ENVIRONMENTAL PERCEPTION AND ITS IMPLICATIONS IN ENVIRONMENTAL EDUCATION PROCESSES

ENVIRONMENTAL PERCEPTION AND ITS IMPLICATIONS IN ENVIRONMENTAL EDUCATION PROCESSES

Authors

  • Tyson Silva UPE - Universidade de Pernambuco
  • Thayza Alves UPE - Universidade de Pernambuco
  • Thais dos Anjos UPE - Universidade de Pernambuco
  • Edivaldo Neto UPE - Universidade de Pernambuco
  • Fatima Silva UPE - Universidade de Pernambuco

Keywords:

Educação Ambiental, Sustentabilidade, Desenvolvimento, Meio Ambiente

Abstract

This study aimed to verify people's perception of Environmental Education. Therefore, a mixed qualitative and quantitative research was carried out, using descriptive statistics for the analysis of the applied questionnaire. The survey was prepared from previous studies and was composed of two blocks, the first being the profile of the respondents and the second the questions about Environmental Education. It was possible to observe that the implantation of this culture and values ​​transmitting how much education is part of the essence of a social construction, capable of creating a perception of action and care.

Keywords: Environmental education. Sustainability. Environmental. Development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARCHI, R. Comum da educação ambiental à educação ambiental do comum. Educação em Revista, 2020 [online].

BOLSON, C.; et.al. Política pública e educação ambiental: um estudo comparativo entre os marcos regulatórios da educação ambiental no Brasil e em Cuba. R. Tecnol. Soc., Curitiba, 2020. 16(41), 80-98, Ed. Especial.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos, quantitativo e misto. Tradução Luciana de Oliveira da Rocha, 2007. 2.ed. Porto Alegre: Artmed.

COSTA, S. C., MOURA, D. da S., GILA, R. L. A., & SANTOS, M. H. L. C. A Importância da Educação Ambiental desde a infância: Revisão Bibliográfica. Revista Ouricuri, 2021, 11(1), 001-016.

DIAS, G. F. Educação ambiental, princípios e práticas. 2003 8.ed. Gaia.

HENNING, P. C.; & FERRARO, J. L. S. As lutas políticas da Educação Ambiental nas universidades brasileiras: provocações à governamentalidade neoliberal no âmbito da educação para o desenvolvimento sustentável. Ciência & Educação, 2022, 28.

IARED, V. G.; HOFSTATTER, L. J. V.; DI TULLIO, A.; & OLIVEIRA, H. T. de. Educação Ambiental Pós-Crítica como Possibilidade para Práticas Educativas Mais Sensíveis. Educação & Realidade, 2021, 46(3).

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, 2003, 189-206.

KRAEMER, M. E. Gestão ambiental: Um enfoque no desenvolvimento sustentável. 2012.

LIMA, G. F. da C.; & TORRES, M. B. R. Uma educação para o fim do mundo? Os desafios socioambientais contemporâneos e o papel da educação ambiental em contextos escolarizados. Educar em Revista, 2021, 37.

LEFF, E. Epistemologia ambiental, 2001 São Paulo: Cortez.

PAIXÃO, J. A. Educação ambiental na educação básica: elementos para se pensar o trato da dimensão ambiental nas aulas de educação física. Horizontes, 2018. 36(1), 197–208.

PELICIONI, M. C. F. Educação Ambiental, Qualidade de Vida e Sustentabilidade. Saúde e Sociedade, 1998, 7(2), 19-31.

PORTAL MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Um pouco da História da Educação Ambiental, 2016.

RUSCHEINSKY, A. Educação ambiental. Penso Editora. 2009

REIGOTA, M. O que é educação ambiental. Brasiliense. 2017

SANTANA, A. P.; BEZERRA, K. R. P.; MELO, A. DA F.; & MÜLLER, L. C. P. Interface da educação ambiental com o currículo da educação básica nas temáticas apresentadas no VI Encontro Pesquisa de Educação Ambiental. Horizontes - Revista de Educação, 2018, 6(12).

SANTOS-JUNIOR, R. J.; & FISCHER, M. L. A Vulnerabilidade Do Professor Diante Dos Desafios Da Educação Ambiental. Cad. Pesquisa, São Paulo, 2020, 50(178), 1022-1040.

TAGLIEBER, J. E. A Pesquisa em Educação Ambiental: dossiê de Implantação do GE EA 22 da ANPED. Contrapontos, v. 3, n.1, jan./abr. Itajaí, 2003. p.107-118.

Published

2024-08-07

How to Cite

Silva, T., Alves, T., dos Anjos, T., Neto, E., & Silva, F. (2024). ENVIRONMENTAL PERCEPTION AND ITS IMPLICATIONS IN ENVIRONMENTAL EDUCATION PROCESSES: ENVIRONMENTAL PERCEPTION AND ITS IMPLICATIONS IN ENVIRONMENTAL EDUCATION PROCESSES. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 13(18). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/15279

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.