A proposal for the teaching spatial geometry
solids of revolution and geogebra
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14232Keywords:
Geometric Visualization, Mathematics Teaching, GeoGebra, Solids of RevolutionAbstract
Given the students' difficulties in understanding three-dimensional figures when sketched in the two-dimensional plane in the classroom, such as the blackboard or whiteboard, we saw the need to propose this study. The objective of this work is to present a didactic proposal for the introduction of the teaching of solids of revolution with the contribution of GeoGebra software, guided by the dialectics of the Theory of Didactic Situations. As a methodology, we adopted Didactic Engineering in its first two phases – preliminary analysis and a priori analysis – given the fact that this is a work in progress. As a result, we bring a construction that can be used by the teacher to explore geometric concepts of area and the visualization of the passage from 2D to 3D figures, stimulating the student's geometric visualization through the manipulation of commands in GeoGebra. In this way, we seek to collaborate with the practice of the mathematics teacher. This study is the result of ongoing research carried out in the Postgraduate Course in Science and Mathematics Teaching (PGECM), so we aim to develop this construction in the classroom and continue the two later phases of Didactic Engineering, with data collection empirical.
Downloads
References
ABAR, Celina A. A. P. A Transposição Didática na criação de estratégias para a utilização do GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 9, n. 1, p. 59-75, 2020.
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da Didática da Matemática. Paraná: Universidade Federal do Paraná. 2007.
ALMOULOUD, S. A.; COUTINHO, C. Q. S. Engenharia Didática: características e seus usos em trabalhos apresentados no GT-19 / ANPEd. REVEMAT - Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 3, n. 1, p. 62-77, 2008.
ALMOULOUD, S. A.; SILVA, M. J. F. Engenharia didática: evolução e diversidade.
Revemat, v. 7, n. 2, p. 22-52, 2012.
ARTIGUE, M. Engenharia Didáctica. In: BRUN, Jean (Org.). Didáctica das matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. p. 193-217.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. p. 528. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 nov. 2020.
BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. São Paulo: Ática, 2008.
MEDEIROS, D. M.; COSTA, P. T. Sólidos de revolução e o Cálculo, uma extensão do estudo do volume e da área. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 3, n. 3, p. 141-154, 2020.
NOBRE, S. Alguns “porquês” na História da Matemática e suas contribuições para a educação matemática. Cadernos CEDES – História e Educação Matemática. São Paulo: Papirus, v. 40, p. 29-35, 1996.
OLIVEIRA, M. T.; LEIVAS, J. C. P. Visualização e Representação Geométrica com suporte na Teoria de Van Hiele. Ciência e Natura, v. 39, n. 1, p. 108-117, 2017.
SETTIMY, T. F. O.; BAIRRAL, M. A. Dificuldades envolvendo a visualização em Geometria Espacial. Vidya, v. 40, n. 1, p. 177-195, 2020.
SILVA, H. N.; ABAR, C. A. A. P. A utilização do GeoGebra na reconstrução de atividades do Imagiciel. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM, 2016. Anais… São Paulo, 2016.
SOUSA, R. T.; AZEVEDO, I. F.; LIMA, F. D. S.; ALVES, F. R. V. Transposição Didática com aporte do GeoGebra na passagem da Geometria Plana para a Geometria Espacial. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 5, p. 106-124, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).