Through the name

Enzo Catarsi's propositions for children from 0 to 3 years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp445-467

Keywords:

Care/Education, Children, Kindergarten, Enzo Catarsi, Approccio toscano

Abstract

This study focuses on tracking traces left by Enzo Catarsi, in his work, related to the education of children, especially the very young ones. Because it is about clues evidenced by the name thread, this text dialogues with historians such as Carlo Ginzburg, in the sense of understanding the name as what distinguishes the individual within the society in which he lives, which carries meanings, which is not neutral and, according to the trajectory of each one, it translates social relationships, expresses traditions and can indicate lived practices. Going through Catarsi's propositions for the education of children aged 0 to 3 years is to identify an echo in Italian and international studies, which points to him as a specialist in services for the provision of childhood education and as a scholar of pedagogy and family support programs. Therefore, it is presented as a central scope to explain the pedagogical and curricular propositions woven by Catarsi, exploring and dialoguing with important issues for the author, such as the dimension of care; the participation of the family in the educational institution; the weaving between art, literature and children's expressiveness; the “approccio toscano”; the training processes and teacher professionalization.

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Author Biographies

Catarina Moro, Universidade federal do Paraná

Professora Associada na Universidade Federal do Paraná junto ao Departamento de Teoria e Prática de Ensino e ao Programa de Pós-Graduação em Educação - Linha de Pesquisa: Educação: Diversidade, Diferença e Desigualdade Social, é pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE) na mesma Universidade. Coordena o Projeto de Extensão Educação Infantil: saberes e políticas em debate e a Revista Virtual de Educação Infantil - REVIREI. Foi Coordenadora do Curso de Especialização (lato-sensu) em Docência na Educação Infantil. É Bacharel e Licenciada em Psicologia, Especialista em Educação Infantil, Mestre em Psicologia da Infância e da Adolescência e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Entre 2015 e 2016 esteve vinculada ao Programa de Pós-Doutorado no Exterior pela CAPES, sob orientação de Anna Bondioli e Donatella Savio, no Dipartimento di Studi Umanistici, da Università Degli Studi di Pavia. Atua principalmente nos seguintes temas: práticas educativas para/com a pequena infância, avaliação de contexto e políticas públicas em educação infantil.

Gizele Souza, Universidade Federal do Paraná

Professora do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná e do Programa de Pós-Graduação em Educação na Linha de História e Historiografia da Educação. É coordenadora do NEPIE – Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil, na mesma Universidade. Atua principalmente nos seguintes temas: história da infância, história da educação, cultura escolar e cultura material escolar, avaliação de contexto e políticas públicas em educação infantil.

Etienne Baldez, Universidade de Brasilia

Etienne Baldez - Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB), integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre os Estudos Sociais da Infância (GEPESI/UnB) e do Grupo de Pesquisa em História e Historiografia da Educação da Universidade de Brasília (GRUPHE-UnB). Atua como coordenadora do curso de Pedagogia EaD da Universidade de Brasília e como coordenadora do Centro de Educação e Memória da Faculdade de Educação (CEDUC/FE/UnB).

Franciele Ferreira França, Universidade de São Paulo - FAPESP

Pós-Doutoranda USP/FAPESP (2021). Doutora (2019) e Mestra (2014) em Educação pela UFPR. Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Infância e Educação Infantil - NEPIE/UFPR.

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Published

2022-06-10

How to Cite

MORO, Catarina; SOUZA, Gizele; BALDEZ, Etienne; FRANÇA, Franciele Ferreira. Through the name: Enzo Catarsi’s propositions for children from 0 to 3 years. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 445–467, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp445-467. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12637. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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