Relation between theory and pedagogical practice

old dilemma that is still present in teachers training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp380-391

Keywords:

Teachers training, Relation between theory and practice, Pedagogical practice

Abstract

The present work aims to present some aspects that cross the relationship between theory and practice, in teacher training, an old dilemma and still present in this context. It is a theoretical study, based on the following references: about teachers training (GATTI, 2000; 2013; 2014; 2017; 2019; PIMENTA, 1999; 2001, NÓVOA 1992; 1995; 2009) and pedagogical practice (LIBÂNEO, 2005; TARDIFF, 2002; CRUSOÉ, 2014; ALARCÃO, 2001). The results indicated for a training that must consider: a) A feedback between the academic and professional fields; b) As subjectivities, beliefs and values that cross school practice and interfere in the pedagogical conduct of the professional teacher; c) As identities forged in the field of training and pedagogical practice.

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Author Biographies

Isamary Roberta Ferreira Cézar, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), é especialista em Psicopedagogia, Institucional, Clínica e Hospitalar. Atualmente trabalha como Coordenadora Pedagógica Geral da Educação Báisca e professora substituta do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG), nos cursos de ensino superior. Estuda prática pedagógica nos anos finais do ensino fundamental. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Curriculares (GEPPCE) e o Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação, Cultura e Saúde (GEPEECS).

Nilma Margarida de Castro Crusoé, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Professora Titular, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia. Doutora em educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), com Estágio Doutoral na Universidade de Coimbra, PT. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Praticas Curriculares e Educativas (GEPPCE), CNPq. Atua, principalmente, nos seguintes temas: Prática pedagógica; Prática educativa; Fenomenologia das Relações Sociais

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Published

2021-09-29

How to Cite

CÉZAR, Isamary Roberta Ferreira; CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro. Relation between theory and pedagogical practice: old dilemma that is still present in teachers training. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 380–391, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp380-391. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12057. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores e Práticas Pedagógicas: estratégias, inclusão e superações

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