Crisis management at Ufra libraries

lessons learned during the pandemic

Authors

  • Danielly Oliveira Inomata Universidade Federal do Amazonas https://orcid.org/0000-0001-5657-2137
  • Melissa Sobral Pinheiro Universidade Federal Rural da Amazônia
  • Raimundo Silva Júnior Universidade Federal Rural da Amazônia

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e18631

Keywords:

university library, information resource, information tecnology

Abstract

The study focuses on crisis management and the lessons learned by the Library Network of the Federal Rural University of the Amazon during the pandemic. Through a case study and questionnaires, it examines the practices adopted by librarians to identify collaborative activities implemented during the COVID-19 crisis. Analyzes the role of the manager and the librarian, exploring management practices in the university library system and reflecting on changes to library services during this challenging period. The results indicate (i) that the library had a contingency plan, but it was not adapting to the Covid-19 Pandemic crisis; (ii) lessons learned include the ability to innovate, maintain continuing education and quickly adapt to changes; (iii) high level of agreement regarding the need to adapt library services to the new normal, train staff and develop and implement new services. It concludes that management tools and information and communication technologies are essential for libraries in times of crisis, to maintain processes, products and services.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielly Oliveira Inomata, Universidade Federal do Amazonas

Doutora e Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina, e Especialista em Planejamento e Gerenciamento e Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Amazonas. Professora da Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal do Amazonas.

Melissa Sobral Pinheiro, Universidade Federal Rural da Amazônia

Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Pará, Especialista em Docência do Ensino Superior pela Universidade Castelo Branco, e Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará. Bibliotecária-documentalista na Universidade Federal Rural da Amazônia.

Raimundo Silva Júnior, Universidade Federal Rural da Amazônia

Mestre em Ciência da Informação e Graduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará. Bibliotecário da Universidade Federal Rural da Amazônia.

References

ASIAN PRODUCTIVITY ORGANIZATION (APO). APO Knowledge Management Tools and Techniques Manual. Tokyo: APO, [2010]. Disponível em: https://www.apo-tokyo.org/wp-content/uploads/2020/02/KM-Tools-and-Techniques-Manual.pdf. Acesso em: 29 mar. 2024.

CALDAS, R. F.; SILVA, R. C. Hibridez em tempos de pandemia: como as tecnologias aproximam as bibliotecas da tecnologia, Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.16, n.2, dez. 2020. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5352/5107. Acesso em: 3 dez. 2023.

DAMASCENO JÚNIOR, José Benedito; CHAVES, Marcirio Silveira. Explorando o uso do modelo target: a gestão de lições aprendidas na área de projetos em uma instituição governamental de saúde pública. Revista Alcance, Biguaçu, v. 24, n.1, p.147-160. 2017.

EKEN, Gorkem; BILGIN, Gozde; DIKMEN, Irem; BIRGONUL, M Talat. A lessons-learned tool for organizational learning in construction. Automation in Construction, New York, v. 110, n. September 2019, p. 102977, 2020.

GALHARDO, Gabriela Dias Bonadirman; CUNHA, Pedro Henrique Braz. Um panorama da atual situação do gerenciamento de lições aprendidas. Revista Boletim do Gerenciamento, São Paulo, n.3, 2021, p.11-24.

GASPARINI, Z. A.; CASONI, C. L.; ALCARÁ, A. R.; CASONI, C. L.; ALCARÁ, A. R. Ações das bibliotecas universitárias de londrina na pandemia covid-19 e sua contribuição para a competência em informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 17 n. 2, 2021. Dossiê V Seminário de Competência em Informação, p. 1-20. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/216600.Acesso em: 12 dez. 2023.

INOMATA, D. O.; BARBALHO, C. R. S. Crisis Management in Brazilian Libraries: Management Lessons Learned from the Pandemic of the Novel Coronavirus. In: Van Kampen-Breit, Doris. (org.). Managing Crises in the Academic Library Past, Present, and Future. 1. ed.Chicago: ALA, 2023, v. 1, p. 199-212.

KERN, L. M. A biblioteca universitária e a pandemia do novo coronavírus: reflexões e propositivas, REVIU – Revista Informação e Universidade, São Paulo, v.2, n.esp., Dossiê Covid-19, jul.dez. 2020. P. 1-21. Disponível Em:

http://reviu.febab.org.br/index.php/reviu/article/view/30. Acesso em: 15 nov. 2023.

KOOS, Jessica A.; SCHEINFELD, Laurel; LARSON, Christopher. Pandemic-proofing your library: disaster response and lessons learned from COVID-19. Medical reference services quarterly, v. 40, n. 1, p. 67-78, 2021.

