A look at curricular and pedagogical changes

the perspective of school leaders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp446-470

Keywords:

Change, Teaching-Learning-Evaluation, Pedagogical leaders, Education

Abstract

Since 2017/2018, the Portuguese education system has undergone its third curricular reform. It is in this context that pedagogical leaders are invited to reflect, in the context of training, on the challenges to change and innovation. Based on the assumptions of learning and assessment theories, we develop the reflection on the need for pedagogical practices to be more consistent with social challenges. The research design is based on a qualitative approach, from the perspective of the interpretative phenomenological paradigm, using content analysis. As conclusions, we highlight that the challenges faced by schools are associated with motivation and the cooperative work, with directors referring to the importance of involving intermediate leaders in redefining the strategy and vision of the school. Thus, and despite the resistance that characterizes change processes, the advantages are clear if it is the construction of an inclusive and democratic school that we are talking about: more success and more inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADO, J.; COSTA, A. P.; CRUSOÉ, N. A técnica da análise de conteúdo. In: AMADO, J. (Ed.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. 3ª edição ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017.

AMIGUINHO, A. Viver a formação, construir a mudança. Lisboa: Educa/ICE, 1992.

ANDERSON, G. Mapping academic resistance in the managerial university. Organization, 15, n. 2, p. 251-270, 2008.

AZEVEDO, E. Ensino-Aprendizagem das equações algébricas através da resolução de problemas. 2002. Dissertação de mestrado - Disponível em: http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/brc/33004137031P7/2002/azevedo_eq_me_rcla.pdf.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 5ª edição ed. Lisboa: Edições 70, 2016.

BARROSO, J. Os liceus: Organização pedagógica e administração (1836 - 1960) - Vol. I. 1995. -, Fundação Calouste Gulbenkian e Junta Nacional de Investigação Científica e Tecnológica, Lisboa.

CADIMA, A.; GREGÓRIO, C.; PIRES, T. Diferenciação pedagógica no ensino básico: Alguns itinerários. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1997.

CANÁRIO, R. Aprendizagem, experiência e currículo. Ensinus, 13, p. 2-4, 1998.

CARVALHO, G. F. d. S.; MACEDO, M. d. S. A. N. Avaliação oficial: o que dizem os professores sobre o impacto na prática docente. Educação e Pesquisa, 37, n. 3, p. 549-564, 2011.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: Elementos para uma teoria. Tradução MAGNE, B. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

CONSELHO NACIONAL DA EDUCAÇÃO. Estado da Educação 2016. Lisboa: Conselho Nacional da Educação 2016.

CONSELHO NACIONAL DA EDUCAÇÃO. Estado da Educação 2017. Lisboa: Conselho Nacional da Educação 2017.

CORTESÃO, L. Professor: produtor e/ou tradutor de conhecimentos? trabalhando no contexto do arco-íris sociocultural da sala de aula. Educ. Real. [online], 37, n. 3, p. 719-735, 2012.

COSME, A. Ser professor: A acção docente como uma acção de interlocução qualificada. Porto: LivPsic, 2009.

COSME, A.; FERREIRA, D.; FERNANDES, J. G.; NEVES, L. Projeto de autonomia e flexibilidade curricular: Estudo avaliativo da experiência pedagógica desenvolvida em 2017/2018 ao abrigo do despacho Nº 5908 / 2017. Lisboa: Direção Geral de Educação, 2018.

COSME, A.; TRINDADE, R. Organização e gestão do trabalho pedagógico: perspetivas, questões, desafios e respostas. Porto: Mais Leituras Editora, 2013.

CRONBACH, L. How can instruction be adapted to individual differences? In: GAGNÉ, R. M. (Ed.). Learning and Individual Differences. Columbus, Ohio: Merrill, 1967.

Decreto-Lei n.º 127/2015, de 7 de julho. Ministério da Educação, pp.

Decreto-Lei nº 54/2018. Diário da República, de 6 de julho, pp. 2918 - 2928.

