TERAPIA OCUPACIONAL E JUVENTUDES

AÇÕES DO NÚCLEO METUIA NA UNCISAL

Authors

  • Waldez Cavalcante Bezerra Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
  • Karoline Maria de Melo Ferreira Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
  • Rodrigo Gonçalves Lima Borges da Silva Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas

Keywords:

Extensão, Terapia Ocupacional, Assistência Social, Jovens

Abstract

This article seeks to report an experience of the Occupational Therapy course at the State University of Health Sciences of Alagoas that articulated extension, teaching and research from the actions of the extension project “Youth, support networks and citizenship: actions of social occupational therapy in contexts of vulnerability”. The activities described were carried out in the second half of 2019 with the young people of a dance group linked to the Service of Coexistence and Strengthening of Bonds of a Reference Center for Social Assistance in Maceió, being an experience located at the interface of Occupational Therapy with the Social Assistance area. Data and information were collected from notes in a field diary, consulting the extension project files and applying a questionnaire to the participants. The results are presented and discussed based on three thematic axes: Conflicting demands and articulation of resources and technologies in the social field; The centrality of dance in the lives of young people; Vulnerable youth and protagonism through dance. The results showed the possibilities of dance as a form of protagonism and sociocultural participation, highlighting the contributions of occupational therapy, based on the extension project, to work on these issues with young people in situations of social vulnerability. For the participating students, the project fostered theoretical and practical training in social occupational therapy, developing skills and competences for working in the social field, from the approximation with the field of practice, the critical understanding of reality and the proposition and experimentation of resources and technologies for intervention in social occupational therapy, in addition to the development of research in the same field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, M. F. Jovens de periferia e a arte de construir a si mesmo: experiências de amizade, dança e morte. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2015.

ANGROSINO, M. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BARROS, D. D. Terapia ocupacional social: o caminho se faz ao caminhar. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 90-97, 2004. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/13945 > Acesso em 21/09/21.

BARROS, D. D.; GHIRARDI, M. I. G.; LOPES, R. E. Terapia ocupacional social. Rev. Ter. Ocup. Univ. São Paulo, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 95-103, 2002. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/13903 > Acesso em 20/07/21

BRASIL. Ministério da Educação – MEC. Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CES 6, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Terapia Ocupacional. Brasília, DF: MEC/CNE, 2002.

BRASIL. Conselho Nacional de Assistência Social. Resolução n. 145 de 15 de outubro de 2004. Política Nacional de Assistência Social – PNAS. Brasília, DF, 2004.

COSTA, A.C.G. O adolescente como protagonista. Cadernos Juventude, Saúde e Desenvolvimento, v. 1, 1999.

FERRETTI, C. J.; ZIBAS, D. M. L.; TARTUCE, G. L. B. P. Protagonismo juvenil na literatura especializada e na reforma do ensino médio. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, 34 (122), 2004. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/cp/a/CfWXW5h9BRT5twmQQhJpRnM/abstract/?lang=pt > Acesso em 15/08/21.

FIGUEREIDO, V. A construção de significação na dança. Revista Poiésis, São Paulo, n 15, p. 147-159, Jul. de 2010. Disponível em: < https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/26957 > Acesso em 10/07/21.

GALHEIGO, S. M. O Cotidiano na terapia ocupacional: cultura, subjetividade e contexto histórico-social. Rev. Ter. Ocup. Univ. São Paulo, v. 14, n. 3, p. 104-9, set./dez. 2003. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/13924 > Acesso em 15/06/21.

GOSSELIN, A. S. Percurso metodológico. De uma etnografia do corpo dançado à análise da arte-educação como política do corpo em movimento. In: 29ª reunião brasileira de antropologia. Anais... Natal, 2014.

KLEINUBING, N. D.; SARAIVA, M. DO C.; FRANCISCHI, V. G. A dança no ensino médio: reflexões sobre estereótipos de gênero e movimento. Journal of Physical Education, Maringá, v. 24, n. 1, p. 71-82. 2013. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/refuem/a/vdX5TG9F3cCkz4vLzxSF5VF/?lang=pt&format=pdf > Acesso em 21/09/21.

LOPES, R.E. et al. Recursos e tecnologias em Terapia Ocupacional Social: ações com jovens pobres na cidade. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar. São Carlos, v. 22, 2014. Disponível em: < http://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/1114 > Acesso em 05/06/21.

MALFITANO, A. P. S. Contexto social e atuação social: generalizações e especificidades na terapia ocupacional. In: LOPES, R. E.; MALFITANO. A. P. S. (Org.). Terapia Ocupacional Social: desenhos teóricos e contornos práticos. São Carlos, SP: EDUFSCar, 2016, p. 117-134.

MARBÁ, R. F, et al. Dança na promoção da saúde e melhoria da qualidade de vida. Revista científica do ITPAC, Araguaína, v 9, n.1, 2016. Disponível em: < https://assets.unitpac.com.br/arquivos/Revista/77/Artigo_3.pdf > Acesso em 21/09/21.

PETRÓ, V. Juventude, escola e redes de relações sociais. In: Anais do 39ª Encontro Anual da Anpocs. Caxambu, 2015.

RODRIGUES, A. L. L, et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação - Ciências Humanas e Sociais, UNIT - Sergipe, v. 1, n. 2, p. 141–148, 2013. Disponível em: < https://periodicos.set.edu.br/cadernohumanas/article/view/494 > Acesso em 21/09/21.

SILVA, C. R; LOPES, R. E. Adolescência e juventude: entre conceitos e políticas públicas. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, São Carlos, Jul-Dez, v. 17, n.2, p 87-106, 2009. Disponível em: < http://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/100 > Acesso em 10/05/21.

SILVA, C. R. et al. Arte e cultura para a promoção dos direitos humanos junto a usuários de saúde mental. Cad. Bras. Saúde Ment., Florianópolis, v. 8, n. 20, p. 204-218, 2016. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-21472016000300013 > Acesso em 21/09/21.

SILVA, A. L. B, et al. Importância da Extensão Universitária na Formação Profissional: Projeto Canudos. Revista de Enfermagem UFPE, [S.l.], v. 13, out. 2019. Disponível em: < https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1094998 > Acesso em 25/05/21.

SOARES, C. (Org). Corpo e História. Campinas: Autores Associados, 2001.

SOUZA, T. Y.; OLIVEIRA, M. C. S. L.; RODRIGUES, D. S. Adolescência e juventude: questões contemporâneas. Módulo 1 do Núcleo Básico em Socioeducação. Escola Nacional de Socioeducação. Universidade de Brasília. Brasília, DF, 2015.

WEIL. P. O corpo fala. São Paulo: Vozes, 1986.

Published

2023-03-08 — Updated on 2023-03-10

Versions

How to Cite

Cavalcante Bezerra, W., de Melo Ferreira, K. M. ., & Gonçalves Lima Borges da Silva, R. (2023). TERAPIA OCUPACIONAL E JUVENTUDES: AÇÕES DO NÚCLEO METUIA NA UNCISAL. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 12(13). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/13009 (Original work published March 8, 2023)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.