The production of teachers' knowledge about gender

study in the Department of Information Sciences of the Federal University of Ceará and in the Library Course of the Federal University of Cariri

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e16467

Keywords:

gender; teaching production; librarianship-ufc-ufca.

Abstract

This study aims to investigate the knowledge production of professors from the Department of Information Science at the Universidade Federal do Ceará (UFC) and Library Science courses at the Universidade Federal Do Cariri UFCA) on the topic of gender. The research will analyze the teachers' Lattes curriculum, seeking information about their bibliographical productions related to the topic. A systematic review of teaching production in each of the institutions will be carried out, followed by a comparative analysis. The study aims to contribute to the advancement of gender studies in the field of Librarianship, identifying gaps and opportunities for the inclusion of this theme in curricula and educational practices, aiming to promote a more conscious, inclusive and informed training of future professionals in the area. It is concluded that academic production on gender in the area, despite the predominance of women, is still limited. This highlights the urgency of integrating this theme more comprehensively into educational curricula and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

THAUANY DOS SANTOS COSTA, Universidade Federal do Cariri

Mestranda em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Cariri, Especialista em Serviço Social e Gestão de Projeto Social pela FAVENI, e Graduada em Serviço social pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio. 

Jonathas Luiz Carvalho Silva, Universidade Federal do Cariri

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia, Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba e Graduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará. Professor do Curso de Biblioteconomia e do Mestrado Profissional em Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri.

References

BASE DE DADOS EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/. Acesso em: 17 abr. 2023.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Plata-forma Sucupira, Brasília, 2023. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/index.xhtml, Acesso em: 17 abr. 2023.

CONNELL, Raewyn; PEARSE, Rebecca. Gênero: uma perspectiva global. Tradução da 3. ed. São Paulo: nVersos, 2015. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4216087/mod_resource/content/1/Aquestaodogenero.pdf. Acesso em: 17 abr. 2023.

CORRÊA, Elisa C. D.; OLIVEIRA, Ana Claudia D. C. de. Pelas mãos femininas de Lydia Samba-quy e Celia Zaher: as origens da CI brasileira. In: SILVA, Franciéle C. G. da; ROMEIRO, Nathá-lia L. (Org.). O protagonismo da mulher na Biblioteconomia e Ciência da Informação. Florianópolis: ACB, 2018. p. 17-44.

FERREIRA, Maria Mary. O profissional da informação no mundo do trabalho e as relações de gênero. Transinformação, v. 15, p. 189-201, 2003.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GOIS, Giovana Gabrielli Rocha. Igualdade de gênero e empoderamento feminino como 5° objetivo da agenda 2030 da ONU no Brasil: ações dos/as bibliotecários/as brasilei-ros/as.2021.Diponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/14678/2/Giovana_Gabrielli_Rocha_Gois.pdf. Acessado em: 14 de maio de 2023.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16.ed. Petrópolis: Vozes, 2014a. Disponível em: https://bibliotecaonlinedahisfj.files.wordpress.com/2015/03/genero-sexualidade-e-educacao-guacira-lopes-louro.pdf. Acesso em: 17 abr. 2023.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pósestruturalis-ta. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

METRING, Roberte Araújo. Pesquisas Científicas: planejamento para iniciantes. Curitiba: Juruá, 2009.

MOURA, Maria Aparecida. Prefácio. In: SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; ROMEIRO, Na-thália Lima (orgs.). O protagonismo da mulher na Biblioteconomia e Ciência da Informa-ção. Florianópolis: ACB, 2018. p. 11-12.

ROMEIRO, Nathália Lima Romeiro; DOYLE, Andréa, BRISOLA, Anna. Por uma representativi-dade feminina nas bibliografias: um ensaio teórico militante. In: SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; ROMEIRO, Nathália Lima (orgs.). O protagonismo da mulher na Bibliotecono-mia e Ciência da Informação. Florianópolis: ACB, 2018. Cap. 7, p. 185-214.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Sociedade, Porto Ale-gre, v. 16, p. 5-22, 1990. Disponível em:https://direito.mppr.mp.br/arquivos/File/categoriautilanalisehistorica.pdf. Acesso em: 06 maio 2023.

SCOTT, Joan Wallach; LOURO, Guacira Lopes; SILVA, Tomaz Tadeu da. Gênero: uma catego-ria útil de análise histórica de Joan Scott. Educação & realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/185058/mod_resource/content/2/G%C3%AAnero-Joan%20Scott.pdf. Acesso em: 06 maio 2023.

SILVA, Andréia Sousa da; BURIN, Camila Koerich. A importância do letramento políti-co:analisando o protagonismo das bibliotecárias à frente das entidades de classe. In: SILVA, Franciele Carneiro Garçês da; ROMEIRO, Nathalia Lima (Orgs.). O protagonismo da mulher na Biblioteconomia e Ciência da Informação. Florianopólis: ACB, 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CARIRI. Disponível em: https://www.ufca.edu.br/. Acesso em: 15 abr. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Disponível em: https://www.ufc.br/. Acesso em: 15 abr. 2023.

VALENTIM, M. L. P. Interlocuções e novas perspectivas na educação em Ciência da Informa-ção. In: Gabriela Belmont de Farias. (Org.). Interlocuções e novas perspectivas na educa-ção em Ciência da Informação. 1. ed. São Paulo: ABECIN Editora, 2018. v. 115, p. 21-30.

Published

2024-12-25

How to Cite

DOS SANTOS COSTA, T., & Silva, J. L. C. (2024). The production of teachers’ knowledge about gender: study in the Department of Information Sciences of the Federal University of Ceará and in the Library Course of the Federal University of Cariri. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e16467. https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e16467

Issue

Section

Artigos | Articles

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.