Decreto-Lei nº 55/2018. Diário da República, de 6 de julho, pp. 2928 - 2943.

Despacho n.º 5908/2017. Diário da República, de 5 de julho, pp. 13881 - 13890.

FERREIRA, D. A escola pública portuguesa: as crianças em acolhimento residencial e os caminhos da inclusão. Orientador: COSME, A. 2020. (Doutoramento) - Ciências da Educação, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto. (2020)

FERNANDES, D. Avaliação das Aprendizagens: Reflectir, Agir e Transformar. In: EVENTOS, I. F. C. e. (Ed.). Livro do 3.º Congresso Internacional Sobre Avaliação na Educação. Curitiba: Futuro Eventos, 2005. p. 65-78.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. 4ª ed ed. São Paulo: Cortez Editora, 2000a.

FREIRE, P. A importância do Ato de Ler - em três escritos que se completam. São Paulo: Cortez Editora, 2000b.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 53º ed ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016a.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 60ª ed ed. São Paulo: Paz & Terra, 2016b.

LIMA, L. O Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática através da Resolução de Problemas: intencionalidades, ações e reflexões dos docentes. Orientador: COSME, A. 2020. (Doutoramento) - Ciências da Educação, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto.

LIMA, L.; COSME, A. Desafios da formação de professores num contexto de mudança paradigmática na Educação. Revista Intersaberes, 13, n. 28, p. 65 - 76, 2018.

MARTINS, G. d. O.; GOMES, C.; BROCARDO, J.; PEDROSO, J. et al. Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação, DGE 2017.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Aprendizagens essenciais. 1º ano, Matemática. 2018.

MULHOLLAND, K. Workplace resistance in an Irish call centre: slammin’, scammin’ smokin’ an’ leavin’. Work, Employment and Society, 18, n. 4, p. 709 - 724, 2004.

NÓVOA, A. Os professores na virada do milênio: Do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, p. 11-20, 1999.

NÓVOA, A. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002. 9728036485.

PERRENOUD, P. La Fabrication de l’Excellence Scolaire dans l’EnseignementPrimaire: du curriculum aux pratiques d’évaluation. Genebra: Droz, 1984.

PERRENOUD, P. A Pedagogia na Escola das Diferenças: Fragmentos de uma sociologia do fracasso. Porto Alegre: Artmed, 2001.

PERRENOUD, P. Os Ciclos de Aprendizagem: Um caminho para combater o fracasso escolar. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PRASAD, A.; PRASAD, P. Willing to resist? The discursive production in of local workplace opposition. Studies in Cultures, Organizations and Societies, 7, n. 1, p. 105-125, 2001.

ROLDÃO, M. D. C.,; ALMEIDA, S. Gestão curricular. Ministério da Educação. Lisboa: Direção-Geral da Educação, 2018.

SANTOS, B. d. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez Editora, 1995.

STAKE, R. A Arte da Investigação com Estudos de Caso. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2012.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2007.

TOMLINSON, C. A. Diferenciação pedagógica e diversidade: Ensino de alunos em turmas com diferentes níveis de capacidades. Porto: Porto Editora, 2008. 9720345187.

TOMLINSON, C. A.; ALLAN, S. D. Liderar projectos de diferenciação pedagógica. Tradução ALVES, F. F. Lisboa: Edições ASA, 2002. 9724127435.

TRINDADE, R.; COSME, A. Educar e Aprender na Escola - Questões, desafios e respostas pedagógicas. Vila Nova de Gaia: Fundação Manoel Leão, 2010.

VYGOTSKY, L. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

Published

2021-09-29

How to Cite

FERREIRA, Daniela; LIMA, Louise; COSME, Ariana. A look at curricular and pedagogical changes: the perspective of school leaders. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 446–470, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp446-470. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12095. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores e Práticas Pedagógicas: estratégias, inclusão e superações

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.