Curriculum fabulations

weavings between decolonialities and childhood as a place of infinite

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp176-189

Keywords:

Decolonization, Childhood, Curriculum, Literature

Abstract

The inventive potential, in Gilles Deleuze's thought, resides in the intertwining of arts, science and philosophy to create concepts. Concepts are, in turn, the philosopher's tools for solving problems. In this article, our objective is to operate on conceptual singularities to discuss conceptions of childhood from the decolonizing paradigm, refuting the colonizing pedagogical grammar. Therefore, we articulate elements of the arts, through literary experiments - rhizomatically - with the conceptual tools of science and philosophy, to guide the construction of a childhood weaving that can inhabit the plane of immanence of the infinite. In this context, we question the fabulation of a childhood curriculum that encompasses its infinite.

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Author Biographies

Olivia Pires Coelho, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Estudante de Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas na linha Linguagem e Arte em Educação (UNICAMP), Integrante do PHALA -Grupo de Pesquisa em Educação, Linguagem e Práticas Culturaise do CLIQUE -Grupo de Pesquisa em Linguagens, Currículo e Cotidiano de crianças pequenas e bebêsna Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Bolsista CAPES-DS.

Fabiana Oliveira Canavieira, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Professora do Departamento de Educação I da Universidade Federal do Maranhão (UFMA); Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas emDiversidades Socioculturais–GEPEDISC –Culturas Infantis do Programa de Pós-graduação da UNICAMP e do CLIQUE -Grupo de Pesquisa em Linguagens, Currículo e Cotidiano de crianças pequenas e bebês; Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Maranhão -FAPEMA.

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Published

2022-06-10

How to Cite

COELHO, Olivia Pires; CANAVIEIRA, Fabiana Oliveira. Curriculum fabulations: weavings between decolonialities and childhood as a place of infinite. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 176–189, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp176-189. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12678. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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