Affectivity in the teaching-learning process

contributions from Henri Wallon’s theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp605-620

Keywords:

Affectiviness, Teaching-learning, Wallon

Abstract

This article discusses the contributions of affectivity to the relationship between educator and student as a possibility to obtain positive results in the teaching-learning process. The methodology used was qualitative bibliographic investigation, seeking, in addition to reflecting on the promotion of a favorable affective environment, to present the contributions of Henri Wallon's psychogenetics theory for the development of children in early childhood as a biological, psychological and social being. Therefore, it is supported by this psychogenetic theory, as it allows us to assume that the quality of these relationships greatly influences the learning outcomes of children, not only of systematized content, but also for life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciete de Cássia Souza Lima Bastos , Universidade do Estado da Bahia-UNEB

Doutora em Educação (PUC-Minas-2018) e mestra em Estudos Literários (UFMG-2010). Professora do curso de Licenciatura em Letras e do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), DCH-Campus VI- Caetité. Lidera o Grupo de Estudos e Pesquisas Culturas das Infâncias (GEPCI). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino e Formação Docente. Atua nos seguintes temas: literaturas, leitura e formação do leitor, cultura das infâncias, crianças negras em situação de vulnerabilidade, relações étnico raciais, Lei 10.639, currículo e feminismo.

References

ALMEIDA, L. R. Ser professor: um diálogo com Henri Wallon. In: MAHONEY A. A., ALMEIDA L. R. (orgs). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. 2ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

ALMEIDA, L. R. Wallon e a educação. In: MAHONEY A. A., ALMEIDA L.R. (orgs). Henri Wallon. Psicologia e educação. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

BOCK, A. M.; FURTADO O., TEIXEIRA M. de L. T. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. São Paulo: Saraiva: 2003.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1988. BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEF/COEDI, 2010.

DANTAS, H. A afetividade e a construção do sujeito na psicogenética de Wallon. In: LA TAILLE, Y de. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão / Yves de La Taille, Marta Kohl de Oliveira, Heloisa Dantas. São Paulo: Summus, 2016.

GRATIOT-ALFANDÉRY, H. Henri Wallon. Recife: Massangan, 2010.

MAHONEY, A. A. A Constituição da Pessoa: desenvolvimento e aprendizagem. In: MAHONEY A. A., ALMEIDA L. R. (orgs). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. 2 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

NASCIMENTO, M. L.B.P.A criança Concreta, Completa e Contextualizada: a Psicologia de Henri Wallon. In: CARRARA K. (Organizador). Introdução à Psicologia da Educação: seis abordagens. São Paul: Avercamp, 2004.

SAVIANI, D. O Plano de Desenvolvimento da Educação: Análise do Projeto do MEC,2007.Disponívelem:https://www.scielo.br/j/es/a/7pgYkYztK6ZyPny97zmQvWx/abstract/?lang=pt

WALLON, H. A evolução psicológica da criança. Trad. Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2022-06-10

How to Cite

SILVA, Dineuza Neves da; SOUZA LIMA BASTOS , Luciete de Cássia. Affectivity in the teaching-learning process: contributions from Henri Wallon’s theory. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 605–620, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp605-620. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12719. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.