MARTINS, Robson Dias; SIMÕES, Kátia de Oliveira; FERREIRA, Camila Belo Tavares. Captação de recursos para projetos desenvolvidos pelo Núcleo de Sistema Integrado de Bibliotecas–NSIB do INCA: Lições aprendidas. In: CONFERENCIA INTERNACIONAL DE BIBLIOTECAS Y REPOSITORIOS DIGITALES, 10., 2021, [S. l.]. Anais [...] [S. l.], BIREDIAL-ISTEC,2021.

McClory, Sue; READ, Martin, LABIB. Ashraf. Conceptualising the lessons-learned process in project management: Towards a triple-loop learning framework. International Journal of Project Management, New York, v. 34, n. 7, p.1123-1137, 2016.

MELO, Elisete de Souza; ALMEIDA, Mariza Costa. Comunidades de prática e suas características: um estudo na Rede de Bibliotecas e Centros de Informação em Arte no Estado do Rio de Janeiro. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa. Anais […] João Pessoa: PPGCI/UFPB, 2015.

MUNIP, Lana et al. Lessons learned: a meta-synthesis examining library spaces, services and resources during COVID-19. Library management, v. 43, n. 1/2, p. 80-92, 2022.

ROCHA, C. F. D. S. Mediação de leitura em tempos de pandemia: relato de experiência do projeto resiliência literária na biblioteca da UTFPR. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, Brasília, n. 2, v. 18, p. 1-15, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/202610. Acesso em: 12 dez. 2023.

SALA, Fabiana et al. Bibliotecas universitárias em um cenário de crise: mediação da informação nas redes sociais durante a pandemia de Covid-19. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 10-32, 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/43933/161680. Acesso em: 12 dez. 2023.

SANCHES, Tatiana; MELO, Luiza Baptista. Serviços à distância nas bibliotecas do ensino superior: lições aprendidas no contexto pandémico. In: CONGRESSO NACIONAL DE BIBLIOTECÁRIOS, ARQUIVISTAS E DOCUMENTALISTAS, 14., 2023, Lisboa. Atas [...] Lisboa, 2023. p. 1-10.

SHARPE, Paul A. Circulating laptops: Lessons learned in an academic library. Journal of Access Services, v. 6, n. 3, p. 337-345, 2009.

SHIN, Nancy et al. Academic library instruction in the time of a COVID-19 pandemic–lessons learned. Journal of Web Librarianship, v. 16, n. 1, p. 1-30, 2022.

SOUSA, R. G.; CARVALHO, A. C. G. Ações remotas dos bibliotecários do sistema integrado de bibliotecas da ufpi (sibi-ufpi) em tempos de distanciamento social decorrente da pandemia de covid-19. Revista Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, n. 3, v. 8, p. 132-154, 2022. Disponivel em: https://brapci.inf.br/#/v/218648. Acesso em: 12 dez. 2023.

SOUZA, E. G.; MAZZETO, A. C. E. Covid-19: ações de competência em informação. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 8, n. esp., p. 160-180. Disponível em: https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90920.160-180. Acesso em: 12 dez. 2023.

TANUS, G. F. de S.C.; SANCHEZ-TARRAGÓ, N. Atuação e desafios das bibliotecas universitárias brasileiras durante a pandemia de Covid-19, Revista Cubana de Información em Ciencias de la Salud, Havana, v. 31, n. 3, 2020. p.1-21. Disponível em: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132020000300009&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 12 dez. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DA AMAZÔNIA. Plano de retomada gradual do serviço de referência presencial. Belém: REDETECA/UFRA, 2021. Disponível em: https://capanema.ufra.edu.br/biblioteca/images/pdfs/Plano_de_retomada_-_Refer%C3%AAncia_-_REDETECA.pdf. Acesso em: 02 dez. 2023.

VIDARTE, V. C. D.; VELASCO, S. C. D. V. Bibliotecas universitárias: uso de estratégias comunicacionais de combate à desinformação no contexto da pandemia covid-19. Biblioteca Escolar em Revista, n. 2, v. 7, p. 163-175, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/184172. Acesso em: 12 dez. 2023.

WEISSMANN, L. Multiculturalidade, transculturalidade, interculturalidade. Construção psicopedagógica, v. 26, n. 27, p. 21-36, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cp/v26n27/04.pdf. Acesso em: 12 dez. 2023.

WELLICHAN, D. da S. P.; ROCHA, E. S. S. As bibliotecas diante de uma pandemia: atuação e planejamento devido a COVID-19, Revista ACB, Florianópolis, v. 25, n. 3, p. 493-508, ago./dez. 2020. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1700. Acesso em: 12 dez. 2023.

Published

2024-12-26

How to Cite

Inomata, D. O., Pinheiro, M. S., & Silva Júnior, R. (2024). Crisis management at Ufra libraries: lessons learned during the pandemic. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e18631. https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e18631

Issue

Section

Artigos | Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.