Development and evaluation cases for teaching reaction mechanism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p816-841

Keywords:

Carbonyl compounds, Cases, University Education

Abstract

Cases are narratives used to teach and to bring the content closer to the students' daily life or professional situations, giving them an active role in learning and greater ability to solve problems. In this perspective, the objective of this work was to develop cases about mechanisms of carbonyl compounds, for use in graduation. Books and articles inspired the themes to compose the cases that were evaluated by university teachers, through a questionnaire. The results showed that the selected themes were effective to creating narratives and relating them to chemical reactions. The teachers mentioned that they are interested in applying the cases in their classes and that they realized the importance of this method to promote autonomy, contextualization and to place students at the center of the teaching and learning process. However, they did not fail to reflect that the implementation of the cases requires time, teaching ability and students receptivity, for it to be effective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kellyn Maria Nebesnik, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

Graduada em Química pela Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO. Mestre em Química pela Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO.

Elisa Aguayo da Rosa, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

Graduada em Química pela Universidade de São Paulo – USP - São Carlos -S.P. Mestre em Ensino de Ciências (Modalidade Química) pela Universidade de São Paulo – USP - São Paulo. Doutora em Química pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Atualmente é professora associada da Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO.

References

AZEVÊDO, L. C. de; REIS, M. M.; SILVA, L. A. da; ANDRADE, J. B. Efeito da presença e concentração de compostos carbonílicos na qualidade de vinhos. Química Nova, v. 30, n. 8, p. 1968, 2007

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. de. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico do Senac, v. 39, n. 2, p. 48-67, 2013.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979. 225 p.

BENNETT, N.; CORNELY, K. Thalidomide makes a comeback: a case discussion exercise that integrates biochemistry and organic chemistry. Journal of Chemical Education, v. 78, n. 6, p. 759, 2001.

BOUD, D.; FELETTI, G. Changing problem-based learning: Introduction to the second edition. In: –––––– The challenge of problem-based learning. Londres: Kogan Page, 2 ed. p. 1-14, 1997

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara De Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Química. Resolução CNE/CES 1.303/2001. Diário Oficial da União, 2001.

BRUICE, P. Y. Química Orgânica. 4. ed. v.2. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

CAMPBELL, M.; POWERS, T. M.; ZHENG, S. Teaching with the case study method to promote active learning in a small molecule crystallography course for chemistry students. Journal of Chemical Education, v. 93, n. 2, p. 270-274, 2016.

CARVALHO, A. M. P. de. O Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneita Thomson Learning Editores, 2004.

CHIAVENATO, I. Princípios da administração: o essencial em teoria geral da administração. 2. ed. São Paulo: Editora Manole, 2006.

CHOWDHURY, M. A. Incorporating a soap industry case study to motivate and engage students in the chemistry of daily life. Journal of Chemical Education, v. 90, n. 7, p. 866-872, 2013.

CLIFF, W. H.; CURTIN, L. N. The directed case method. Journal of College Science Teaching, v. 30, n. 1, p. 64-66, 2000.

CLISSOLD, S. P. Paracetamol e fenacetina. Drogas, v. 32, n. 4, p. 46-59, 1986.

DA SILVA, J. A. O sujeito psicológico e o tempo da aprendizagem. Cadernos de Educação| FaE/PPGE/UFPel| Pelotas, v. 32, p. 229-250, 2009.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.

FREIRE, M. S.; SILVA, M. G. L. Vivenciando a estratégia de resolução de problemas: dificuldades de futuros professores de química. Educação Química, v. 25, n. 1, p.30-34, 2014.

FREITAS, R. A. M. da M. Ensino por problemas: uma abordagem para o desenvolvimento do aluno. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 2, p. 403-418, 2012.

GRUPO DE PESQUISA EM ENSINO DE QUÍMICA DO IQSC. Casos Investigativos. Disponível em: < http://www.gpeqsc.com.br/>. Acesso em 30 jun. 2019.

HERREID, C. F. Sorting potatoes for Miss Bonner. Journal of college science teaching, v. 27, n. 4, p. 236-239, 1998.

HERREID, C. F. Can case studies be used to teach critical thinking? Journal of College Science Teaching, v. 33, n. 6, p. 12-14, 2004.

HERREID, C. F. Using Case Studies to Teach Science. Education: Classroom Methodology. American Institute of Biological Sciences, 2005.

HERREID, C. F. Start with a story: The case study method of teaching college science. NSTA press, 2007.

