Curriculum fabulations

weavings between decolonialities and childhood as a place of infinite

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp176-189

Keywords:

Decolonization, Childhood, Curriculum, Literature

Abstract

The inventive potential, in Gilles Deleuze's thought, resides in the intertwining of arts, science and philosophy to create concepts. Concepts are, in turn, the philosopher's tools for solving problems. In this article, our objective is to operate on conceptual singularities to discuss conceptions of childhood from the decolonizing paradigm, refuting the colonizing pedagogical grammar. Therefore, we articulate elements of the arts, through literary experiments - rhizomatically - with the conceptual tools of science and philosophy, to guide the construction of a childhood weaving that can inhabit the plane of immanence of the infinite. In this context, we question the fabulation of a childhood curriculum that encompasses its infinite.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olivia Pires Coelho, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Estudante de Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas na linha Linguagem e Arte em Educação (UNICAMP), Integrante do PHALA -Grupo de Pesquisa em Educação, Linguagem e Práticas Culturaise do CLIQUE -Grupo de Pesquisa em Linguagens, Currículo e Cotidiano de crianças pequenas e bebêsna Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Bolsista CAPES-DS.

Fabiana Oliveira Canavieira, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Professora do Departamento de Educação I da Universidade Federal do Maranhão (UFMA); Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas emDiversidades Socioculturais–GEPEDISC –Culturas Infantis do Programa de Pós-graduação da UNICAMP e do CLIQUE -Grupo de Pesquisa em Linguagens, Currículo e Cotidiano de crianças pequenas e bebês; Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Maranhão -FAPEMA.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BOSI, Alfredo. Dialética da Colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BRASIL, CNE, Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Parecer 20/09, aprovado em 11 de novembro de 2009. Brasília: CNE/CEB, 2009.

CANAVIEIRA, Fabiana O. “O fim quem dá são as crianças, e, às vezes, não tem fim”: concepções e práticas democráticas na Educação Infantil. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação – UFRGS: Porto Alegre, 2019.

CASTELLO, José. Apresentação: A palavra e a semente. In: COUTO, Mia. Poemas Escolhidos. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016, p. 11 – 22.

COUTO, Mia. Poemas Escolhidos. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

GOBBATO, Carolina. BARBOSA, Mª Carmen S. A artesania o diálogo e a cooperação: uma perspectiva para a didática na Educação Infantil. Poésis. Unisul: Tubarão, v.13, n.24, p. 350 – 365, Jul/Dez 2019.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LIEBEL, Manfred. Children Without Childhood? Against the Postcolonial Capture of Childhoods in the Global South. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/306081304 Acesso em 08 de out. de 2020.

MANKELL, HENNING. Comédia Infantil. São Paulo: Marco Zero, 1998.

MIGNOLO, Walter D. Epistemic Disobedience, Independent Thought and De-Colonial Freedom. Theory, Culture & Society 2009 (SAGE, Los Angeles, London, New Delhi, and Singapore), Vol. 26(7–8): 1–23

OLIVEIRA, L. C. C. Deleuze e a literatura: o devir pelas linhas da escrita. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. 2010.

PELLEJERO, Eduardo. A postulação da realidade. Lisboa: Edições Vendaval, 2009. 197 p.

RODRIGUES, Kamila Katarzyna Krakowska. Na demanda da ideia de nação: as viagens pós-coloniais em Mário de Andrade e Mia Couto. Tese de Doutoramento. Faculdade de Letras: Universidade de Coimbra - Lisboa (Portugal), 2014.

SANTOS, Boaventura Sousa dos. A difícil democracia: reinventar as esquerdas. São Paulo: Boitempo. 2016

SANTOS, Boaventura Sousa dos. (et al.) Epistemologías del sur - Epistemologias do Sul. coordinación general de Maria Paula Meneses; Karina Andrea Bidaseca . 1ª ed . Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Coímbra: Centro de Estudos Sociais - CES, 2018. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181124092336/Epistemologias_del_sur_2018.pdf Acesso em 09 de out. 2020.

VIRURU, Radhika. The impact of postcolonial theory on early childhood education. Journal of Education, No. 35, 2005.

WALSH, C. Interculturalidad y (de) colonialidad: perspectivas críticas e políticas. in: congresso da association pour la recherche interculturele (aric) 2009. Florianópolis, UFSC. Anais eletrônicos. acesso em: jan. 2017.

Published

2022-06-10

How to Cite

COELHO, Olivia Pires; CANAVIEIRA, Fabiana Oliveira. Curriculum fabulations: weavings between decolonialities and childhood as a place of infinite. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 176–189, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp176-189. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12678. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.