Learning stories and daily life
narrativity composing the curriculum in/for early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp517-533Keywords:
Narrative Curriculum, Childhood education, NarrativityAbstract
This theoretical essay aims to weave considerations and reflections about early childhood education and curriculum. It is theoretically placed on the field of Childhood Pedagogy in dialogue with authors who contribute to problematize the curricular prescriptions for this stage of basic education. The concepts of Daily Life and Narrativity are approached as threads of discussion and pointed out as constitutive elements of a narrative curriculum for early childhood education. It ends with a brief discussion on Learning Stories as an evaluative practice that supports the articulation of both concepts at the composition of a narrative curriculum as a announcement for an education that values the children's knowledge, interests and learning experiences in school.
Downloads
References
BARBOSA, M. C. S. Tempo e Cotidiano – tempos para viver a infância Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v.31, n.61, p.213-222, nov. 2013.
BARBOSA, M. C. S.; RICHTER, S. R. S. Saberes e Conhecimentos que compõem o currículo de Bebês e Crianças Pequenas. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, v. 23, n. 49, p. 47-65, 9 nov. 2018.
BARBOSA, M. C. S.; VASCONCELOS, Q. A.; PECOITS, S. S. Reflexões sobre o direito de participação das crianças na proposta da base nacional comum curricular para a Educação Infantil. 2017.
BRASIL. Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Brasília: CNE/CEB, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a‐base.
BROUGÈRE, G. Sair da sombra: as aprendizagens cotidianas. In: BROUGÈRE, G; ULLMANN, A. (Orgs.). Aprender pela vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 2012. Introdução. p. 1 - 7.
BROUGÈRE, G. Uma teoria da aprendizagem adaptada: a aprendizagem como participação. In: BROGÈRE, G.; ULLMANN, A. (Orgs.). Aprender pela vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 2012. Cap. 21. p. 307‐320.
BRUNER, J. A construção narrativa da realidade. Critical Inquiry, v. 18(1), p. 1-21, 1991.
BRUNER, J. Realidade mental, mundos possíveis. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
BRUNER, J. Fabricando histórias: Direito, literatura, vida. São Paulo: Letra e Voz, 2014.
CARR, M. Assessment in Early Childhood Settings: Learning Stories. (Locais do Kindle 99). Edição do Kindle. 2001
CARR, M.; LEE, W. Learning Stories Pedagogic practices and provocations. London: 1st Edition, 2019.
CARVALHO, R. S.; FOCHI, P. S. O muro serve para separar os grandes dos pequenos: narrativas para pensar uma pedagogia do cotidiano na educação infantil. Textura, Canoas, v. 18, n. 36, p. 153-170, jan./abr. 2016.
CARVALHO, R. S.; FOCHI, P. S. Pedagogia do cotidiano: reivindicações do currículo para a formação de professores. IN: CARVALHO, R. S.; FOCHI, P. S. A pedagogia do cotidiano na (e da) educação infantil. Brasília: Em aberto, v. 30, n. 6, p. 23-42, set./dez. 2017.
CERTEAU, M.; GIARD, L.; MAYOL, P. A invenção do cotidiano: 2, morar, cozinhar. Petrópolis: Artes de Fazer, 1996.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1, Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.
DEWEY, J. Experiência e Educação. São Paulo: Editora Nacional, 1979.
FORMOSINHO, J.; MACHADO, J. O anónimo do século XX: a construção da pedagogia burocrática. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; KISHIMOTO, T.; PINAZZA, M. (Org.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. São Paulo: Artmed, 2007.
GOODSON, I. F. “Currículo, narrativa e o futuro social”. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 35, p.241‐252, mai./ago. 2007.
GOODSON, I. F. As políticas de currículo e de escolarização. Petrópolis: Vozes, 2008.
GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 2013.
PECOITS, S. S.; KREMER, C.; BARBOSA, M. C. S. Pedagogia(s) da Infância, pensamento freiriano e a busca de um projeto educativo democrático. Revista OLHARES, Guarulhos, v. 9, n. 3, p.269 – 285, nov. 2021.
OLIVEIRA, I. B. O currículo como construção cotidiana. Petrópolis, RJ: DP & Alii, Rio de Janeiro: FAPERJ, 2012.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J; KISHIMOTO, T. M.; PINAZZA, M. A. (Orgs.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
VASCONCELOS, Q. A.; PECOITS, S. S.; BARBOSA, M. C. S. Reflexões sobre o direito de participação das crianças na proposta da base nacional comum curricular para a educação infantil. Infâncias sul-americanas: crianças nas cidades, políticas e participação / Maria Leticia Nascimento, Marcia Aparecida Gobbi organizadoras. São Paulo: FEUSP, 2017. 1154 p.
VASCONCELOS, Q. A. O protagonismo das crianças como processo de aprendizagem, situado e contínuo, dos sujeitos na Escola de educação Infantil: princípios, abordagem e sustentação / Tese de doutorado. 2021. 206 f.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).