Individual and social identity and subjectivity in teaching
paths of epistemological reorientation
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p128-149Keywords:
Identity, Configuration of subjective sense, Teaching in higher educationAbstract
Teaching in higher education, as a field of study, is marked by a complex process that involves personal, professional and institutional dimensions. In this article, we seek to present the result of a research, at the doctoral level, dedicated to the study of the processes of construction of the teaching identity experienced by a group of doctoral students from PPGECEM/REAMEC and teachers from UFMT/Sinop. It consists of thinking about the exercise of teaching, in which teachers seek to integrate students in the construction of knowledge. The methodology involved autobiographical narratives, recorded audio and video, textualized for the production of monads of Benjamin inspiration.
Downloads
References
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989. (Obras Escolhidas I, vol. 1)
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. 13. ed. São Paulo: Brasiliense, 2011. (Obras Escolhidas I, vol. 1)
BENJAMIN, W. Reflexões sobre a Criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas cidades, 2002.
BENJAMIN, W. O narrador. In: BENJAMIN, W. O contador de histórias e outros textos. São Paulo: Hedra, 2020.
BOTIÁ, B. A. "¿De nobis ipsis silemus?": Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Mexicali, v. 4, n. 1, p. 1–26, 2002. Disponível em: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/49/91. Acesso em: 22 jun. 2014.
FURTADO, O. As dimensões subjetivas da realidade — uma discussão sobre a dicotomia entre a subjetividade e a objetividade no campo social. In: FURTADO, O.; GONZÁLEZ REY, F. L. (org.). Por uma Epistemologia da Subjetividade: Um Debate entre a Teoria Sócio-Histórica e a Teoria das Representações Sociais. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não-lugar da EF escolar. Cadernos de Formação RBCE, [s. l.], p. 9–24, set. 2009. Disponível em: http://cev.org.br/arquivo/biblioteca/4032828.pdf. Acesso em: 17 jul. 2021.
GONZÁLEZ REY, F. L. La Subjetividade: su Significación para la Ciência Psicológica. In: In: FURTADO, O.; GONZÁLEZ REY, F. L. (org.). Por uma Epistemologia da Subjetividade: Um Debate entre a Teoria Sócio-Histórica e a Teoria das Representações Sociais. (org.). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
GONZÁLEZ REY, F. L. O social na psicologia e a psicologia social: a emergência do sujeito. Petrópolis: Vozes, 2005.
GONZALEZ REY, F. L. As categorias de sentido, sentido pessoal e sentido subjetivo: sua evolução e diferenciação na teoria histórico-cultural. Psicologia da Educação, São Paulo, 24, p. 155–179, 1º sem. de 2007. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicoeduca/article/view/43267/28757. Acesso em: 23 jun. 2021.
GONZÁLEZ REY, F. L. Subjetividad social, sujeto e representaciones sociales. Perspectivas em Psicologia, Uberlândia, v. 4, n. 2, p. 225–243, 2008.
GONZÁLEZ REY, F. L. As configurações subjetivas do câncer: um estudo de casos em uma perspectiva construtivo-interpretativa. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, v. 30, n. 2, p. 328-345, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/Z59n8YsxNyxkT5ckRjNmS4P/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jun. 2021.
GUILARDI JÚNIOR, F. Docência no Ensino Superior: A construção de Identidade Docente em um curso de formação por área do conhecimento — Ciências Naturais e Matemática. 2017. 166 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) — Rede Amazônica para o Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2017.
ISAIA, S. M. de A. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: RISTOFF, D.; SEVEGNANI, P. (org.). Docência na educação superior: Brasília, 1º e 2 de dezembro de 2005. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006. p. 63–84. (Coleção Educação Superior em Debate, v. 5).
ISAIA, S. M. de A.; BOLZAN, D. P. V.; GIORDANI, E. M. Movimentos construtivos da docência superior: delineando possíveis ciclos de vida profissional docente. In: ANPED — REUNIÃO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 30., (GT8: Formação de Professores), 2007, Caxambu. (CD-ROM). Caxambu: ANPED, 7–10 out. 2007. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt08-3213-int.pdf. Acesso em: 23 jun. 2021.
MEDEIROS, A. M. S. de. Docência no ensino superior: dilemas contemporâneos. R. Faced, Salvador, n. 12, p. 71–87, jul./dez. 2007. Disponível em: https://revistas.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/2859/2027. Acesso em: 23 jun. 2021.
OLIVEIRA, A. C. G.; PETRUCCI-ROSA, M. I. Currículo e formação profissional: cenas do cotidiano de um Instituto de Pesquisa. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 30, nov. 2008. Disponível em: http://webeduc.mec.gov.br/portaldoprofessor/quimica/sbq/QNEsc30/09-PEQ-6408.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.
OTTE, G. Linha, choque e mônada — Tempo e espaço na obra tardia de Walter Benjamin. 1994. 285 f. Tese (Doutorado em Letras —Literatura Comparada) — Curso de Pós-Graduação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1994. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/tese_georgotte.pdf. Acesso em: 17 jul. 2021.
PETRUCCI-ROSA, M. I. Experiências interdisciplinares e formação de professore(a)s de disciplinas escolares: imagens de um currículo-diáspora. Pro-posições, Campinas, v. 18, n. 2, p. 51–65, maio/ago., 2007. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643544. Acesso em 22 jun. 2021.
PETRUCCI-ROSA, M. I. Políticas curriculares e identidades docentes disciplinares: a área de ciências da natureza e matemática no currículo do Ensino Médio do estado de São Paulo (2008-2011). Ciência e Educação, Bauru, v. 20, n. 4, p. 937–953, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/CnVSLh4Rm3kdZPrkCXRjcrN/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 22 jun. 2021.
PETRUCCI-ROSA, M. I.; ANSANELLO, R. T. Memórias e odores: experiências curriculares na formação docente. Revista Brasileira de Educação, [Rio de Janeiro], v. 13, n. 39, p. 565–599, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/LH9djQj8j5TnDGSFDjqMqSP/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 22 jun. 2021.
PETRUCCI-ROSA, M. I.; RAMOS, T. A.; CORRÊA. B. R.; ALMEIDA JÚNIOR, A. S. de. Narrativas e mônadas: potencialidades para uma outra compreensão de currículo. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 11, n. 1, p. 198–217, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss1articles/rosa-ramos-correa-junior.pdf>. Acesso em: 30 jul. 2014.
PRAIA, J. F.; CACHAPUZ, A. F. C.; GIL-PÉREZ, D. Problema, teoria e observação em ciência: para uma reorientação epistemológica da Educação em Ciência. Ciência & Educação, Bauru, v. 8, n. 1, p. 127–145, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cDFsLGkxHzRKqYXqXg7C7LM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 22 jun. 2021.
REIS, P. R. dos. As narrativas na formação de professores e na investigação em educação. Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente, SP, ano XIV, v. 15, n. 16, p. 17–34, jan./dez. 2008. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/174-671-1-PB.pdf. Acesso em 22 jun. 2021.
SILVA, M. P. Memórias de Professore(a)s sobre Sexualidade e o Currículo como Narrativa. 2007. 156 f. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/252119/1/Silva_MirianPacheco_D.pdf.
UFMT — UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO. Centro Universitário de Sinop. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura de Ciências Naturais e Matemática. Sinop (MT), 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).