PLAYFUL STRATEGIES IN TEACHING FIRST AID TECHNIQUES: Experience with Children and Adolescents

PLAYFUL STRATEGIES IN TEACHING FIRST AID TECHNIQUES: Experience with Children and Adolescents

Authors

  • Victória Fortaleza Bernardino Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Lucas Emanuel dos Santos Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Claude Marise dos Santos Silva Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Carla Eduarda da Fonseca Ferro Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Renise Bastos Farias Dias Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Keywords:

First Aid. Child and Adolescent Health. Extension.

Abstract

First aid is the immediate care that must be provided quickly to a person, victim of accidents or sudden illness, whose physical condition puts their life in danger, in order to maintain vital functions and prevent the worsening of their conditions. Children and adolescents are prone to greater risks of accidents due to the development of cognitive and motor characteristics presented at this stage. Therefore, health education actions are important strategies to expand and disseminate knowledge, with the aim of preventing or minimizing health problems. This article is a descriptive study, of an experience report type, regarding the use of playful strategies for teaching first aid techniques to children and preventing accidents prevalent in childhood. The workshops were carried out by members of the Academic League of Child Health Nursing (LAESC) at UFAL, during the Interinstitutional Week of Research, Technology and Innovation in Basic Education (Sinpete) 2023 and targeted children and adolescents from public schools and private companies in the municipality of Arapiraca and surrounding municipalities. Thus, the application of playful approaches associated with the use of mannequins present in the laboratory, to instruct first aid techniques in children, demonstrated to be an effective strategy to promote participation with students, favoring the association of theoretical content with practice and contributing to avoid childhood accidents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victória Fortaleza Bernardino, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de Enfermagem, UFAL, Campus Arapiraca.

Lucas Emanuel dos Santos , Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de Enfermagem, UFAL, Campus Arapiraca.

Claude Marise dos Santos Silva, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de Enfermagem, UFAL, Campus Arapiraca.

Carla Eduarda da Fonseca Ferro, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de Enfermagem, UFAL, Campus Arapiraca.

Renise Bastos Farias Dias, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Docente de graduação. Doutora em Ciências da Saúde (PPGCS/UFAL).

References

AMERICAN HEART ASSOCIATON. Destaques da American Heart Association 2015. Atualização das Diretrizes de RCP e ACE. 2015. Disponível em: https://eccguidelines.heart.org/wp-content/uploads/2015/10/2015-AHA-Guidelines-Highlights-Portuguese.pdf.

BARROSO, Sheila Costa Chaves. A contação de histórias como recurso pedagógico no desenvolvimento da criança na educação infantil. João Pessoa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/14195/1/SCCB14112018.pdf

BRAGA JUNIOR, FRANCISCO VARDER. Comunicação educacional / Francisco Varder Braga Junior — Mossoró: EdUFERSA, 2018.68p. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/581306/2/Comunica%C3%A7%C3%A3o%20educacional.pdf

BRASIL. Ministério da Saúde. Fundação Oswaldo Cruz. FIOCRUZ. Vice Presidência de Serviços de Referência e Ambiente. Núcleo de Biossegurança. NUBio. Manual de Primeiros Socorros. Rio de Janeiro. Fundação Oswaldo Cruz, 2003.

BRITO, Jackeline Gonçalves et al. Efeito de capacitação sobre primeiros socorros em acidentes para equipes de escolas de ensino especializado. Revista Brasileira de Enfermagem. v. 73, n. 2, p. e20180288, 2020.

CABRAL, Elaine Viana et al. Primeiros socorros na escola: conhecimento dos professores. Revista práxis, v. 11, n. 22, 2019.

COELHO, Jannaina. Pereira Santos Lima. Ensino de primeiros socorros nas escolas e sua eficácia. Rev Cient ITPAC, v. 8, n. 1, p. 7, 2015.

DE MESQUITA, T. M.; de Albuquerque, R. S.; Alves Bomfim, A. M.; da Hora Sales, M. L.; Carneiro Pessoa de Sa, M. da C.; Vanderlei Ferreira, A. M. Recurso Educativo Em Primeiros Socorros No Processo Ensino-Aprendizagem Em Crianças De Uma Escola Pública. Revista Ciência Plural, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 35–50, 2017. DOI: 10.21680/2446-7286.2017v3n1ID11464. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/11464.

DE LIMA FERREIRA, Carla Lizandra et al. Primeiros socorros na escola: conhecimentos e práticas de crianças. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, v. 16, n. 9, p. 15212-15229, 2023.

GALINDO, Nelson Miguel et al. Primeiros socorros na escola: construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paulista de Enfermagem, v. 30, p. 87-93, 2017.

MELLO, Kelli Christiane et al. Metodologias educativas na aprendizagem de primeiros socorros em escolas:: Revisão de Escopo. REME-Revista Mineira de Enfermagem, v. 27, 2023.

ROCHA, Lorena Neiva et al. A Educação em Saúde sobre Primeiros Socorros e Prevenção de Acidentes na Escola–Uma Revisão Integrativa da Literatura. Revista Liberum accessum, v. 2, n. 1, p. 1-16, 2020.

Published

2025-02-12

How to Cite

Fortaleza Bernardino, V., Emanuel dos Santos , L., Marise dos Santos Silva, C., Eduarda da Fonseca Ferro, C., & Bastos Farias Dias, R. (2025). PLAYFUL STRATEGIES IN TEACHING FIRST AID TECHNIQUES: Experience with Children and Adolescents: PLAYFUL STRATEGIES IN TEACHING FIRST AID TECHNIQUES: Experience with Children and Adolescents. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 14(21). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/18364

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.