LEITE, L.; AFONSO, A. Aprendizagem baseada na resolução de problemas. Características, organização e supervisão. Boletín das Ciencias, 48, 253-260, 2001.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 23. ed. São Paulo: Loyola, 2009.

MARIN, M. J. S.; LIMA, E. F. G.; PAVIOTTI, A. B.; MATSUYAMA, D. T.; SILVA, L. K. D.; GONZALEZ, C.; DRUZIAN, S.; ILIAS, M. Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das metodologias ativas de aprendizagem, Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 1, p. 13-20, 2010.

MASSENA, E. P.; GUZZI FILHO, N. J.; SÁ, L. P. Produção de casos para o ensino de Química: uma experiência na formação inicial de professores. Química Nova, v. 36, n. 7, p. 1066-1072, 2013.

MESQUITA, S. K. da C.; MENESES, R. M. V.; RAMOS, D. K. R. Metodologias ativas de ensino/aprendizagem: dificuldades de docentes de um curso de enfermagem. Trabalho, Educação e Saúde, v. 14, n. 2, p. 473-486, 2016.

MORESI, E. et al. Metodologia da pesquisa. Brasília: Universidade Católica de Brasília, v. 108, p. 24, 2003.

NICOLINE, A. Qual será o futuro das fábricas de administradores? Revista de Administração de Empresas, v. 43, n. 2, p. 44-54, 2003.

PÁDUA, E. M. M. Metodologia de pesquisa: Abordagem teórico-prática. Campinas-SP: Papirus, 1997.

PASSOS, K. dos. Estudo de Casos sobre a química dos carboidratos: contribuições para a formação profissional dos estudantes de química da UFRGS. XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química, 2016.

PÉREZ, D. G. Contribución de la historia y de la filosofía de las ciencias al desarrollo de un modelo de enseñanza/aprendizaje como investigación. Enseñanza de las Ciencias, v. 11, n. 2, p. 197-212, 1993.

PERRENOUD, P. A formação dos professores no século XXI. In: PERRENOUD, P. et al. As competências para ensinar no século XXI: A formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 11-34.

RINGAN, N. S.; GRAYSON, L. Molecular Modelling in the Undergraduate Chemistry Curriculum: The Use of beta-Lactams as a Case Study. Journal of chemical education, v. 71, n. 10, p. 856, 1994.

SÁ, L. P. A argumentação no ensino superior de química: investigando uma atividade fundamentada em estudos de casos. 153 f. Dissertação (Mestrado em Química Analítica) - Instituto de Química de São Carlos, São Carlos, 2006.

SÁ, L. P.; FRANCISCO C. A.; QUEIROZ S. L. Estudos de caso em química. Química Nova, v. 30, n. 3, p. 731, 2007.

SÁ, L. P.; KASSEBOEHMER, A. C.; QUEIROZ, S. L. Casos investigativos de caráter sociocientífico: aplicação no ensino superior de Química. Educación Química, v. 24, p. 522-528, 2013.

SÁ, L. P.; QUEIROZ, S. L. Estudo de casos no ensino de química. Campinas: Editora Átomo, 2010.

SAVIANI, D. Interlocuções pedagógicas: conversas com Paulo Freire e Adriano Nogueira e 30 entrevistas sobre educação. São Paulo: Autores Associados, 2010.

SCHABER, P. M. et al. Juicing the juice: A laboratory-based case study for an instrumental analytical chemistry course. Journal of Chemical Education, v. 88, n. 4, p. 496-498, 2011.

SILVA, S. F.; NÚÑEZ, I. B. O ensino por problemas e trabalho experimental dos estudantes-reflexões teórico-metodológicas. Química Nova, v. 25, n. 6/B, p. 1197-1203, 2002.

SOUZA, S. C. de; DOURADO, L. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos, v. 5, p. 182-200, 2015.

TÄRNVIK, A. The multiple-case method. Journal of College Science Teaching, v. 32, n. 2, p. 94-97, 2002.

VOLHARDT, P.; SCHORE, N. Química Orgânica: estrutura e função. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.

WARTHA, E. J.; LEMOS, M. M. Abordagens investigativas no ensino de Química: limites e possibilidades. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 12, n. 24, p. 5-13, 2016.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2021-11-30

How to Cite

NEBESNIK, Kellyn Maria; DA ROSA, Elisa Aguayo. Development and evaluation cases for teaching reaction mechanism. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 816–841, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p816-841. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11299. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 39 40 

You may also start an advanced similarity search for this article.