. T. Sólidos de revolução e o Cálculo, uma extensão do estudo do volume e da área. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 3, n. 3, p. 141-154, 2020.

NOBRE, S. Alguns “porquês” na História da Matemática e suas contribuições para a educação matemática. Cadernos CEDES – História e Educação Matemática. São Paulo: Papirus, v. 40, p. 29-35, 1996.

OLIVEIRA, M. T.; LEIVAS, J. C. P. Visualização e Representação Geométrica com suporte na Teoria de Van Hiele. Ciência e Natura, v. 39, n. 1, p. 108-117, 2017.

SETTIMY, T. F. O.; BAIRRAL, M. A. Dificuldades envolvendo a visualização em Geometria Espacial. Vidya, v. 40, n. 1, p. 177-195, 2020.

SILVA, H. N.; ABAR, C. A. A. P. A utilização do GeoGebra na reconstrução de atividades do Imagiciel. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM, 2016. Anais… São Paulo, 2016.

SOUSA, R. T.; AZEVEDO, I. F.; LIMA, F. D. S.; ALVES, F. R. V. Transposição Didática com aporte do GeoGebra na passagem da Geometria Plana para a Geometria Espacial. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 5, p. 106-124, 2021.

Published

2023-03-25

How to Cite

SANTOS, Maria Graciene Moreira; ALVES, Francisco Régis Vieira; LIMA, Francisco José de. A proposal for the teaching spatial geometry: solids of revolution and geogebra. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14232, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14232. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14232. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 20 21 

You may also start an advanced similarity search for this article.