Literature and babies teaching

reading and loving as childhood

Authors

  • Sandra Regina Simonis Richter Universidade de santa Cruz do Sul (Unisc)
  • Inara Moraes dos Santos Educação Infantil na rede privada de Porto Alegre

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp400-420

Keywords:

Literary reading, Vocalization, Early childhood education, Poetic imagination

Abstract

The essay addresses words’ pedagogical gesture in the interaction between adults, babies and young children in the early childhood school setting. It departs from an aloud literary reading experience with teachers from the municipal education system in a Rio Grande do Sul’s town to affirm the potency of vocality in the encounter with the lively word during the pedagogical formation, highlighting the aesthetic and poetic experience of meanings production that escape the order of analysis when speaking of the body's language that lives and experience the world with its resonances and imagetic repercussions. Bachelard and Zumthor’s phenomenologies supports the methodological option for the essay form to retain the lived experience from the written memory at each literary reading encounter with young children’s teachers. The aloud literary reading experience contributes to reflect the educational relevance of promoting imagination as a value in the early childhood school in which teaching assumes the possibility of provoking the action of imagining in playing with words and with literary images. Imagination as a value for early childhood schooling favors playful environments of listening to daydreams and bathed in language that can be offered to children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Regina Simonis Richter, Universidade de santa Cruz do Sul (Unisc)

Doutora em Educação, professora adjunta e pesquisadora do Departamento de Ciências, Humanidades e Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC, coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNISC, líder do grupo de pesquisa Estudos Poéticos: Educação e Linguagem (UNISC), pesquisadora do Grupo Peabiru: Educação Ameríndia e Interculturalidade (UFRGS/UNISC).

 

ORCID https://orcid.org/0000-0002-7902-5918

ID Lattes http://lattes.cnpq.br/8984188058707610

 

 

Inara Moraes dos Santos , Educação Infantil na rede privada de Porto Alegre

Inara Moraes dos Santos, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Bacharel em Comunicação Social - UNISC. Mestra em Educação- UNISC. Especialista em Educação Infantil - Universidade do Vale do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Escritora de livros para crianças, pesquisadora do grupo Estudos Poéticos: Educação e Linguagem UNISC/CNPq. 

ID Lattes: 4471810566898063

 

References

AGAMBEN, Giorgio. O fogo e o relato: ensaios sobre criação, escrita, arte e livros. Tradução de Andrea Santurbano, Patricia Peterle. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2018.

ARENDT, Hanna. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo. 9. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.

BACHELARD, Gaston. A água e o sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. Tradução de Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018.

BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. Tradução de Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

BACHELARD, Gaston. A terra e os devaneios da vontade: ensaio sobre a imaginação das forças. Tradução de Paulo Neves da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

BACHELARD, Gaston. A terra e os devaneios do repouso. Tradução Paulo Neves da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 1990a.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BACHELARD, Gaston. Os devaneios voltados para a infância. In: BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 1988. p. 93-137.

BACHELARD, Gaston. O direito de sonhar. Tradução de José Américo Motta Pessanha. São Paulo: DIFEL,1985.

BACHELARD, Gaston. Fragmentos de uma poética do fogo. Organização e notas de Suzanne Bachelard. São Paulo: Brasiliense, 1990b.

BAJARD, Élie. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. São Paulo: Cortez, 2014.

BÁRCENA, Fernando. El alma del lector: la educacíon como gesto literario. Bogotá: Babel Livros, 2012.

DELEUZE, Gilles. “O ato de criação”. Tradução de José Marcos Macedo. Folha de São Paulo, São Paulo, 27 jun. 1999. Caderno Mais!, p. 4-5.

FRONCKOWIAK, Ângela C. Com a palavra a palavra: escutar crianças e adultos em convívio poético. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

HILLMAN, James. O pensamento do coração e a alma do mundo. Tradução Gustavo Barcellos. Campinas: Verus, 2010.

JEAN, Georges. Bachelard, la infancia y la pedagogía. México: Fondo de Cultura Económica, 1989.

JEAN, Georges. Na escola da poesia. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

LARROSA, Jorge. Lenguaje y educación. Revista Brasileira de Educação [online], n. 16, p. 68-80, jan./abr. 2001.

MATURANA, Humberto. A ontologia da realidade. Organização de Cristina Magro, Miriam Graciano, Nelson Vaz. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1997.

NANCY, Jean-Luc. A la escucha. Buenos Aires: Amorrortu, 2007.

NANCY, Jean-Luc. El arte hoy. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros, 2014.

ORDINE, Nuccio. A utilidade do inútil: um manifesto. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

PARREIRAS, Ninfa. Do ventre ao colo, do som à literatura: livros para bebês e crianças. Belo Horizonte: RHJ, 2012.

PRADO, Adélia. Poesia reunida. 10. ed. São Paulo: Siciliano, 2001.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos. Indez. São Paulo: Global, 2004.

RICOEUR, Paul. O único e o singular.Tradução Maria Leonor F. R. Loureiro. – São Paulo: Editora UNESP; Belém, PA: Editora da Universidade Estadual do Pará, 2002.

RODARI, Gianni. Gramática da fantasia. Tradução de Antônio Negrini: São Paulo: Summus, 1982.

RICHTER, Sandra Regina Simonis. Educação, arte e infância: tensões filosóficas em torno do fenômeno poético. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 2, n. 2, p. 90-106, jul./dez 2016.

RICHTER, Sandra R.S.; LINO, Dulcimarta Lemos. estar à escuta: música e docência na educação infantil. childhood & philosophy, rio de janeiro, v. 15, out. 2019, pp. 01 – 24.

SANTOS, Inara Moraes. Literatura e formação docente na Educação Infantil: lendo e amando commo infância. Santa Cruz do Sul: UNISC, 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Santa Cruz do Sul, 2020.

ZUMTHOR, Paul. Presença da voz. In: ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Sonia Queiroz. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

Published

2022-06-10

How to Cite

RICHTER, Sandra Regina Simonis; SANTOS , Inara Moraes dos. Literature and babies teaching: reading and loving as childhood. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 400–420, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp400-420. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12800. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.