The integration of TDIC in teaching portuguese language

Authors

  • Denson Andre Pereira da Silva Sobral UFAL

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp298-321

Keywords:

Integration, TDIC, Teaching, Portuguese language

Abstract

This article analyzes how TDIC are being integrated into the teaching of Portuguese in public schools in the State of Sergipe. To this end, it was selected, through the website of the Institutional Repository of the Professional Master of Modern Languages (PROFLETRAS) of the Federal University of Sergipe (RI-UFS), a corpus composed of dissertations defended in the period between the years 2015 to 2019. The data were analyzed based on the studies of Presky (2005), Lévy (2010) and Almeida and Valente (2011). The results show that the process of integrating TDIC in Portuguese language classes is still slow and isolated, since the actions taken by teachers in schools do not go through the articulation between TDIC, curriculum, school management and public policies. In addition, the integration of TDIC in the teaching of the mother language runs the risk of ending up in the initiatives of the teachers who carry them out, in this case, of teachers in training at the master's level, since most of them cannot be applied in other school institutions in Brazil, since it do not observe all the specificities and demands of the different educational realities of Brazilian schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. E. B. Integração de currículo e tecnologias: a emergência de web currículo. Anais do XV Endipe – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Editora Paulus, 2011.

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Revista Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.pdf. Acesso em 3 nov. 2013.

ALMEIDA, M. E. B.; BERTONCELLO, L. Integração das tecnologias de informação e comunicação na educação: novos desafios e possibilidades para o desenvolvimento do currículo. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/6489_4005.pdf. Acesso em: 12 jan. 2014.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12657%3Aparametros-curriculares-nacionais-5o-a-8o-series&catid=195%3Aseb-educacao-basica&Itemid=859. Acesso em: 23 dez. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. RESOLUÇÃO nº: 4, de 13 de jul de 2010. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?Itemid=866&id=14906&option=com_content&view=article. Acesso em: 23 dez. 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12657%3Aparametros-curriculares-nacionais-5o-a-8o-series&catid=195%3Aseb-educacao-basica&Itemid=859. Acesso em: 23 dez. 2013.

FERNANDES, J. R. Tecnologias na educação e Currículo integrado: convergências e contribuições. In: ALMEIDA, M.E. B (coord.). Formação de Educadores da Secretaria de Educação do Município de São Bernardo do Campo. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2013.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Editora 34, 2010.

MORAES, M. C. Informática educativa no Brasil: uma história vivida, algumas lições aprendidas. Revista Brasileira de Informática na Educação, Florianópolis, v. 01, p. 19-44, 1997.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, MCB University Press, v. 9, n.5, October 2001. Disponível em: https://goo.gl/ikp04j Acesso em 05 mar. 2018.

SANDHOLTZ, J. H.; RINGSTAFF, C; DWYER, D. C. Ensinando com tecnologia: criando salas de aula centradas nos alunos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

SANTOS, E. O Currículo multirreferencial: outros espaços tempos para a educação online. Revista Salto para o futuro. Cibercultura: o que muda na educação. Ano XXI Boletim 03 - Abril 2010. Disponível em: http://tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/212448cibercultura.pdf. Acesso em 17 de Agos. 2018.

SANTOS, E. A mobilidade cibercultural: cotidianos na interface educação e comunicação. Em Aberto, v. 28, n. 94, 2015.

Published

2021-09-29

How to Cite

PEREIRA DA SILVA SOBRAL, Denson Andre. The integration of TDIC in teaching portuguese language. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 298–321, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp298-321. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12322. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores e Práticas Pedagógicas: estratégias, inclusão e superações

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.