A EXPERIÊNCIA ACADÊMICA E SEUS REFLEXOS NA ESTIMULAÇÃO DA PRIMEIRA INFÂNCIA

Authors

  • Vitória Paulo Simplicio UFAL- Universidade Federal de Alagoas
  • Deborah Karine de Souza Lima UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS - UFAL
  • Ana Mirelle dos Santos UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS - UFAL
  • Ana Carolina Santana Vieira UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS - UFAL

Keywords:

Desenvolvimento Infantil;Projeto de Extensão;Saúde da criança.

Abstract

Child health care, through the monitoring of child development, is an essential attribution for identifying delays in neuropsychomotor development, preventing injuries and promoting health. In this way, the performance of projects aimed at early stimulation contribute to preventing or reducing possible delays in child development. This is a descriptive study, with a qualitative approach, of the experience report type, experienced during the graduation of the Nursing course at the Federal University of Alagoas (UFAL), along with the activities of the “Project of Early Stimulation in Early Childhood - PEPPI” (PEPPI). The present study aims to contribute and emphasize the importance of academic performance for the successful execution of extension group activities, for the increase of extra-academic experience and greater professional qualification, in addition to boosting the stimulation of the child as a fundamental element for the milestones of child development. The results of this study were distributed along two axes, namely: the academic experience and applicability of learning in child development activities and the importance of the university link with extension projects. Therefore, academic and professional construction demands practice in several fields of activity, thus, it is up to universities to provide greater incentives, teaching and initiation of projects, as well as the availability of structures dedicated to this practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BURON, R. M. O papel da universidade na formação do perfil profissional. Salão do Conhecimento, 2016. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/7307 Acesso em: 14 Nov 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes Educacionais sobre Estimulação Precoce. MEC/UNESCO. Série Diretrizes 3. Brasília. 1995.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Diretrizes de estimulação precoce crianças de zero a 3 anos com atraso no desenvolvimento neuropsicomotor decorrente de microcefalia. Brasília, 2016.

Comitê Científico do Núcleo Ciência Pela Infância (2014). Estudo nº 1: O Impacto do Desenvolvimento na Primeira Infância sobre a Aprendizagem. Disponível em: http://www.ncpi.org.br. Acesso em: 15 Nov 2022.

DE ARAÚJO, M. G. et al. Educação em saúde no ensino infantil: Metodologias ativas na abordagem da ação extensionista. Journal Of Nursing Ufpe/Revista De Enfermagem Ufpe, v. 7, n. 1, 2013. Disponível em: DOI: 10.5205/reuol.3049-24704-1-LE.0701201340. Acesso em: 15 Nov 2022.

DE DEUS, S. de F. B.. A extensão universitária e o futuro da universidade. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 3, p. 624-633, 2018. Disponível em: <http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8567>. Acesso em: 14 Nov 2022.

DE MELLO, D. T.; FLORES, L. F. O impacto da extensão na formação discente, a experiência como prática formativa: um estudo no contexto de um Instituto Federal no Rio Grande do Sul. Revista Conexão UEPG, v. 16, n. 1, p. 2014465, 2020. Disponível em: <https://www.redalyc.org/journal/5141/514162470027/514162470027.pdf> Acesso em: 14 Nov 2022.

FERREIRA, G. G.; DAMAZIO, M. Neurodesenvolvimento e a aquisição da linguagem na primeira infância. Pedagogia em Ação, v. 15, n. 1, p. 113-122, 2021. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/25227 Acesso em: 15 Nov 2022.

FORPROEX. Fórum De Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, AM. 2012. Disponível em: <https://www.ufmg.br/proex/renex/> Acesso em: 15 Nov 2022

NOBRE, J. N. P. et al. Fatores determinantes no tempo de tela de crianças na primeira infância. Ciência & Saúde Coletiva [online]. v. 26, n. 3, pp. 1127-1136. 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1413-81232021263.00602019>. Acesso em: 15 Nov 2022.

VIEIRA, D. S. et al. Processo de trabalho de enfermeiros na vigilância do desenvolvimento infantil. Revista Mineira de Enfermagem, v. 23, p. 1-8, 2019. Disponível em: https://reme.org.br/artigo/detalhes/1388. Acesso em: 15 Nov 2022.

Published

2023-02-28 — Updated on 2023-03-07

Versions

How to Cite

Paulo Simplicio, V., Karine de Souza Lima, D. ., dos Santos, A. M. ., & Santana Vieira, A. C. . (2023). A EXPERIÊNCIA ACADÊMICA E SEUS REFLEXOS NA ESTIMULAÇÃO DA PRIMEIRA INFÂNCIA. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 12(13). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/14599 (Original work published February 28, 2023)

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.